Annonce
Odense

Partier vil beskytte de svageste i Vollsmose ved genhusning

1000 lejligheder står til at blive revet ned i Vollsmose. Radikale Venstre og Enhedslisten ønsker, at særligt sårbare mennesker eksempelvis ældre, syge, handicappede eller udsatte kan genhuses i Vollsmose i stedet for en anden bydel. Arkivfoto: Michael Bager
De svageste borgere i Vollsmose skal have lov at blive i Vollsmose, hvis deres lejligheder rives ned. Det foreslår Radikale Venstre og Enhedslisten. Et enigt byråd vil have mulighederne undersøgt hos Udviklingsbestyrelsen for Fremtidens Vollsmose.

Partierne i Odense Byråd var onsdag aften enige om at bede Udviklingsbestyrelsen for Fremtidens Vollsmose tage stilling til et forslag om at beskytte særligt sårbare borgere i nedrivningstruede bygninger i Vollsmose.

Ifølge Udviklingsplan for Vollsmose skal 1000 lejligheder nedrives og beboerne i lejlighederne genhuses andre steder i byen, og det er i den situation, at partierne Enhedslisten og Radikale Venstre forudser, at særligt sårbare borgere kan komme i problemer. For eksempel hvis de bliver tvunget væk fra netværk, familie og social omgangskreds, der fortsat bor i Vollsmose.

Enhedslisten er ikke med i forliget om fremtidens Vollsmose, men fremsatte alligevel forslaget sammen med Radikale Venstre.

- Vi ønsker at tage ansvar, selv om vi ikke er med i aftalen, og vi håber fortsat, at planen ikke bliver til noget. Men det kan have store menneskelige konsekvenser at blive flyttet imod sin vilje. Vi ønsker, at planen implementeres så skånsomt som muligt, sagde Reza Javid fra Enhedslisten, mens Susanne Crawley (R) lagde vægt på, at planen skal føres ud i livet med medmenneskelighed.

- Vi ved, at mange gamle dårligt tåler flytning, og det er jo ikke dem, der laver ballade på Bøgetorvet, påpegede hun ved onsdagens byrådsmøde.

Selv om alle partier var enige om at lade Udviklingsbestyrelsen i Vollsmose undersøge mulighederne, kom både Det Konservative Folkeparti, Venstre og Dansk Folkeparti med forbehold.

- Hvis det betyder, at vi ikke kan nå målene i planen, så kan vi ikke bakke op, lød det fra Christoffer Lilleholt (V).

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Odense

En søndag med fitness i Korup

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];