Annonce
Sport

Pensioneret sprinterkonge får karantæne i dopingsag

Pascal Pavani/Ritzau Scanpix
Alessandro Petacchi, der stoppede karrieren i 2015, har fået karantæne i to år for brug af doping.

Den tidligere sprinterstjerne Alessandro Petacchi har fået to års karantæne for brug af doping tilbage i 2012 og 2013.

Det meddeler Den Internationale Cykelunion (UCI) på sin hjemmeside.

I maj kom det frem, at italieneren, der stoppede som professionel i 2015, var blevet suspenderet på grund af mistanke om, at han tidligere i karrieren havde benyttet sig af doping.

Det var de østrigske myndigheder, der indleverede de oplysninger, der førte til suspenderingen. Oplysningerne kom frem i den såkaldte "Operation Aderlass".

Petacchi var i 00'erne blandt sportens fremmeste sprintere og vandt 152 sejre i sin professionelle karriere.

I 2012 kørte den nu 45 år gamle Petacchi for Lampre-holdet. Det gjorde han også i 2013, inden han 23. april samme år indstillede karrieren.

Tilværelsen som pensioneret var dog kort. 1. august samme år vendte han tilbage for Quick-Step.

Her kørte han til og med 2014-sæsonen. I 2015 skiftede han til prokontinentalholdet Southeast, som han var en del af i lidt under et halvt år, inden han endegyldigt kørte cyklen i garagen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Tulipanen ved rådhuset ramt af selvtægt: Fredag fejrer de frivillige skulptur-rensere, at de nu er færdige på rådhuspladsen

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce