Annonce
Danmark

Kulturlivet er presset, men nye idéer pibler frem: Her er en håndfuld af succeserne

Fotos: Camilla Winther, Trine Gadeberg, Vibeke Volder og Trapholt. Collage: Morten Seest Jensen
Det danske kulturliv er hårdt presset af coronakrisen, men nedlukningen har også givet nye idéer. Her er en håndfuld af succeserne.

Kultur: Pelle "femogenhalvårgammel" fortæller om corona-nedlukningen, at "min mor - hende er også rigtig sur og vil hellere slikkes i hele hovedet af Frank Jensen end blive ét minut længere derhjemme".

Pelle er en fiktiv og uskyldigt udseende dreng, der bor i skuespiller Trine Gadeberg, og da hun lagde en video op på sin facebookside med Pelles nytårstale, blev den delt 80.000 gange og vist 3,2 millioner gange.

Pelle blev født i Kerteminderevyen, og Trine Gadeberg fik Dirch-prisen for ham i 2018.

Pelle - nu med vatpind i næsen - slipper af sted med satiriske sandheder og opklarer også nogle sammenhænge - for eksempel smitten af mink: - Nogle gamle bonnermænd slikkede på fingrene og stak dem op i numsen på nogle mink. Foto: Trine Gadeberg

Nu er der en ny video med Pelle, og denne gang kan seerne støtte "knægten" og den satire, der kommer ud af hans mund, ved at sætte et valgfrit beløb ind på hans børneopsparing.

- Først turde jeg ikke, fordi jeg følte, at det var at gå tiggergang. Men så gjorde en veninde mig opmærksom på, at jeg jo lever af at underholde andre, fortæller Trine Gadeberg.


Først turde jeg ikke, fordi jeg følte, at det var at gå tiggergang.

Trine Gadeberg, skuespiller - om Pelles børneopsparing


Og netop det med at leve af at underholde har været udfordrende for skuespilleren og hendes kolleger på grund af nedlukninger.

- Men jeg har fået fire vidunderlige ting med mig fra coronaen, siger Trine Gadeberg og nævner Pelles virale succes som den ene og tid til at tilegne sig ny viden som den anden.

Derudover står hun sammen med sin mand, skuespiller Kasper Le Fevre, bag podcasten "Den hvide dame" fra de danske herregårde, og sammen med to kolleger har hun udviklet en strikkepodcast med tilhørende webshop.

Annonce

Savnet den største gave

Det er først, når man har mistet noget, at man finder ud af, at man tog det for givet. Og netop savnet er coronakrisens største gevinst for kulturen, mener Lasse Bo Handberg, tidligere direktør for Mungo Park og teaterleder af Baggårdteatret i Svendborg. I dag blandt andet direktør og medstifter af Ulla Film.

- Kulturudøverne kan bruge savnet som mental opbakning til deres kunst, og mange af os andre har gennem savnet fundet ud af, at vi faktisk kan bruge kultur til noget, og at det er værd at bruge penge på  - at der er behov for en finansiel opbakning fra fællesskabet, siger han.

En anden stor gevinst ved krisen er, at når "plejer" er død, så kommer der turbo på innovationen.

- Jeg har personligt altid været nysgerrig på grænser. Kunsten er jo andet end tradition og ritualer. Hvem siger, at teaterforestillinger skal have en given længde, og at publikum skal være stille? De, der i forvejen oplever faste formater som en spændetrøje, de har fået mulighed for at udvikle, siger Lasse Bo Handberg.

Annonce

Nået ud til nye brugere

Udviklingen har især været digital, og i en case-samling, som rådgivningshuset Seismonaut har udarbejdet for Region Midtjylland, lyder konklusionen:

"Det er  kendetegnende for de portrætterede kulturinstitutioner, at de har været i gang med en digital lærings- og udviklingsproces, da coronakrisen ramte. De aktuelle digitale kulturtilbud bygger derfor oven på kulturinstitutionernes hidtidige erfaringer ... De digitale tilbud tager afsæt i kulturinstitutionernes formål i samklang med en dyb forståelse for brugernes behov. Coronakrisen har med andre ord givet anledning til at gentænke ens mission som kulturinstitution".

I rapporten kan man også læse, at en af gevinsterne har været nye brugere.

Netop brugerkontakt er også blandt de positive erfaringer fra Trapholt, der er museum for moderne kunst og design og beliggende i Kolding.

Annonce

Museets erfaringer

Coronakrisens lukkede døre har kostet entréindtægter på museerne, men den har også ført noget godt med sig, for den har været en oplagt anledning til at vise, hvad museer kan gøre for samfundet, siger Karen Grøn, der er museumsdirektør på Trapholt.

Og med det mener hun, at der er kommet nye bud på oplevelser og relevans for borgerne. Trapholt har for eksempel haft adskillige virtuelle seancer med mellem 200 og op til 800 deltagere.

- Og for nylig plantefarvede vi i fællesskab med 350 borgere, der deltog på samme måde, som vi kender fra fællessangen på DR1. Vi stod alle sammen i hvert vores køkken og lærte at farve tekstiler ved hjælp af planter, fortæller hun med glæde i stemmen.

Plantefarvningen er en del af Trapholts nye kunstprojekt, “Tæt på træer”, som har håndarbejde, fællesskab og natur som omdrejningspunkt. Man kan melde sig ind i fællesskabet frem til 16. april.

Pærerne på Trapholt var et billede på, at der trods mørke tider også er lyse øjeblikke, og ved sommerens genåbning blev de udstillet i en 70 meter lang tunnel/pergola ned gennem museet. Det skulle symbolisere, at vi gik igennem en mørk periode, men at der var lys for enden af tunnelen. Foto: Trapholt

Allerede tre uger efter forårets nedlukning var Trapholt klar med det brugerinddragende kunstprojekt “Lighthope”, der bestod af hæklede pærer.

- 987 borgere fra hele landet indleverede tilsammen 1629 hæklede pærer. På facebook inspirerede folk hinanden, og over Zoom holdt vi events online, og man kunne følge med i ophængningen af værket, fortæller Karen Grøn.

Deltagerne repræsenterede et bredt udsnit af den danske befolkning. Og den geografiske fordeling af dem svarede stort set til den normale gæsteliste. Dermed havde Trapholt næsten sit sædvanlige flow af gæster i den første nedlukningsperiode - blot uden entréindtægt.

- Havde Trapholt de seneste år udelukkende fokuseret på kommercielle og entrébillet-genererende aktiviteter og besøgstal, havde vi ikke haft viden, organisation og selvforståelse, som kunne sættes i værk så hurtigt og med succes. Coronakrisen kan ses som et tæppefald for den neoliberale kulturpolitik, som ser museer som attraktioner, og kalder på en fornyet forståelse for, at offentlig kulturstøtte handler om at skabe et stærkt og engageret samfund, siger hun.


Offentlig kulturstøtte handler om at skabe et stærkt og engageret samfund.

Karen Grøn, museumsdirektør på Trapholt


Annonce

Teatrets erfaringer

Teatrene har været flittige til at optage forestillinger og endda livestreame. Og også for Det Kongelige Teater har nedlukningerne tændt ekstra ild under den digitale udvikling.

- To dage efter den første nedlukning var vi klar med onlineplatformen Kglteater.dk/xtra, fortæller Christian Bækholm, der er pr-chef på Xtra.

- Det skyldes, at vi i forvejen havde en plan om at skabe en digital platform, så da corona ramte, kunne vi hurtigt sætte gang i Xtra.

På Xtra ligger der billeder og artikler om teatret, men også optagelser af forestillinger, man kan streame. Nogle ligger der længe - andre kort. Det er blandt andet et spørgsmål om rettigheder.

En af de forestillinger, man kan streame fra Det Kongelige Teater, er den anmelderroste "Højskolesangbogen". Foto: Camilla Winther

Christian Bækholm skønner, at man her i det første år med corona har kunnet streame op til 50 forestillinger - både af teater, ballet og opera. Nogle gamle og optaget for år tilbage. Andre nye. Og teatrets optælling viser, at Xtra-siderne har haft 977.568 besøg siden marts 2020. Publikum har klikket ”play” på en forestilling 583.307 gange, og der er afspillet over 12 millioner minutter eller i alt 207.389 timers video.

Før coronaen kunne man ikke streame forestillinger fra Det Kongelige Teater.

- Så skal jeg nævne en positiv ting, Coronakrisen har gjort for os, er det, at vi i den grad fik sat gang i den digitale udvikling, for den er med til at sikre, at vi kan blive til mere for flere, siger Christian Bækholm.

Og med det mener han, at teatret når ud til flere og dermed lever op til sit formål om at være hele Danmarks teater.

Streamingerne - alle optaget med tre kameraer - er derfor kommet for at blive. Corona eller ej, siger han.

Samtidig arbejder han og kollegerne i øjeblikket med at gøre teatret endnu mere appetitligt digitalt.

- Vi spekulerer på, hvordan vi kan give publikum en følelse af at være tæt på, selv om de sidder hjemme bag en skærm, og om vi kan aktivere seeren i selve kunstværket. Vi studerer blandt andet spil-verdenen og har forskellige idéer, men ikke noget konkret endnu, fortæller Christian Bækholm.


Vi spekulerer på, hvordan vi kan give publikum en følelse af at være tæt på, selv om de sidder hjemme bag en skærm, og om vi kan aktivere seeren i selve kunstværket.

Christian Bækholm, pr-chef på Xtra


Alt på Xtra er gratis.

Annonce

Komikerens løsninger

Bil-hornene blev trykket i bund, og lygterne blinkede for at vise begejstring, da drive-in-arrangementer vandt frem sidste forår med standup-komiker Uffe Holm i front. Han nåede at holde 37-drive-in-shows fra en transportabel scene i løbet af to måneder. Showet trak op til 300 biler ad gangen.

Uffe Holms nyeste idé bringer komikken hjem i stuerne, for han har lavet en webshop, der hedder Gak og Løjer, hvor klassiske gaveemner som vin og slik pakkes ind i emballage til sexlegetøj.

- Det er uskyldige sager i en fræk indpakning. Den omvendte verden. Og folk elsker det. Salget er eksploderet, fortæller han over Facetime, mens han viser rundt blandt pakkerne, hvor et billede af en sort hestedildo springer i øjnene.

- Man er nødt til at være opfindsom, siger komiker Uffe Holm. Foto: Vibeke Volder

Nedlukningen har også ført til andre kreative idéer hos komikeren. Sammen med kollegaen Linda P. har han skabt en online musikquiz.

- Corona har været hårdt arbejde og kostet mig mange penge, men jeg gider ikke sætte mig ned og pive, siger han.


Corona har været hårdt arbejde og kostet mig mange penge, men jeg gider ikke sætte mig ned og pive.

Uffe Holm, komiker
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Mai-Britt skal ikke længere holde vejret af nervøsitet: To år efter politiker-løfte er vakkelvornt vippeleje omsider blevet fikset

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Frygteligt, grotesk og helt vanvittigt: Folketinget kræves på banen i sag om 'betongulv' i skovbund

Fyn For abonnenter

Nyborg-rektor kæmper for opholdstilladelse til syrisk elev: - Jeg tror på Aya, når hun siger, hun er i fare

Annonce