Annonce
Biler

Peugeot 208 er Årets Bil i Europa

Peugeot 208 er kåret til Årets Bil i Europa af en jury bestående af 60 motorjournalister. Foto: Peugeot
Den franske supermini vandt knebent foran Tesla Model 3 og med Porsche Taycan på tredjepladsen.

Elektrificerede biler dominerede, da Årets Bil i Europa blev afsløret forleden. Peugeot 208, der kommer både som benzin- og dieselmodel, men også som ren elbil, fik 281 point, foran Tesla Model 3 med 242 point og med Porsche Taycan på tredjepladsen med 222 point.

Juryen består af 60 motorjournalister, der tidligere har skullet vælge mellem 30 forskellige nye biler, der efterfølgende blev kogt ned til syv finalister. Her kom Renault Clio ind på en fjerdeplads, med Ford Puma, Toyota Corolla og BMW 1-serie på de efterfølgende pladser.

Hvert medlem har 25 point at dele ud.

Herhjemme er Søren W. Rasmussen, som er bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsblad, Motor, en del af juryen, og hans favorit var Tesla Model 3. Den amerikanske elbil blev tildelt 9 point, mens Peugeot 208 og Renault Clio begge fik 5 point af den danske motorredaktør.

"Peugeot 208 er et fornuftigt valg og var også blandt mine favoritter. Bilen passer flot ind på det danske marked," siger han til FDM.dk og fortsætter:

"Vinderen er en god repræsentant for de biler, der skal føre os gennem den grønne omstilling. I år var der hele tre elbiler med i finalefeltet, og udviklingen med flere og flere elbiler ser ud til at fortsætte igen ved næste års kåring."

Annonce
Peugeot 208 er et fornuftigt valg og var også blandt mine favoritter. Bilen passer flot ind på det danske marked.

Søren W. Rasmussen, med i jury og bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsblad, Motor

Kåring siden 1964

Peugeot 208 imponerede dog ikke i en crashtest, da Euro NCAP sikkerhedstestede bilen tilbage i oktober sidste år. Her blev det anført, at den standardmonterede automatiske nødbremse ikke er avanceret nok og ikke kan reagere over for børn og cyklister. Vil man have den mest avancerede type, koster det ekstra.

Peugeot 208, der er lanceret herhjemme i starten af året, koster fra 147.000 kroner, mens elbilen, der kommer til foråret, fås fra 230.000 kroner og har en officiel rækkevidde på 340 kilometer.

I Danmark blev det Tesla Model 3, der vandt den årlige titel, mens Peugeot 208 fik en andenplads.

De seneste år har Peugeot haft et godt tag i kåringen af Årets Bil i Europa, for 308 vandt i 2014, mens 3008 kørte med titlen i 2017. Totalt har mærket vundet seks gange med 504 (1969), 405 (1988) og 307 (2002).

Første gang, titlen gik til en elbil, var i 2011, da Nissan Leaf blev nr. 1, mens vi måtte helt frem til 2019, før Jaguar i-Pace, der var mærkets første elbil, vandt.

Den europæiske kåring af årets bil er branchens måske mest prestigefyldte kåring, og det er 57. gang, at bilernes svar på Oscar-uddelingen finder sted.

Første gang var i 1964, da Rover 2000 vandt.

Årets bil i Europa

1. Peugeot 208: 281 point

2. Tesla Model 3: 242 point

3. Porsche Taycan: 222 point

4. Renault Clio: 218 point

5. Ford Puma: 209 point

6. Toyota Corolla: 152 point

7. BMW 1-serie: 133 point

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Annonce