Annonce
Debat

På sporet igen Letbaner

Det vil naturligvis komme til at koste penge, når Odense skal have en letbane. Forbedringer koster penge, og en letbane vil være en forbedring af den kollektive trafik og miljøet i Odense. Spørgsmålet er hvor mange penge, og hvad man får for dem.

Desværre har Odense kommune bedt Cowi om at besvare det spørgsmål - det firma har i anden sammenhæng demonstreret sin subjektive og uprofessionelle modvilje mod letbaner. Dets rapport "letbane -screening af muligheder" kan læses på kommunens hjemmeside i forbindelse med trafik- og mobilitetsplanen og har affødt en konstruktiv og kritisk reaktion fra Arbejdsgruppen Odense Letbaner.

I fredagens artikel kunne det se ud som om, at anlægsudgifterne skulle lægges oven i driftsudgifterne. Det er ikke tilfældet, da de er indregnet i de 40 mio kr.

Dernæst er der flere forudsætninger for at nå frem til det beløb, der er behæftet med usikkerhed og vurderet i ugunstig retning. Det drejer sig om:

- antallet af afgange. Der regnes med 18 afgange/time, hvilket svarer til mindre end fire min/afgang. Det vil være et hidtil uset serviceniveau i Odense, og fem min. mellem togene vil da også være rigelig fint. Her er de første 10-15 mio sparet.

- skinneeffekten. De fleste passagerer oplever det mere komfortabelt at køre på skinner fremfor asfalt, og den faktor er kraftigt medvirkende til stigninger i passagertallene.

- samspillet med de øvrige værktøjer i trafik- og mobilitetsplanen, som reducerer biltrafikken og gør cyklisme og kollektiv trafik mere attraktiv.

- timeprisen, som er udregnet ud fra et dansk, dieseldrevet privatbanetog i stedet for et eksisterende letbanetog og sat højt.

- indirekte besparelser. Letbanen vil medføre mindre støj og lokale emissioner, som betyder bedre miljø og mindre sygdom. Kan prissættes på mange måder, men vi taler om millionbeløb.

Andre faktorer kunne nævnes. Jeg synes, Odense Kommune skal sige tak til Cowi for indledende undersøgelser og så bede et trafikalt rådgivningsfirma såsom Atkins, Carl Bro eller Rambøll om at arbejde videre med projektet.

Det vil være til gavn for Odense og Danmark at få en letbane her.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Værtshus i modvind over jobopslag: - Jeg har aldrig nogensinde bedt hende om at skrive 'babser'

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Bygger ny fabrik til 25 millioner kroner efter rekordoverskud: - Vi vil være dobbelt så store om fire år

Fyn For abonnenter

Køreelever i tomgang: 17-årige Agnes har ventet en måned på at komme til køreprøve - frygter at glemme det, hun har lært

GOG

GOG-komet tog ikke telefonen da landstræneren ringede

Kultur For abonnenter

Fynsk spillested skifter spor: - Vi har sgu været for dårlige til at hyre kvinder

Odense

1.000 IT-svindlere banker på porten hver dag: - De forsøger at lokke brugernavn og password fra os

Odense For abonnenter

Mon komiske Ali er hentet ind som konsulent på Odense Letbane

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Navne

Begravelser og bisættelser tirsdag den 19. oktober

GOG For abonnenter

Poul er manden bag den særlige GOG-kultur: - Samværet er det vigtigste. Alt andet er bare pladder

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Assens For abonnenter

42-årig på anklagebænken for grov vold mod kæreste: Puttede stoffer i drink, snittede hende med køkkenkniv og klippede hendes lange hår af

Odense For abonnenter

Vild kokain-variant skaber alvorlige problemer i Odenses gader: - Folk bliver sindssyge i hovedet af det

Nyborg

Mysteriet, der ingen ende vil tage: Hvem ejer vippefyret - og er det i virkeligheden en knaldstation?

Annonce