Annonce
Erhverv

Plan Organic ramt af læbestiftseffekten

Administrerende direktør Claus Jønsson fra Plan Organic har under coronakrisen oplevet det, han kalder læbestiftseffekten: At der måske nok er sket en opbremsning i forbruget, når det kommer til de store investeringer, men når det handler om økologisk skønheds- og plejeprodukter, har forbrugerne ikke været tilbageholdende. Foto: Plan Organic
Virksomhedens administrerende direktør Claus Jønsson har været med på den økologiske bølge indenfor pleje- og skønhedsprodukter, siden den for alvor tog fart, og krisen får os tilsyneladende ikke til at spare på den form for forkælelse.
Annonce

Rudkøbing: Med sit sortiment af økologiske solcremer, kemifri makeup og hårpleje fremstillet af naturens egne ingredienser går Claus Jønsson rundt og glæder sig over det, han kalder læbestiftseffekten.

Den lækre hverdagsluksus. Forkælelsen i krisetider. Det, der hjælper os med at holde humøret oppe, når verden omkring os gør alt for at holde det nede.

Plan Organics administrerende direktør kan nemlig se tilbage på de første måneders coronakrise med forundring.

Fra finanskrisen vidste han, at Plan Organics økologiske pleje- og skønhedsprodukter står langt nede på listen over ting, der bliver sparet på i krisetider. Det batter trods alt noget mere at udskyde købet af den nye bil, sofaen eller den dyre ferierejse.

Alligevel har det undret ham, at Plan Organic de seneste måneder både har fået nye kunder og nogle dage ligefrem har fordoblet omsætningen.

- Vi kender ikke årsagen, men vi går ud fra, at det er en form for dominoeffekt, fordi folk har mere tid til at sidde hjemme og lede efter produkter, gerne vil forkæle sig selv, og at vores kunder har taget en masse initiativer og virkelig har gjort meget for at komme ud til forbrugerne, forklarer Claus Jønsson.

Han var med til at stifte Plan Organic i den økologiske skønhedsbølges første skvulp tilbage i 2006. Dengang øjnede han både en forretningsmulighed og en niche, som han værdimæssigt kunne stå inde for.

- Det var dengang, det begyndte at blive interessant at tale om økologi i Danmark. Det begyndte med fødevarer og landbrug, og vi oplevede, at det økologiske fokus var større i Danmark end så mange andre steder. Den bølge skyndte vi os at blive en del af. Vi kunne se nogle fremtidsmuligheder, husker Claus Jønsson.

Forbrugermentaliteten har ændret sig markant de seneste 15 år. Vi vil have noget, der er ordentligt for miljøet. Noget, der tager hensyn til både dyr, mennesker, jorden og verdenshavene. Vi vil have ingredienser, man ikke bliver syg af, og som vi kan stå inde for. Jo mere, det bliver delt, jo mere opmærksomme og bevidste, bliver vi om det. Det er selvforstærkende.

Claus Jønsson, administrerende direktør og medejer af Plan Organic.

Annonce

Amerikansk guru

I New York havde stylistikonet John Masters allerede været i gang længe med sine idéer om naturlige ingredienser og passion for et sundt, holistisk livssyn. Hans serie blev en pionér-serie indenfor skønhedsbranchen og var den første, Plan Organic begyndte at distribuere.

- På det tidspunkt var der mange, som tænkte, at økologi ikke er lige så godt som konventionelle skønhedsprodukter. Det dufter ikke, det skummer ikke, det renser ikke, og det virker ikke. Det er noget kedeligt i en brun papirspose, men sådan var John Masters-produkterne ikke. Det duftede, skummende, rensede, virkede, og så så det flot ud. Folk faldt for den økologiske trend, husker Claus Jønsson, som ellers mødte en vis skepsis, når han præsenterede sin metier.

Særlig tydeligt står mødet med en kammerat, der rynkede på næsen og skeptisk stillede det spørgsmål, Claus Jønsson selv gik og tumlede med:

- Kan man leve af det?

I dag er svaret indlysende.

Det kan man, og Plan Organic lever i bedste velgående.

Blandt kunderne er ikke kun frisører men et bredt udsnit af skønhedsbranchen som helsekostbutikker, stormagasiner, kædebutikker, spacentre, mindre skønhedsklinikker, smykkeforretninger og sågar indretningsbutikker.

Virksomheden har lavet overskud i en årrække, og den økologiske bølge tager til i styrke drevet af mere og mere bevidste forbrugere.

- Der er meget wannabe-økologi derude, hvor producenterne tilsætter aloe vera som den ottende ingrediens og putter produktet i en grøn bøtte. Men forbrugerne er heldigvis blevet så kloge i dag, at de gennemskuer det. Du kan ikke snyde den bevidste forbruger, pointerer Claus Jønsson.

Annonce

Personligheder giver opmærksomhed

Han kan se tilbage på en udvikling, der i hast har bredt sig over hele verden stærkt påskønnet af bloggere og influencers på sociale medier og en mere og mere pressende klimadagsorden om både at passe på os selv og kloden.

- Forbrugermentaliteten har ændret sig markant de seneste 15 år. Vi vil have noget, der er ordentligt for miljøet. Noget, der tager hensyn til både dyr, mennesker, jorden og verdenshavene. Vi vil have ingredienser, man ikke bliver syg af, og som vi kan stå inde for. Jo mere, det bliver delt, jo mere opmærksomme og bevidste, bliver vi om det. Det er selvforstærkende, mener Claus Jønsson.

Han er ikke i tvivl om, at Andrea Rudolph med sin sideløbende udvikling af sin egen produktserie, Rudolph Care, og al den opmærksomhed, hun har skabt ved i høj grad at promovere sig selv og sit brand, har haft betydning for hele branchens udvikling.

- I vores lille smørhul i Danmark har en personlighed som Andrea Rudolph helt sikkert været med til at skabe noget opmærksomhed og en bevidsthed om, hvad vi fylder i vores krop af kemiske stoffer, som ligefrem kan gå i arv til næste generation. På samme måde har John Masters været primus motor for udviklingen i USA, og bloggere, skønhedseksperter og influencers opnår også en vis status som formidlere, siger Claus Jønsson.

Om Plan Organic

Virksomheden blev stiftet i 2006 af Claus Jønsson og en kompagnon. Kort efter kom Jari Lysholdt Guldhammer med, og de to har længe kørt parløb som ejere.

Lager og kontor ligger på Langeland, mens sælgere og indehavere er spredt over hele landet. Marketingskoordinatoren sidder i Nordjylland og styrer et team med grafisk designer og deltidsansatte SoMe-medarbejdere.

Det primære marked er Danmark, men Plan Organic har også en del aktivitet på det svenske marked. Desuden har virksomheden en distributør i Norge, Finland, Holland og Belgien.

Det seneste offentliggjorte regnskab viser et pænt overskud på omkring 600.000 kroner, selv om firmaet har foretaget en del strategiske investeringer, og ifølge Claus Jønsson bliver det kommende års resultat bedre.

Annonce

Alt over halsen sælger

Med kontor og lager på Langeland, marketingsafdeling i Nordjylland og sælgere rundt omkring i landet har Plan Organic med sine 14 medarbejdere plus selvstændige konsulenter og distributører en utraditionel struktur uden et kontor, hvor alle arbejder fra.

Selv sidder Claus Jønsson i Malmø, hvor han bor, men strukturen virker, og størrelsen er passende på den måde, at Plan Organic kan være i dialog med de typisk mindre brands, som de distribuerer, og på den måde komme et lag dybere i forhold til produktionsmetoder og personlig dedikation end de officielle certificeringer.

- Jeg tror, vores succes skyldes en kombination af flere ting. Træerne vokser ikke ind i himlen. Der skal sælges rigtigt meget shampoo, før det bliver en interessant forretning. Vi har været igennem rigtigt mange produktserier, hvor vi har troet, at det passede ind i vores sortiment og lige var noget for vores kunder. Det var det så ikke. Det slog ikke lige an, prisen var måske ikke rigtig, konkurrencen var måske for hård.

- Over årene har vi lært, at alt over halsen sælger. Når vi taler hudpleje, er det ansigtspleje og hårpleje. Ikke kropspleje. Gennem årene har vi lært, hvor vi skal fokusere, og det er det, der i dag betyder, at vi føler, vi har fået en god position på det danske marked og en solid forretning, forklarer Claus Jønsson.

Administrerende direktør Claus Jønsson fra Plan Organic har under coronakrisen oplevet det, han kalder læbestiftseffekten: At der måske nok er sket en opbremsning i forbruget, når det kommer til de store investeringer, men når det handler om økologisk skønheds- og plejeprodukter, har forbrugerne ikke været tilbageholdende. Foto: Plan Organic
Annonce

Luksus og forkælelse

Han fortæller, at et af Plan Organics fokusområder er at sikre produkterne en vis værdighed. De skal ikke ende på supermarkedernes nederste hylde til discountpris, men snarere være præget af labels, hvor man kan se detaljer om både indhold og produktionsformer.

For eksempel hitter det, når man på emballagen kan se, om det er Laila eller Susanne, der har lavet det enkelte produkt. Samtidig skal det sælges steder, hvor man kan få personlig vejledning og opmærksomhed.

- Vi er ikke så store i branchen, at vi ikke kan følge med eller være involverede. Vi kan give os tid til at arbejde med det enkelte produkt, som vi introducerer. Uanset om det er et enkelt produkt eller en hel serie. Det bliver ikke begravet i i en hel masse andre aktiviteter. Omvendt er vi heller ikke så nye eller så små, at vi ikke har erfaringen med at føre nye produkter på markedet. Jeg tror helt klart, vi har fundet den rette balance mellem antallet af produkter, hvor mange vi er, og hvordan vi kommer ud til vores kunder, siger Claus Jønsson.

Selv om Plan Organic i både 2017 og 2018 blev udnævnt som gazellevirksomhed af Dagbladet Børsen, er det ikke den store vækst, der er målet for Plan Organic. I stedet handler det om at fremtidssikre virksomheden og sikre en stabil vækst.

Den vej er Claus Jønsson kun blevet yderligere forstærket i troen på gennem de seneste måneders coronakrise.

- Hvis vi har lært noget i coronakrisen, er det, at mange virksomheder, der til daglig har store armbevægelser på den gode måde, har stor omsætning, stor vækst, udvikling og repræsentation alle steder, knækker halsen i løbet af kort tid, fordi de er dybt afhængige af den daglige drift. Det er umådeligt trist at se.

- Vores kunder har været meget innovative og kreative i deres tilgang til at sælge produkter, og vi har oplevet vækst. Men for mig er stabilitet vigtigere end et ambitiøst vækstmål. Vi skal have en stabil forretning, så vi ikke står 14 dage inde i en krise og skal lukke biksen. For så er det lige meget, hvor mange millioner, man omsætter for, eller hvor filosofisk en tilgang, man har. Lige nu handler det om at have et stabilt og solidt fundament, vurderer Claus Jønsson.

De sociale medier har haft stor betydning for forbrugernes opmærksomhed på skønheds- og plejeprodukter uden farlig kemi, vurderer Plan Organic-direktør Claus Jønsson, og så betyder det visuelle udtryk selvfølgelig også noget. Foto: Plan Organic
Annonce

Solcremen forsinket

Derfor ser han det også som et rigtigt valg at afbryde samarbejdet med nogle af de kunder, som ganske vist bidrog til omsætningen men ikke gav noget plus på bundlinjen.

- Vi har haft en lille nedgang i omsætningen, men alligevel kommer vi ud med et bedre resultat i 2019 end året før, siger Claus Jønsson om regnskabet, der ikke er offentliggjort endnu.

Kun på ét punkt står han og river sig i håret uden at kunne gøre noget.

Nedlukningen i Kina i årets første måneder betyder, at den ene af Plan Organics solplejeserier er udsolgt, fordi emballagen har været forsinket. Netop som solen skinner, og folk har tid til at gå i haven, tage i kolonihaven eller måske ligefrem på café.

- Det er en stor sæsonsællert for os, men ellers har vi kørt igennem perioden uden stort set at mærke krisen. Jeg er meget spændt på, om det fortsætter, for jeg har ikke et endegyldigt svar på hvorfor. Men i finanskrisen så vi, hvordan vi sparede på de store ting, men at far stadig skulle se fodbold i weekenden, og mor skulle have sin læbestift og mascara, siger han.

Claus Jønsson har været med på den økologiske bølge inden for skønheds- og plejeprodukter siden 2006, og i den periode har forbrugermentaliteten ændret sig markant, oplever han. Forbrugerne vil have produkter, de ikke bliver syge af, og produkter, som samtidig er produceret, så de tager hensyn til både mennesker, dyr og miljø. Foto: Privat
De sociale medier har haft stor betydning for forbrugernes opmærksomhed på skønheds- og plejeprodukter uden farlig kemi, vurderer Plan Organic-direktør Claus Jønsson, og så betyder det visuelle udtryk selvfølgelig også noget. Foto: Plan Organic
Den amerikanske guru, John Masters, har ligesom danske Andrea Rudolph haft stor betydning for at drive udviklingen i retning af flere økologiske produkter. John Masters' produkter var blandt de første, Plan Organic tog ind. Foto: Plan Organic
Alt over halsen sælger, har Claus Jønsson med tiden erfaret. Og qua 15 års erfaring i branchen vurderer han, at virksomheden har fået en god position på markedet og ved, hvor fokus skal ligge. Foto: Plan Organic
Solserien er en sæsonsællert for Plan Organic. På grund af coronakrisen har leveringen dog været forsinket i år, men ellers er Plan Organic kommet igennem uden problemer. Tværtimod har tendenserne været yderst positive. Foto: Plan Organic
De sociale medier har haft stor betydning for forbrugernes opmærksomhed på skønheds- og plejeprodukter uden farlig kemi, vurderer Plan Organic-direktør Claus Jønsson, og så betyder det visuelle udtryk selvfølgelig også noget. Foto: Plan Organic
Annonce
Annonce
Odense

Politihund fandt tyv i soveværelse

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Kirsebærfestival og aftenkoncerter: Boliger til 5-10 mio. kr. får ikke særstatus

Kerteminde

At blive voksen

Odense

Politichef om drabssagen fra Egeparken: - Det er for tidligt for os at melde ud, hvad der præcis er sket

Nordfyn For abonnenter

Min sommer uden: Mette og Carsten må undvære Roskilde og Skanderborg festival - nu står deres foodtruck på Bogense Havn hele sommeren

Annonce