Annonce
Indland

Paludan skal betale 30.000 kroner for gamle udtalelser

Philip Davali/Ritzau Scanpix
Stram Kurs partileder, Rasmus Paludan, skal betale en bødesum i en sag, han fik på nakken som advokat.

Rasmus Paludan, leder af partiet Stram Kurs, skal betale 30.000 kroner for udtalelser målrettet politiet og anklagemyndigheden.

Det skriver Ekstra Bladet.

Avisen har fået indsigt i en kendelse fra Advokatnævnet, der beskriver, hvordan Paludan har "udsat navngivne medarbejdere ved henholdsvis politiet og anklagemyndigheden for en unødig og grov krænkelse".

Dommen faldt i Københavns Byret for mindre end en uge siden. Afgørelsen er en stadfæstelse af en kendelse, som Advokatnævnet afsagde i 2017 overfor Paludan, der også er advokat.

Sagen stammer fra en episode, hvor Paludan på vegne af en klient fremsatte et erstatningskrav på 6400 kroner.

Det gjorde han, fordi klienten to gange havde været frihedsberøvet af politiet under mistanke for at være i besiddelse af euforiserende stoffer.

Paludan hævdede at klienten havde været udsat for en særligt indgribende legemsundersøgelse, der ifølge ham selv foregik, mens en række "civile personer" så på.

Advokaten hævdede, at hans klient blev beordret til at hoppe op og ned og trække ud i sine underbukser under undersøgelsen.

Det fik Paludan til at klage til anklagemyndigheden. Her mistænkte han blandt andet, at anklageren er i "korrumperet ledtog med de politifolk, der foretog frihedsberøvelserne", skriver Ekstra Bladet.

Ud over bøden skal Paludan også betale sagens omkostninger på 17.500 kroner til Advokatnævnet. Den endelige afgørelsen falder samtidig med, at Rasmus Paludan kæmper for at få Stram Kurs ind i Folketinget.

Inden for 14 dage skal Paludan betale bøden og sagens omkostninger.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce