Annonce
Indland

Podcast og streaming vinder frem på bekostning af FM-radio

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Vi bruger mindre tid på at lytte til traditionel radio, men mere tid på at streame og lytte til podcast.

Selv om udbuddet af radiokanaler aldrig har været større, bruger danskerne stadig mindre tid på at lytte til dem.

Den årlige rapportering fra Kulturstyrelsen om danskernes medieforbrug viser den hidtil laveste daglige lyttetid, der er målt, siden målingerne begyndte i 2008.

På ti år er tallet faldet fra 131 minutter til 107 minutter om dagen - svarende til én time og 47 minutter.

Der er hård kamp om lytternes opmærksomhed, erkender Anne-Marie Dohm, direktør for den nye landsdækkende radiostation, Radio4, der går i æteren 1. november.

- Selvfølgelig træder vi ind i en virkelighed, som er mere udfordret end tidligere.

- Ude i det digitale univers, hvor lytterne i stigende grad finder ud, er der bare større konkurrence om brugernes opmærksomhed.

- Men jeg hæfter mig ved, at der fortsat er 71 procent af befolkningen, der dagligt hører radio og 92 procent på ugentlig basis, siger Anne-Marie Dohm.

Radio4 overtager frekvenserne på FM-båndet efter Radio24syv, der i stedet bejler til en ny DAB-kanal.

Mens lytningen af såkaldt flow-radio - altså radio på FM-båndet - er for nedadgående, stiger det til gengæld på nettet.

Download af programmer - såkaldte podcast - stiger også. Sidste år havde 49 procent af befolkningen prøvet at lytte til podcast.

Den nystartede radiokanal med hovedsæde i Aarhus vil også spille med på de nye platforme og levere både streaming og podcast.

Radio har nogle kvaliteter, der gør det levedygtigt mange år endnu, lyder det fra Anne-Marie Dohm.

- Jeg synes jo, det er ret unikt, at mediet stadig har så godt fat i befolkningen, uanset at der er så mange nye tilbud.

- Det siger mig, at det er et meget robust medie at udkomme på.

- Det er, fordi du kan lytte til radio, mens du laver mad, kører bil eller sidder i badekarret, siger radiodirektøren.

Det er ikke kun lytning af radio, der er for nedadgående. Det er andelen af danskere, der ser flow-tv, også. Også her opvejes det til dels af, at flere streamer via nettet.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Julestjerner til alle

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce