Annonce
Debat

På sporet igen Letbaner

Det vil naturligvis komme til at koste penge, når Odense skal have en letbane. Forbedringer koster penge, og en letbane vil være en forbedring af den kollektive trafik og miljøet i Odense. Spørgsmålet er hvor mange penge, og hvad man får for dem.

Desværre har Odense kommune bedt Cowi om at besvare det spørgsmål - det firma har i anden sammenhæng demonstreret sin subjektive og uprofessionelle modvilje mod letbaner. Dets rapport "letbane -screening af muligheder" kan læses på kommunens hjemmeside i forbindelse med trafik- og mobilitetsplanen og har affødt en konstruktiv og kritisk reaktion fra Arbejdsgruppen Odense Letbaner.

I fredagens artikel kunne det se ud som om, at anlægsudgifterne skulle lægges oven i driftsudgifterne. Det er ikke tilfældet, da de er indregnet i de 40 mio kr.

Dernæst er der flere forudsætninger for at nå frem til det beløb, der er behæftet med usikkerhed og vurderet i ugunstig retning. Det drejer sig om:

- antallet af afgange. Der regnes med 18 afgange/time, hvilket svarer til mindre end fire min/afgang. Det vil være et hidtil uset serviceniveau i Odense, og fem min. mellem togene vil da også være rigelig fint. Her er de første 10-15 mio sparet.

- skinneeffekten. De fleste passagerer oplever det mere komfortabelt at køre på skinner fremfor asfalt, og den faktor er kraftigt medvirkende til stigninger i passagertallene.

- samspillet med de øvrige værktøjer i trafik- og mobilitetsplanen, som reducerer biltrafikken og gør cyklisme og kollektiv trafik mere attraktiv.

- timeprisen, som er udregnet ud fra et dansk, dieseldrevet privatbanetog i stedet for et eksisterende letbanetog og sat højt.

- indirekte besparelser. Letbanen vil medføre mindre støj og lokale emissioner, som betyder bedre miljø og mindre sygdom. Kan prissættes på mange måder, men vi taler om millionbeløb.

Andre faktorer kunne nævnes. Jeg synes, Odense Kommune skal sige tak til Cowi for indledende undersøgelser og så bede et trafikalt rådgivningsfirma såsom Atkins, Carl Bro eller Rambøll om at arbejde videre med projektet.

Det vil være til gavn for Odense og Danmark at få en letbane her.

Annonce
Odense For abonnenter

Hvidevare-doktoren vækker det døde til live: I 35 år er Sørens brugte maskiner gået som varmt brød

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Assens

Politikommissær er overrasket, efter ny nærpolitistation er åbnet: Det er nærmest væltet ind med henvendelser

Erhverv For abonnenter

Det startede med to billetter til en boligmesse - nu har Lars og Marie en voksende blomsterbutik på nettet

Kerteminde

Pernille satsede alt på hotelgæster på fynsk gods: - Jeg havde simpelthen ikke kunnet nå begge dele

Odense For abonnenter

Har du også undret dig?: Ti kilometer af Odenses letbane er grøn - sådan skal græsset slås

Odense

Jens gravede særdeles 'veludrustet' gulerod op i haven: - Jeg har aldrig set noget lignende:

Danmark

Lørdagens coronatal: 358 blev konstateret smittet det seneste døgn

Rejser For abonnenter

Kommentar: Derfor er september den bedste rejsemåned

Kerteminde

Burgerne er tilbage i populær grill: - Jeg er ikke i tvivl om, at der går meget omsætning tabt der

Odense

En lugt af død bredte sig i kvarteret: - Naboerne spurgte, om jeg havde lig i drivhuset

Nyborg

Fra tømrer til filialdirektør: Jesper har altid sagt sin mening - og det gav ansvar

Fyn For abonnenter

Familie kan ikke leve med ensom mormor på plejehjem: Nu flytter de hende hjem

Middelfart

Genbrug, sangaftner og systue: Røde Kors åbner ny forretning i gammel administrationsbygning

Annonce