Annonce
Indland

Pendlere på motorvejen: Lastbiler blæser på loven

Lone Gunnø Berlin kører hver dag på Fynske Motorvej, og hun vil skifte sin Fiat Punto ud til en større bil, fordi hun frygter at blive involveret i et uheld. Lastbilerne er med til at skabe farlige situationer på motorvejen, siger hun. Foto: Lasse Hansen

Lone Gunnø Berlin er utryg ved at køre på Fynske Motorvej. Hun og andre pendlere oplever, at lastbiler skaber farlige situationer

Hallo! I gør altså livet farligt for andre. Sådan tænker specialist Lone Gunna Berlin fra Odense ofte om lastbilchauffører, når hun kører på Fynske Motorvej på vej til eller fra sit arbejde i ledelsessekretariatet på Kolding Rådhus.

- Så sent som her til morgen trak fire lastbiler næsten samtidig ud i venstre vognbane, så andre bilister måtte bremse op. Det så bare farligt ud, og jeg var glad for, at jeg som altid kørte i indersporet, siger hun.

Lastbilerne har ellers forbud mod at overhale på motorvejen i tidsrummet mellem kl. 6-9 og 15-18, når flest er på vej til og fra arbejde.

- Men det er der altså flere, der blæser på. De blinker pludselig og trækker ud. Og når de så skal ind i højre spor igen, skærer de ind meget tæt på de biler, der kører der, siger den odenseanske pendler.

Hun har haft sit nuværende arbejde siden 1. oktober 2015 og er blevet mere og mere utryg ved at køre på motorvejen.

- Trafikken er blevet tættere og tættere, og jeg oplever ofte uheld. Jeg kører i en Fiat Punto og har planer om at købe en større bil for at føle mig mere sikker, fortæller hun.

Så sent som her til morgen trak fire lastbiler næsten samtidig ud i venstre vognbane, så andre bilister måtte bremse op. Det så bare farligt ud

Lone Gunna Berlin, pendler på E20

Forbud mod overhaling

Lastbiler må køre 80 km i timen på motorveje.På Fynske Motorvej har lastbiler forbud mod overhaling på hverdage mellem kl. 6-9 og 15-18. Forbuddet gælder på strækningen fra Tiegenbyen ved Odense og til de tre spor ved Nørre Aaby.

Det er dog tilladt at overhale meget langsomtkørende transporter som f.eks. blokvogne og mølletransporter, hvis der kan opnås en forskel i hastighed på 20-30 km i timen og lastbilen dermed kan foretage en hurtig overhaling.

Overhalingsforbuddet blev indført på de mest belastede motorvejsstrækningen i 2012. Det skete efter et forsøg, der viste, at andelen af lastbiler i venstre spor blev reduceret fra 2-3 procent til 0,5-1 procent.

På andre meget belastede motorvejsstrækninger er lignende forbud.

Jens Øbro er irriteret over lastbilchaufførernes kørsel på motorvejen, skriver han i et postkort til folketingspolitikerne. Skriv selv et postkort eller læs nogle af de næsten 700 andre på trespor.nu.

Behov for ekstra spor

Der har da heller aldrig før kørt så mange biler og lastbiler på motorvejen som nu. På den vestfynske strækning er der over 60.000 køretøjer i døgnet, og hver syvende er en lastbil, bus eller andet langt køretøj.

- Her i ferien er der rigtig mange lastbiler, og man skal være mere og mere agtpågivende. Jeg kan se på nummerpladerne, at der er mange østeupæiske lastbiler, men det er altså ikke kun de udenlandske chauffører, der ikke kører supergodt. Nogle slingrer lidt og andre bremser pludselig op eller trækker ud. Når jeg kører bag en lastbil, forsøger jeg altid at holde større afstand. Jeg er ikke tryg ved det, siger Lone Gunnø Berlin.

På sin bil har hun sat klistermærke for at støtte Fyens Stiftstidendes kampagne "Tre spor nu - kom frem på Fyn" og har også delt klistermærker ud til andre pendlere.

- Trafikken er bare så tæt ude på motorvejen, og et ekstra spor på motorvejen vil betyde, at der vil være bedre plads til busser og lastbiler i højre spor. Og skal de endelig overhale, vil det så være muligt for andre bilister at trække ud i det tredje yderste spor, siger pendleren.

Hvad mener du?

Hvordan oplever du lastbilernes kørsel på motorvejen?Overholder de overhalingsforbuddet i myldretiden, og er lastbilerne med til at forstærke problemerne på E20, eller er det i højere grad de almindelige bilister, der skaber problemer?

Deltag i debatten herunder eller skriv til debat@fyens.dk

Annonce

Andre vrede på lastbiler

Lone Gunnø Berlin har også givet udtryk for sine frustrationer ved på trespor.nu at skrive et postkort til folketingspolitikerne. Det samme har næsten 700 andre. Flere peger på problemer med lastbilerne på motorvejen. En af dem er Jens Øbro fra Fredericia, der arbejder som sagsbehandler hos fagforbundet NNF i Odense og derfor dagligt kører på motorvejen.

- De mange lastbiler er i høj grad medvirkende til, at trafikken ikke glider. Jeg oplever ofte, at lastbiler pludselig trækker ud i venstre spor for at overhale andre lastbiler. Helt galt går det så, når den overhalende lastbil ikke hurtigt kan trække ind igen, fordi lastbilen i indersporet ikke hjælper på vej ved at sætte farten ned, siger Jens Øbro.

Han kan se på sine medtrafikanter, at de også er irriterede.

- Nogle giver en fuckfinger eller gestikulerer på anden vis, fortæller han.

Rasmus Lykke fra Odense kører dagligt til Jylland og peger også i sin postkorthilsen til politikerne på problematikken: Særligt strækningen fra Odense til Middelfart er præget af tung trafik og lastbiler, der er ligeglade med overhalingsforbuddet, skriver han.

Hvordan oplever du lastbilernes kørsel på motorvejen? Overholder de overhalingsforbuddet i myldretiden, og er lastbilerne med til at forstærke problemerne på E20, eller er det i højere grad de almindelige bilister, der skaber problemer?

Deltag i debatten herunder eller skriv til debat@fyens.dk


Vær med i kampen

Skriv et postkort til din politiker


Klik på billedet herover og udfyld et digitalt postkort, hvor du fortæller, hvorfor du har brug for det tredje spor. Så viderebringer vi din begrundelse til de ansvarlige politikere i Folketinget. Du kan også dele postkortet på Facebook for at vise andre, at du er med i kampen for et tredje spor.

Sæt et klistermærke i bagruden


Støtter du kampen for et tredje spor på Fynske Motorvej, kan du vise det ved at sætte et klistermærke i bagruden på din bil. Du kan gratis hente mærkatet på et af Fyens Stiftstidendes kontorer.

Tips os om uheld/kø


For at vise, hvor meget vi har brug for det tredje spor, har vi på Fyens.dk lavet en alarm. Vi starter alarmen hver gang, der er kø eller uheld på Fynske Motorvej. Så bilister bliver advaret, og så politikerne ikke kan undgå at se, hvor slemt det står til på motorvejen. Klik på billedet herover og tip os, når den er gal på E20.
Annonce
Kerteminde For abonnenter

Villy måtte flygte fra sit hus: - Ellers vil jeg ikke længere være den ældste mand i Hundslev

Danmark

Onsdagens smittetal sætter ny rekord - nærmer sig 39.000 tilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Se video: Vej spærret efter kraftig brand - kan lugtes otte kilometer væk

Nyborg For abonnenter

Kæmpe vinkup i Nyborg: Professionelle tyve bakkede lastbil til og stjal 11 paller af Kenneths vin

Odense

Stor kloakregning på vej til borgere i Lumby og Seden: Nyt kloaksystem skal forhindre oversvømmede kældre og rotter

Odense

Byens butikker slipper for skilteregning, men får løftet pegefinger fra rådmand: - Der skal strammes lidt op

Henrik har lavet en elpris-udsigt: - Den er lige så sikker som vejrudsigten, og fredag ser dyr ud

Odense For abonnenter

Snus-virksomhed fra Odense idømt stor bøde: Reklamerede ulovligt for tyggetobak

Danmark

Onsdagens smittetal sætter ny rekord - nærmer sig 39.000 tilfælde

Faaborg-Midtfyn

Vedtaget i rungende tavshed: Nu ruller tusindvis af skraldespande ud i indkørslerne

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Konflikt om faldefærdige huse eskalerer efter kritisk artikel: Pludselig bankede ejendomsmatador på døren

For abonnenter

Klokken 11.50 i går døde Knud-Erik Dam - han besluttede det selv og så frem til det

Fyn

Se på samfundssmitte ikke antallet af covid-patienter på intensiv: Jeg kan ikke se gode argumenter for at åbne mere

Assens For abonnenter

Poul Erik solgte halvdelen af huset til sin datter: - Jeg lever ikke evigt, og vi ved ikke, om jeg en dag går hen og bliver syg

Odense

Odense er et bekymrende sted: Reagerer du, hvis der bliver råbt 'bøssekarl' efter folk?

Annonce