Annonce
Biler

Plug-in-hybrider skal redde muskel-Mercedeser

Den rummelige Mercedes-AMG GT 4-door Coupé kommer nu som plug-in hybrid med V8-motor og delvis eldrift. Foto: Mercedes
Kunderne til de kraftige Mercedes AMG-biler er blevet mere åbne over for plug-in-hybrider og elbiler. De første modeller er lige om hjørnet.

Det er bestemt nye tider for bilproducenterne. Det gælder især de store premium-mærker, som skal gentænke deres muskelsvulmende sports-afdelinger, der både giver prestige og store indtægter, men som er presset af miljøkrav, stigende grøn bevidsthed og pludselig fremstår som fortidens dinosaurer. Mens visse bilkøbere lægger vægt på buldrende V6- og V8-motorer, sigter andre mod elektrisk performance.

Det giver hovedbrud på direktionsgangene, hvor de store tænkehatte er fundet frem. EU’s embedsmænd kigger nemlig på en bilkoncerns samlede udslip. Det betyderfor eksempel, at VW-koncernen indtil videre har luft til de store Audier, Bentley-modeller og Lamborghini-biler, fordi der er planer om hundredtusindvis af elbiler i de kommende år.

Et mærke som Volvo går flere veje. Ud over en stribe nye elmodeller omdannes mærkets performance-division, Polestar, til et rendyrket elbilmærke, mens det helt nye elbil-brand, Lynk & Co., lanceres, hårdt presset af Tesla, der lancerer effektive og hurtige elbiler i alle klasser.

Annonce

Mercedes-AMG

Performance-divisionen hos Mercedes har eksisteret siden 1967, hvor den blev grundlagt som et tuningsfirma af to ingeniører, som var blevet fyret fra Mercedes.

I 1999 købte Mercedes aktiemajoriteten og i 1994 resten af firmaet. Det er i dag udviklet til en selvstændig division i Mercedes-koncernen.

Stigende grøn bevidsthed

Et mærke som Mercedes, der har en stor andel af CO2-tunge biler, er nu på vej med en mellemløsning. Her har det potenstunge AMG-brand de senere år fået fortsat vokseværk, men plug-in-hybrider skal nu i langt større grad have plads. Det skriver Automotive News.

Det skyldes især, at bilkøberne nu er klar, lyder det fra Mercedes’ salgschef, Britta Seeger, til bladet.

"De seneste 12-18 måneder har vi virkelig set et skift i folks tankesæt, så de er langt mere åbne over for el- og hybridbiler. Derfor ser jeg store muligheder for AMG, både med traditionelle performance-modeller og elektriske versioner, som den kommende GT4-door Coupé hybrid," siger hun.

Her giver plug-in-hybriderne mulighed for at kombinere eldrift og voldsom konventionel motorkraft, selv om det virker paradoksalt. Det gælder netop GT4-door Coupé, der blev vist som plug-in-koncept i 2017 og kommer senere i år. Her spiller en V8-benzinmotor sammen med plug-in-delen, som har teknologi fra Mercedes’ Formel 1-program, og som leverer over 800 hk, da eldelen også giver et boost, hvilket skal understrege AMG’s performance-rødder.

Vi kender ikke rækkevidden.

AMG er også i gang med at udvikle en tosæders hyperbil, Projekt One, hvor en V6-motor spiller sammen med fire elmotorer og leverer over 1000 hk. Rækkevidden her er dog kun 25 kilometer. Folkene bag overvejer angiveligt også plug-in-versioner af andre AMG-modeller.

Presset indtjening

Det store tyske mærke er dog presset. Selv om Mercedes havde en rekordomsætning i 2019, steg omkostningerne, og overskudsgraden røg ned. På trods af stigende pres på de mere benzin- og dieselslugende biler, storpolitiske spændinger og brexit, forventer Britta Seeger, at omsætningen for premium-mærket holder et højt niveau.

Mens det globale bilmarked ventes at falde, forudser analytikere nemlig, at premium-mærkerne holder skansen. Herhjemme har Mercedes vundet markedsandele de senere år. Det skyldes ikke kun et bredere program, men også massive prisnedsættelser.

"Det er blevet svært at komme med præcise forudsigelser. Men jeg er optimistisk, fordi der stadig bliver skabt velstand og en efterspørgsel på personlig mobilitet i den store markeder, som vokser," siger Britta Seeger.

Mercedes har da også flere plug-in-hybrider og elbiler på markedet eller på vej. Således kom den elektriske EQC i fjor, den følges af den store sedan EQS til september.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

OUH i corona-beredskab: - Vi bruger flest ressourcer på frygt og bekymring

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce