Annoncørbetalt indhold

På Munkebo Kro bliver det rigtig vildt i oktober

Munkebo: Ægteparret Iben Germundson og Finn Egebjerg Rasmussen ejer og driver Munkebo Kro. Foto: Robert Wengler
Munkebo Kro på Nordøstfyn gentager i oktober succesen med de populære vildtaftener. Pladserne ventes hurtigt udsolgt.

Oplevelsen begynder allerede, når man ankommer til den næsten 200 år gamle kro.

De hvidkalkede mure, stråtaget og den velfriserede gårdsplads emmer af idyl, og fornemmelsen bliver bare forstærket af, at vandet ligger lige opad kroen med den fantastiske udsigt over Kertinge Nor.

Det smukke ydre bliver til fulde matchet af et smukt indre. Når man kommer indenfor, bliver man mødt af et moderne og stilfuldt udseende, der er højt til loftet, stor og farvestrålende kunst træder gæsterne i møde, og bag glasdøre til venstre i receptionen aner man kroens hjerte, restauranten.

Munkebo Kro har de senere årtier gennemgået en flot og vellykket renovering, og når man tager omgivelserne i betragtning, så er det måske ikke så underligt, at stedet er populært.

“Vi oplever, at gæsterne har en forventning om, at sådan et gammelt sted ikke er renoveret. Men når de først kommer indenfor, så bliver de meget overraskede over, hvor flot her er. Det er vist kun de skæve gulve, der afslører, at kroen er fra 1826,” fortæller kroens ejer Iben Egebjerg Germundsson.

Løbende renovering

Hun overtog sammen med sin ægtefælle, Finn Egebjerg Rasmussen, kroen tilbage i 2014. I første omgang på en forpagtningsaftale, men siden har de købt kroen og løbende renoveret det smukke fynske bygningsværk.

Og noget må de gøre rigtigt, for Munkebo Kro er velbesøgt, og særligt kroens arrangementer er et tilløbsstykke.

I slutningen af oktober gentager kroen sin vildtaften, der i fjor vakte stor begejstring.

Vildtaften på Munkebo Kro er et arrangement, hvor gæsterne bliver forkælet med en tour de force ud i vildtretter. Fra gråand med Waldorffsalat over krondyrrillette og farserede vagtler til hjortefilet med kastanjer. For blot at nævne et par bidder af den store buffet, der venter gæsterne. Og glem så ikke kastanjemoussen og valnøddetærten, der er klar til dem, der fortsat kan finde plads, når desserten kommer på bordet.

“Vildtaften er virkelig en hyggelig aften med god stemning på kroen. Folk er i godt humør og nyder den gode mad og vin. Og alle retter er lavet ud fra efterårets vildt og efterårets aktuelle råvarer,” fortæller Iben Egebjerg Germundsson.

God mad og hygge i højsædet

Kroen tog første gang hul på vildtaftenerne i efteråret 2017. I 2018 gik det rigtig stærkt med reservationerne, og da den første aften ganske hurtigt blev udsolgt, måtte de plotte endnu én i kalenderen.

I år har interesserede fra begyndelsen to dage at vælge mellem, men man skal formentlig ikke vente for længe med at tilmelde sig, for på kroen ved man godt, hvordan man gør gæsterne glade.

“Folk kommer primært for den gode mad, og så har vi meget fokus på, at gæsterne skal føle sig velkomne. Typisk opstår der også en god snak mellem bordene, og det, synes vi, er super hyggeligt,” fortæller Iben Egebjerg Germundsson.

Mange af gæsterne, der fandt vej til Munkebo Kros vildtaftener i fjor, var lokale eller i hvert fald regionale, og det er let at komme til kroen med den offentlige transport, så der også kan blive plads til at supplere maden med et glas vin eller to.

“Det er både venneparrene, der kommer og hygger hos os, og familier, der går ud og spiser. Nok mest dem med store børn. Men det kan også være en hyggelig parmiddag, der falder fint ind hos os,” siger kroejeren.

Spansk på menuen

Foruden de populære vildtaftener, der i år finder sted den 25. og 26. oktober, så afholder man på kroen en stribe andre arrangementer.

I november kommer Carsten Rødsgaard Hansen fra vinhuset Kjær & Sommerfeldt på besøg til en “Spansk vinaften.” Her bliver der serveret, hvad kroen selv beskriver som en række spændende spanske vine, som vil passe godt til en spansk middag.

“Vi har haft vinsmagninger før, og vi kan bare konstatere, at det var så stort et hit, at gæsterne nærmest har tilmeldt sig næste arrangement, før vi overhovedet har fået slået det op,” bemærker Iben Egebjerg Germundsson med et smil.

Højtiderne kan også fejres på Munkebo Kro. Og det bliver de for manges vedkommende. Mortens Aften og julemiddagene, der venter i de kommende måneder, så der bliver travlt i den gamle og smukke kro.

“I stedet for en traditionel julefrokost med musik og dans, så arrangerer vi i år en lidt anderledes julefrokost, hvor der er plads til at invitere venner, familie eller personale til en aften med fokus på god mad og hyggeligt samvær. Og der er samtidig mulighed for at fuldende arrangementet med en overnatning i kroens elegante værelser,” fortæller Iben Egebjerg Germundsson.

Annonce

Kommende arrangementer på Munkebo Kro

  • Vildtaften - 25. og 26. oktober

  • Spansk vinaften - 8. november

  • Mortens Aften - 10. november

  • Jul på Munkebo Kro - fra 22/11 til 21/12

  • Nytårsfest på Munkebo Kro - 31/12

Læs mere om menuer og tilmeldinger på munkebokro.dk

Munkebo: Ægteparret Iben Germundson og Finn Egebjerg Rasmussen ejer og driver Munkebo Kro. Foto: Robert Wengler
Munkebo: Ægteparret Iben Germundson og Finn Egebjerg Rasmussen ejer og driver Munkebo Kro. Foto: Robert Wengler
Munkebo: Ægteparret Iben Germundson og Finn Egebjerg Rasmussen ejer og driver Munkebo Kro. Foto: Robert Wengler
Munkebo: Ægteparret Iben Germundson og Finn Egebjerg Rasmussen ejer og driver Munkebo Kro. Foto: Robert Wengler
Munkebo: Krostuen.Ægteparret Iben Germundson og Finn Egebjerg Rasmussen ejer og driver Munkebo Kro. Foto: Robert Wengler

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.