Annonce
Odense

Panelet om de studerendes idéer: Det er verdensklasse

Hvad tænker de om de studerendes idéer til en ny, stor bevægelsespark ved SDU? Hvad er de særligt glade for, og hvad mangler de? Fyens Stiftstidende har bedt om svar hos tre af medlemmerne i det panel, der lyttede til de studerendes oplæg.

Kristian Mondrup, innovationschef på University College Lillebælt

Foto: UCL

Jeg er meget imponeret, og jeg synes, det viser, hvor stærkt det er, når studerende arbejder sammen på tværs af uddannelser om at skabe nye idéer. De peger blandt andet på noget helt centralt, som vi skal gøre noget mere ved: Vi skal skabe et bedre studiemiljø og bedre forbindelse mellem de uddannelsesaktiviteter, vi har. Der skal være bedre rammer, som undervisningen kan bevæge sig ud i.

Jeg synes også, de giver idéer til, hvordan vi får hele det her område til at hænge sammen. Hvordan man kan se det som en ny bydel i Odense, der selvfølgelig udspringer af de institutioner, der er her, men som også inviterer ind. Som siger til borgerne: Kom ind og brug det sammen med os, og når vi er gået hjem.

Jeg mangler ikke umiddelbart noget, men der er noget, vi ikke er nået til endnu. Jeg synes, vi skal have endnu mere fat i børnefamilier. Vi skal have fat i seniorer, der bor i området. Men det har jo ikke været de studerendes primære fokus. Nu har vi fået stærke input fra de studerende og lad os så blive ved med at invitere ind til udvikling, så der hele tiden sker noget nyt.

Janne Eilsø, educational consultant hos Kompan

Foto: Bo Kousgaard

Jeg synes, det er verdensklasse. Det er virkelig, virkelig godt på så få dage, som de har haft, at kunne stable så meget på benene. At de tænker ind i målgrupper - både de små, de syge. At de også har bundet zonerne så fint sammen. Jeg kan se et stort potentiale i forhold til forskning, men også som en destination, man har lyst til at køre til. Det her er et sted, du har lyst til at besøge og udforske.

Idéen til det udendørs studiemiljø er unikt og ikke set andre steder i verden. Hele området omkring OUH med rehabiliteringstanken er også rigtig spændende for at se, hvad effekten bliver. Jeg kan også godt lide, at de studerende i det område, der er sumpet og måske ikke så egnet til aktiviteter, vil hæve en gangbro op, så man alligevel kan bruge landskabet til at skabe fysisk aktivitet - med høj eller lav intensitet.

Selvfølgelig skal det hele være mere konkret, men det kan man ikke forvente på så kort tid. Så jeg vil ikke sige, jeg mangler noget nu, men jeg vil glæde mig til det næste step og grave dybere ned i, hvad der egentlig reelt kan lade sig gøre.

Jens Troelsen, forskningsleder og professor på Active Living på Institut for Idræt og Biomekanik på SDU

Foto: Michael Bager

Jeg er enormt begejstret for de studerendes oplæg. De har en direkte adgang til deres egne også sansemæssige oplevelser som barn, som teenager, som ung voksen, som vi andre måske kan være lidt tilbøjelige til at glemme. Deres umiddelbare refleksion er guld værd, når vi vil prøve at være på forkant med nye tiltag, nye aktiviteter, nye steder, der skal udvikles.

Jeg kan især godt lide, at de arbejder med at skabe en identitet i området, at de vil skabe nogle bevægelsesspor i landsskabet, som muliggør mange samtidige målgrupper, uden at de obstruerer og generer hinanden. Og så selvfølgelig at det også har afslappende, rekreative muligheder både i forhold til at reducere stress, men også bruge det til et læringsperspektiv med studiezoner og mulighed for fordybelse.

Jeg mangler måske stadig lidt, hvad vi gør i de lidt mere trælse perioder af året. Især i det mørke efterår og vinter og det kolde forår, hvor der stadig vil være begrænsninger i de forslag, vi har fået. Der skal nok udvikles lidt mere i retning af, at vi også aktiverer området på ydertidspunkter. Det savner jeg indspark til.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Odense

En søndag med fitness i Korup

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];