Annonce
Debat

Pas på sugerørseffekten: Veje og broer splitter mere, end de samler

Lokaldebat: Tilhængere af en Als-Fyn-bro har sædvanligvis to argumenter for broen ud over det med at hente øl ved grænsen. Det ene handler om sammenhængskraft, og det andet om vækst i erhvervslivet.


Vi har 80.000 kilometer vej i Danmark. Kunne man forestille sig et infrastrukturudspil, der udnytter de eksisterende veje bedre?

Birte Gam-Jensen, Faaborg


Annonce

Sammenhængskraften bliver angiveligt bedre, hvis man bygger motorveje og broer, men der er næppe noget, der deler et landskab som en motorvej, der hverken kan krydses af mennesker eller dyr, og erstatter man en færge med en bilbro, spærrer man vejen for den cyklisme der ellers kunne være et alternativ til en destruktiv biltrafik. Motorvejen forbinder nok to landsdele (mere end de er i forvejen?), men den splitter også den landsby, den går igennem.

Erhvervsvækst er et andet standardargument:

Ved udvidelsen af motorvejene fra Aalborg til Frederikshavn og Hirtshals fandt de nordjyske virksomheder ud af, at de kunne flytte sydpå til Aalborg og stadig tiltrække arbejdskraft. En ny vej garanterer ikke nye arbejdspladser, den kan også føre til lukning eller flytning af virksomheder. Begrebet kaldes sugerørseffekten, og det bliver vi ikke rige af i Faaborg. Tværtimod er der en seriøs risiko for, at vores turister flygter, hvis de også her skal trækkes med stressende trafik.

Vi har 80.000 kilometer vej i Danmark. Kunne man forestille sig et infrastrukturudspil, der udnytter de eksisterende veje bedre? Måske kan det lade sig gøre at flytte bilister over i kollektiv transport, så vi ikke fylder hver tre kvadratmeter og en forurening, når vi blot skal flytte os selv.

Vi må kunne forvalte vores miljø og vores vejnet bedre?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Trods glohedt ejendomsmarked: Ingeborg kan ikke sælge sin historiske ejendom

Annonce