Annonce
Livsstil

På højskole: Der er ikke meget falde-på-halen-klovn og rød næse over nycirkus

Slackrope er Johanne Leander Sørensens favoritdisciplin, fordi man med den ene, simple rekvisit kan blive ved med at udvikle sig. Nycirkus er for hende en måde at holde det indre legebarn i live. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Nycirkus forbinder krop og sjæl i hård fysisk udfoldelse, der fordrer kreativitet og fodrer det indre legebarn. Sådan er det i hvert fald for 23-årige Johanne Leander Sørensen, som går på Musik og Teaterhøjskolen i Sønderjylland for at dyrke moderne cirkus.
Annonce

Ved første øjekast ser det næsten afslappet ud. Med lukkede øjne ligger Johanne Leander Sørensen på et reb som er spændt ud mellem to punkter i loftet, mens de andre nycirkus-elever i lokalet svinger sig i trapez, jonglerer eller laver håndstand på det sorte linoleumsgulv. Når man ser nærmere efter, kan man se, hvordan hun hele tiden ligger og korrigerer for de bittesmå bevægelser i rebet, som uafbrudt truer med at lade hende falde ned på den røde madras under hende.

- Lige nu forsøger jeg at slappe af og bare mærke rebet under mig, fortæller Johanne Leander, mens hendes ene ben dingler, som lå hun og slængede sig i en hængekøje.

Det gælder om at bruge så meget tid som muligt på rebet for at lære, hvordan det reagerer, når hun bevæger sig. Disciplinen, hun dyrker, hedder slackrope og er en afart af linedans, hvor linen i stedet for at være spændt stramt ud mellem to punkter er slap, så man kan sno sig om rebet og bruge det som afsæt til akrobatiske øvelser, hvor kun fantasien sætter grænser - og ens fysiske formåen selvfølgelig.

Den 23-årige fynbo går på nycirkus-linjen på Musik og Teaterhøjskolen i Toftlund for anden gang. Højskolen er et af få steder i landet, hvor hun kan dyrke sin interesse for nycirkus i organiserede rammer, og på efterårsholdet går ni elever på linjen. Johanne Leander har altid haft behov for at udfolde sig fysisk. Tidligere har hun gjort det gennem springgymnastik og tumbling, men da hun blev introduceret for nycirkus, blev hun grebet.

- Det er en kliché, men det handler om at holde legebarnet i gang. Nycirkus gælder om at lege og være kreativ, samtidig med at man presser sin krop, siger hun.

Nycirkus

Nycirkus opstod i Frankrig i 1970’erne som en art eksperimenterende ungdomsoprør mod den etablerede cirkusorden og kombinerer traditionelle cirkuselementer som akrobatik og jonglering med andre discipliner som dans og teater.

Det er svært at sætte fingeren på, hvad nycirkus er og ikke er, fordi der er så mange forgreninger af bevægelsen, og det ligger i dna’et at være i bestandig udvikling. Nycirkus foregår dog sjældent i et traditionelt cirkustelt, og der er sjældent en sprechstallmeister, klovner og dyr med i showet.

I Danmark findes der ingen decideret uddannelse inden for nycirkus, men der er flere skoler, som tilbyder undervisning. Blandt andet AFUK (Akademiet for utæmmet kreativitet) i København og Gøglerskolen i Aarhus.

Annonce

Vovet og elegant

Træningen foregår i et rustikt lokale med vægge i gasbeton og med Troldtekt-beklædte lofter, som skråner op mod ovenlysvinduerne. Fra loftet hænger trapezer og stænger, som alle er i brug af holdets elever, der jonglerer, står på hovedet eller poserer fra trapezen, hængende på hovedet i den ene knæhase med udstrakte arme. Det ser elegant ud - og vovet. Undervisningssproget er engelsk, og på det lille hold er der flere internationale elever.

Underviseren hedder Anna Emilie Pedersen. Hun er uddannet cirkusartist fra den hollandske skole Codarts i Rotterdam og er med i flere nycirkus-trupper. Hun er klædt i oldschool Adidas-joggingbukser med knapper i siderne og blå sokker med motiv af lyserøde blæksprutter.

- Der er ingen optagelsesprøve, når det er en højskole, så folk kan vidt forskellige ting og på forskellige niveauer. Der er både dem, som har trænet, siden de var små, og nybegyndere, så jeg har meget fokus på at skabe en god gruppedynamik, fortæller Anna Emilie Pedersen.

I den første del af højskoleopholdet er træningen tilrettelagt, så cirkuseleverne kommer igennem det fundamentale ved forskellige genrer. I takt med, at eleverne bliver dygtigere, bliver der skruet op for graden af selvstændighed, så eleverne selv vælger, hvilke discipliner de vil bruge mest energi på.

- Det er fantastisk at se den udvikling, eleverne er igennem i løbet af et halvt år. De tør mere og mere og finder deres eget individuelle udtryk, siger underviseren.

Som med al anden kunst tager det lang tid at udvikle sin egen stil. Først skal fundamentet på plads, og dernæst bliver der bygget ovenpå.

- Bevægelserne kan varieres i en uendelighed. De kan være hårde og staccato eller langsomme og bløde, som om du bevæger dig under vand, siger Anna Emilie Pedersen, der har dyrket nycirkus, siden nogle venner lærte hende at jonglere i en park, da hun var teenager.

Annonce

- Look at me

Johanne Leander Sørensen placerer forsigtigt sin ene fod foran sig på rebet og i en glidende bevægelse rejser hun sig op, så hun står oprejst på rebet. Sådan står hun et par sekunder, indtil hun bliver kastet af og lander med et blødt dump på madrassen.

- Hey, look at me, når hun at udbryde, før hun falder og modtager bifald blandt de andre elever.

Stemningen i hallen er anerkendende og legefuld.

- Jeg tror ikke, jeg har stået så længe før, siger hun, da hun igen er på fødderne.

Hun havde stået på slackrope, før hun begyndte på Musik og Teaterhøjskolen, men hun har rykket sig betragteligt i løbet af de seneste par måneder, mener hun.

Siden første gang, hun gik på skolen, er hun blevet mere disciplineret og tager sin træning mere seriøst. Selvom hun ikke regner med at uddanne sig som cirkusartist, vil hun gerne have sit eget repertoire og kunne lave en solo som del af et større show, fortæller hun, mens hun står og læner sig ind over rebet.

Hun omgås rebet med en naturlighed, som minder om den, musikere har med deres instrument. Uden udøveren er slackropet bare et reb, i Johanne Leanders hænder er det en del af værket.

Musik og Teaterhøjskolen

Skolen har fem linjer: musik, elektronisk musik, sang, teater og nycirkus. Desuden tilbyder højskolen dans, lydteknik og visuel fortælling.

Musik og Teaterhøjskolen ligger i Toftlund i Sønderjylland.

Hvis man lider af højdeskræk, skal man nok finde sig en anden hobby end nycirkus. I løbet af undervisningen er der flere gange elever helt oppe under loftet. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Johanne Leander kommer fra Svendborg på Sydfyn. Hun har tidligere gået på Gøglerskolen i Aarhus.Foto: Birgitte Carol Heiberg
I løbet af et højskoleophold kommer eleverne gennem de grundlæggende færdigheder, som en nycirkus-artist skal have. Det er blandt andet jonglering og luftakrobatik. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Holder træner nycirkus hver formiddag. Til sidst er der udstrækning, og mens eleverne strækker de ømme muskler, bliver der helt stille i den gamle lagerhal. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Nycirkus beskæftiger sig mere med symbolik og metaforer end traditionel cirkus, mener Anna Emilie Pedersen, som underviser på Musik og Teaterhøjskolen. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Råstyrke, smidighed og balance. Slackrope stiller krav til måde fysisk formåen og kreative kompetencer. Foto: Birgitte Carol Heiberg
I løbet af et højskoleophold bliver eleverne mere modige og dygtigere artister, mener Anna Emilie Pedersen, som nyder at følge deres udvikling. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce