Annonce
Debat

Patienterne vælger selv – på et oplyst grundlag

Annonce

Læserbrev: Hver eneste dag sender vi i Region Syddanmark flere hundrede breve ud til syddanske patienter, der skal have en tid hos os til eksempelvis en forundersøgelse eller operation.

Det primære formål med brevene er, at patienterne ved, hvornår de har en aftale på sygehuset. Dernæst skal de vide, at de har mulighed til at blive tilset på et andet sygehus, hvis vi ikke kan nå at undersøge eller operere dem i henhold til deres rettigheder.

Derfor skriver vi i indkaldelsesbrevene lige ved siden af informationen om mødetidspunktet:

”Hvis du ønsker en hurtigere tid til udredning, kan du muligvis tilbydes dette på et privathospital. Ring til Regional Visitation hurtigst muligt på telefon 7663 1475 og hør om dine muligheder”.

Kort, klart og informativt.

Sundhed Danmark, der er en forening for danske sundhedsvirksomheder, og Dansk Erhverv har imidlertid i et læserbrev her i avisen skudt os i skoene, at vi skriver breve, som patienterne ikke forstår, og at vi på det nærmeste skjuler muligheden for udredning på private sygehuse for patienterne. De mener, at vi i stedet bør ringe patienterne op og gøre dem opmærksomme på alternativerne.


Vi udleverede eksempler på breve og fortalte om vores rundringninger. Konklusionen blev, at der ikke var en historie.


Ovenstående uddrag fra patientbrevene viser for det første med al tydelighed, at kritikken er skudt forbi målet for så vidt angår brevene. Informationen om muligheden for at få en anden tid er kort og præcis - og nem at finde på første side.

Men også når det kommer til telefonopkaldene skyder de ved siden af. For vi har faktisk ringet til rigtig mange patienter, og det ved Sundhed Danmark godt! For det har vi selv orienteret dem om på møder – og de har faktisk rost os for tiltaget. Derfor synes jeg heller ikke, at det rimeligt, at vi helt unuanceret skal høre på de samme påstande igen og igen.

Men det kommer desværre ikke bag på mig.

For et par måneder siden ringede et af regionens privathospitaler til en journalist og bad dem lave en historie baseret på de samme påstande. Vi udleverede eksempler på breve og fortalte om vores rundringninger. Konklusionen blev, at der ikke var en historie. Og da slet ikke da det viste sig, at det pågældende privathospital havde længere ventetid til udredning og behandling end flere af regionens egne sygehuse.

Sandheden er nemlig også, at vi på sygehusene i Region Syddanmark - heldigvis - har korte ventetider på mange områder. Jeg tror det betyder, at mange patienter i bund og grund er tilfredse med det tilbud, de får fra regionens sygehus.

En sidste og ganske interessant pointe er, at når vi ringer til patienterne, så oplyser mange patienter, at de faktisk foretrækker at blive behandlet på deres lokale sygehus, selv om de kan komme til hurtigere andre steder.

Vi har i Region Syddanmark en stolt tradition for at bruge de private alternativer, når vi ikke selv kan løse opgaverne. Vi sætter pris på et godt og ordentligt samarbejde med de private aktører - til gavn for patienterne. Vi er nemlig glade for, at vi kan tilbyde dem alternativer, når det giver mening. Men de vælger selv.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Dyster corona-prognose for Danmark: Kraftigt stigende smitte og tocifrede dødstal til jul

Fyn

Kendt fynsk kok i spil som Årets Fynbo

Kerteminde For abonnenter

Kommune meldt til Arbejdstilsynet for nedrivning af silo: - Det er helt vanvittigt, det de har gang i

Kerteminde

Lokal entrepenør klagede over giftigt pcb: Nu har Arbejdstilsynet været i Kerteminde

Annonce