Annonce
Fyn

Pendler på motorvejen har en bøn til transportministeren: Giv os et tredje spor ved Odense

Jacob Pedersen ved aldrig, hvornår han kommer hjem fra arbejde. Det afhænger af trafikken på motorvejen ved Odense. Foto: Michael Bager
Jacob Pedersen arbejder i Vejle og krydser fingre for, at politikerne på Christiansborg finder penge til at udvide motorvejen ved Odense.

Lige nu sidder han og arbejder hjemmefra, men når corona-restriktionerne ophæves, vil Jacob Pedersen igen hver morgen sætte sig ud i sin bil og køre fra sit hjem i Hjallese i Odense til rådhuset i Vejle, hvor han arbejder som it-supporter.

75 kilometer er turen på og heraf en stor del på Fynske Motorvej. Den er for øjeblikket ved at blive udvidet, så der kan køres på tre spor på hele strækningen fra Middelfart til Blommenslyst.

- Det glæder jeg mig meget til, selv om der en tid endnu vil være ekstra flaskehalse, fordi der skal skiftes flere gange mellem at køre på to og tre spor, siger han.

Det skyldes, at udvidelsen af den vestfynske del af motorvejen er delt op i etaper. Første etape er færdig mellem Blommenslyst og Gribsvad, og nu arbejdes på stykket mellem Gribsvad og Nørre Aaby, så der også her kan køres på tre spor til næste år.

Men før corona-nedlukningen oplevede Jacob Pedersen, at det ofte var på stykket efter Blommenslyst mod Odense, at trafikken var tættest, når han kørte hjem fra arbejde.

- Her er flere afkørsler, og nogle gange gik trafikken nærmest helt i stå, siger pendleren, hvis hjemtur kunne variere mellem en time og halvanden time afhængig af trængslen ved Odense.

Folketinget har da også forlængst vedtaget en anlægslov, så de fjorten kilometer motorvej fra Blommenslyst syd om Odense også kan udvides til tre spor. Problemet er bare, at der ikke er sat penge af til udvidelsen.

Derfor håber den odenseanske it-supporter, at det sker, når politikerne på Christiansborg nu skal forhandle en ny infrastrukturplan.

- Først når motorvejen ved Odense er udvidet, kommer trafikken til at glide meget bedre, siger han.

Annonce

Toget for bøvlet

Da han efter endt uddannelse som it-supporter fik jobbet i Vejle Kommune i 2017, tog han toget på arbejde. Men allerede efter et par måneder købte han sin nuværende bil.

- Det tog alt for langt tid med toget, der var for mange forsinkelser og aflysninger, og afgangene passede ikke med min arbejdstid. Desuden skulle jeg bruge tid på at komme til banegården. Ved at tage bilen i stedet sparer jeg mindst to timers transport om dagen, siger han.


Først når motorvejen ved Odense er udvidet, kommer trafikken til at glide meget bedre.

Jacob Pedersen


Han mener heller ikke, at presset på motorvejene skal løses ved mere hjemmearbejde.

- Selvfølgelig har vi under coronaen lært at arbejde hjemmefra, men skulle det være mere permanent, skulle der helt anderledes investeres i hjemmearbejdspladser, og der vil gå alt for meget vidensdeling og sparring med kollegaer tabt, siger han.

Annonce

Dieselbil

Han ved godt, at bilkørsel ikke er det bedste for miljøet, men for sit eget vedkommende ser han  intet reelt alternativ. Han kører i en dieselbil, der ellers har ry for at forurene meget, men han forsikrer, at hans Peugeot 308 ikke belaster klimaet mere end en benzinbil.

- Test fra FDM har vist, at den faktisk forurener mindre end en tilsvarende benzinbil, bemærker han.

Når han skal skifte bil om fem år, vil en elbil være en mulighed.

- Den forurener mindre, men problemet er bare, at produktionen af batterierne belaster miljøet i det land, hvor de fremstilles, nævner han.

Jacobs spørgsmål til ministeren

Jacob Pedersen vil som pendler på Fynske Motorvej gerne have svar på dette spørgsmål, når transportminister Benny Engelbrecht deltager i læsermøde på fyens.dk torsdag 4. marts kl. 19-20:

Hvornår bliver motorvejen udvidet med et tredje spor syd om Odense?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

S-politiker om klinkesag fra Bolbro: - Jeg synes, det er provokerende

Odense For abonnenter

Jura-professor klar til kamp: Klinke-strid kan ende i retssag mod Odense Kommune

Annonce