Annonce
Gear

Pæne sikkerhedskarakterer til kuld af bilnyheder

Hyundai Nexo er den første brintbil, som testes af Euro NCAP. Det klarer den med bravour til fem stjerner. Foto: Euro NCAP

Topkarakterer til Mercedes A-Klasse, faceliftet Mazda6 og brintbilen Hyundai Nexo, mens Citroën Berlingo og co. taber en stjerne på cyklistgenkendelse i nødbremsen trods god sikkerhed.

Det ser fornuftigt ud med sikkerheden i det nyeste hold af biler, som ingeniørerne hos Euro NCAP har kørt mod muren for at teste de avancerede nødbremsesystemer, som også skal kunne bremse for cyklister og fodgængere, hvis de maksimale fem stjerner skal opnås.

Det gør størstedelen af modellerne, hvor den nye Mercedes A-Klasse, den faceliftede Mazda6 og endda den helt nye brintbil Hyundai Nexo alle får topkarakteren.

Trillingerne Citroën Berlingo, Peugeot Rifter og Opel Combo, hvor den sidste er ny i den konstellation, efter at PSA har købt Opel, får fire stjerner. Men de er i den gode ende.

Mazda6 er fra 2012, og en række opdateringer af især de elektroniske sikkerhedssystemer fører den helt up to date.

Annonce
Trillingerne Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo har rimelig sikkerhed. Men en nødbremse, der ikke kan genkende cyklister, koster en stjerne. Foto: Euro NCAP

Ros til Hyundai

Søren W. Rasmussen, der er FDM's repræsentant i Euro NCAP, er tilfreds med resultatet.

- Selvom Euro NCAP i år igen har skærpet kravene til især sikkerhedssystemerne i nye biler, har bilproducenterne formået at følge med. Det gælder også de populære Berlingo, Combo og Rifter. At nødbremsen ikke selv genkender cyklister, betyder dog, at bilerne snubler over den femte stjerne. Det er naturligvis ærgerligt, men ikke ensbetydende med, at det er usikre biler, tværtimod. Både i forhold til kollisionssikkerheden og den såkaldte børnesikkerhed kan de tre biler bryste sig af et højt sikkerhedsniveau, der gør dem til et sikkert valg for børnefamilier, siger han.

Han roser den nye Hyundai Nexo, som er den første brintbil, der Euro-NCAP-testes. Crossover-modellen fra Hyundai, som er opkaldt efter Nexø på Bornholm, har tre tanke, som rummer brint nok til at drive en elmotor til 600 kilometers kørsel. Men selv om bilen skulle ramme frontalt eller fra siden, sker der ikke noget her, som får dem til at springe læk.

Brintbiler er en forholdsvis ny teknologi. Derfor har den første Euro NCAP-test af en brintbil også været ventet med spænding. Her klarer Hyundai Nexo sig til fem flotte Euro NCAP-stjerner, der viser, at man sagtens kan kombinere brintteknologien med en høj sikkerhed.

- Nexo har ikke blot alle de nye sikkerhedssystemer som nødbremse, linjevogter og fartbegrænser som standard. Også kollisions- og børnesikkerheden er på et højt niveau. Det er godt gået af Hyundai, at man også har haft sikkerheden for øje i forbindelse med den nye brintbil, siger Søren W. Rasmussen.

Den nye Mercedes A-klasse henter fem sikre stjerner i Euro NCAP-testen. Foto: Euro NCAP
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce