Annonce
forside

Pårørende til afdød patient: - Der er ingen vindere i den her sag

Diverse luftfoto fra Svendborg

Svendborg: Tilhørerrækkerne var fyldt til sidste stol, da to læger onsdag mødte i Retten i Svendborg, tiltalt for grovere eller gentagen forsømmelse eller skødesløshed i behandlingen af en sukkersyg mand, der blev indlagt i Fælles Akut Modtagelse på Svendborg Sygehus natten til 5. august 2013 og 1. september døde.

Blandt tilhørerne var også hustruen og to døtre til den afdøde mand, og dagen var ikke rar for de tre.

- Det bliver rart at få sat et punktum, lød det fra datteren Ingeborg Hvidsten efter retsmødet, hvor de tre nåede at fælde mange tårer.

- Det er uforståeligt, lød det fra enken.

Så meget desto mere frustrerende var det for de tre, at dokumentation, procedure og domsafsigelse er udskudt til endnu et retssmøde, fordi afhøringerne i retten trak ud.

- Men jeg tror, det er værre for lægen, lød det fra datteren om den stærkt påvirkede læge, der brød sammen flere gange under retsmødet.

- Der er jo ingen vindere i den her sag. Kun tabere. Vi er her mest for fars skyld. Men ligegyldigt hvad der sker, bringer det ham jo ikke tilbage, sagde datteren, der nu må vente yderligere to måneder på at få den tre og et halvt år gamle sag afsluttet.

Annonce
Annonce
Danmark

Her er de nyeste corona-tal:

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

April 1960: Gadegennembrud i Nørregade

Leder For abonnenter

Det er okay at være ufuldkommen - det er Mette Frederiksen også

Vi fejrer som bekendt påske, fordi Jesus, Guds søn, i disse dage for næsten 2000 år siden blev korsfæstet, døde, blev begravet - og på tredjedagen genopstod fra de døde. Påskedagene er derfor en fortælling om lidelse, smerte og død - og samtidig om det ufattelige, det guddommelige, det ophøjede. Påsken er imidlertid også ramme om noget såre menneskeligt, velkendt og jordnært; om disciplenes dårskab og svigefuldhed, deres misgreb og fejltrin, deres løgne, deres ufuldkommenhed. For Jesu disciple var fejlbarlige mennesker som os andre. De var kyniske og selviske, frygtsomme og troløse; de fornægtede ham, de stak af i rædsel, de tvivlede. Selv Jesus viste sig som et menneske, da angsten og afmagten og smerterne overmandede ham: "Min gud, min gud, hvorfor har du forladt mig", råbte han, da han hang på sit kors. På den måde binder påskedagene det guddommelige og det såre menneskelige sammen. De menneskelige svagheder, som du og jeg rummer, rummede Jesus og hans disciple også. Det, som du og jeg ikke magter, magtede Jesus og hans disciple heller ikke. For frygten er svær at bære, lidelsen er svær at bære, døden er svær at bære. Ikke mindst i disse tider. Påsken er tillige forræderiets tid. Om lidt forråder Judas sin kammerat. I den nattemørke Getsemane Have vil Judas gå hen til Jesus og kysse ham, give ham et judaskys, så de romerske legionærer kan anholde Guds søn og siden torturere og dræbe ham. De færreste af os har sendt et andet menneske i døden, men de fleste af os har ikke desto mindre svigtet et menneske, svigtet en tillid, snydt på vægten – og derfor kan fortællingen om Judas’ forræderi være genkendelig for mange af os. På søndag sker der noget ufatteligt: Jesus sætter sig ud over døden, genopstår fra de døde og bliver på den måde guddommelig. Inden da viser han og hans disciple sig som lige så ufuldkomne mennesker som alle os andre, statsminister Mette Frederiksen inklusive. Det giver en særlig ro for alle, uanset om man tror eller ej: At selv den, der er guddommelig, kan være ufuldkommen. Ligesom os andre.

Fyn

Sådan har corona ramt Fyn: Få overblikket over de nyeste tal fra myndighederne

Danmark

Live: Coronavirus ændrer studentereksamen - alle afgangselever skal op i færre fag 

Nordfyn

Den sidste vinder i avisens kampagne er fundet: Lone har købt havegrej og dagligvarer i Otterup

Mindeord For abonnenter

Mindeord: Pia Tørving var sprællevende, spændende og engageret - sådan vil vi huske hende

Annonce