Annonce
Indland

Pionerånd, pigtråd og passion

Kansas City har åbnet dørene for horder af musikalske nybyggere

Det er næsten som at betræde nyt land, når man begiver sig hen over de lange endnu klinisk udseende gange i landsbyen Kansas City. En by, der blev døbt tro mod lokaliteternes oprindelse som producent af slidstærkt arbejdstøj.

Trods sin status som spæd synes den allerede i færd med at udvikle sig til en musikalsk metropol på rekordtid.

Kansa betyder på sioux "Folket af de sydlige vinde". Strejfer man omkring en tilfældig øveaften i Kansas City, så vil man både blive pustet i nakken af sydlige vinde, når bassisten syrer ud i det ene rum, mens orkanstyrkeblæst fejer hen over stepperne i naborummet, hvor en trommeslager begår rituel massakre på sin stortromme.

Flere af øverummene har for længst fået et markant personligt præg. Finurlige standerlamper, spraglede gulvtæpper, bizarre plakater og tomme Albani-flasker spreder hygge og giver tryghed i en ny verden. Tryghed til at skabe endnu mere af det, som nybyggerne brænder for: Musik i al sin hårdtslående, betagende og vitale enkelthed.

Den tykke røg i mange af lokalerne skyldes ikke rødglødende fredspiber men derimod små hære af fortærede Cecils og Røde Looks. Sammen med farverige vimpler, barske metalplakater og underfundige klistermærker skaber de den helt rette stemning. Til at hygge sig i. Til at øve i. Til at skabe i.

Stilhed er det eneste, der ikke hersker, når gruppen af samme navn udfører deres skalpesvingende ritualer bevæbnet med velstemte guitarer og ikke skarpslebne stridsøkser.

Kansas City befolkes både af lysegrønne musikere med forhåbningerne vævet ind i deres stilbevidste outfit og rutinerede, semiprofessionelle dagdrømmere, der stadig har en forventning om at fornemme den søde smag af succesens dråber i svælget.

Begge parter og alle de trompetforpustede, basberusede, trommestikstossede og riffrevolutionerende midt imellem deltager hver eneste øveaften i den eventyrlige jagt på musikalske landvindinger.

Forsanger Thue Frydendal Petersen, der er med i "Denim Til I Die".
Gruppen STILHED. I forgrunden Søren Christian Nielsen, vocal. Ellers er det fra venstre: Kenneth Espersen, bas, Ulrik Skytte Andersen, trommer, og Søren "Obelix" Kristian Fragstrup, guitar.
Tina Ellegaard, bassist og forsanger i Mind the Man, trykker den af.
Bassist og sanger Tore Sloth Andensen - hans band har ikke et navn endnu.
Gruppen Minor Flaw. Fra venstre: Nicolaj, bas og vokal, Søren Waaben Hansen, trommer og vokal og Rune Vahl Wagner, guitar og vokal.
Torben Johansen - trommeslager i Mind the Man.
Jess Torp, der spiller bas i Fuzzphase, kan også lappe cykel. Der kom en sten i vejen på vej i øveren.
Nana Pi Aabo Larsen fra gruppen Uerne Lyver øver på sin tenorsax.

Kansas city

Torsdag og fredag den 18. og 19. januar åbnes dørene til Odenses nye innovationssted for musikere i Kansas' gamle konfektionsfabrik på Munkebjergvej. Der er åbningsreception torsdag fra kl. 12-15. Begge aftener er der desuden koncerter med stedets brugere.

Kansas City råder over 40 øvelokaler samt et mindre spillested. Det hele er samlet i Odense Øvelokaleforening, der er opstået efter fusionen af to tidligere øvelokaleforeninger i Odense Rytme Center: Rytmus og Spilledåsen.

Den nye landsorganisation ORA, Organisationen af Rytmiske Amatørmusikere, DMF, Dansk Musiker Forbund Odense Afd. samt musikforretningen Music No. 1 er også flyttet ind i Kansas City.

Program torsdag: Kl. 19.15: Ström, kl. 20.30: Fuzzphase, kl. 21.45: Japanese Girlfriend. Fredag: Kl. 18: Cinnober, kl. 19.15: Wrong Side of Vegas, kl. 20.30: Minor Flaw, kl. 21.45: The Kissaway Trail.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Navne

En handlekraftig kvinde fylder 80

Annonce