Annonce
Odense

På bunden af Odense Havn: Ejer misser deadline for at få hævet kutteren Vestkapp

Skibsvraget Vestkapp er blevet lidt af et tilløbsstykke. Dagligt kommer nysgerrige forbi, kan beboere i området fortælle. Foto: Nils Svalebøg
Ejeren af den kutteren Vestkapp, der sank i Odense Havn 6. juli, har ikke efterlevet påbud om at få hævet og fjernet fartøjet. Derfor går Odense Kommune nu i gang med at få det gjort for ejerens regning.

Vejen tilbage til overfladen for kutteren Vestkapp, der 6. juli sank i Odense Havn, bliver længere end først antaget.

Først kunne Odense Kommune ikke finde ejeren. Men den 29. juli lød det til denne avis, at ejeren endelig var identificeret.

Nu viser det sig så, at indehaveren af det sunkne skib ikke har tænkt sig at efterleve et påbud fra Odense Kommune om at få det hævet og fjernet vraget fra havnebassinet.

- Vedkommende har ikke ønsket at fjerne båden, selvom vi har givet påbud. Det betyder, at vi går i gang med at fjerne kutteren for ejerens regning, oplyser afdelingschef i Drift- og Anlæg hos Odense Kommune, Henrik Littau-Jensen.

Annonce
Det er en meget begrænset forurening, Vestkapp lækker, oplyser Odense Kommune. En flydespærring sikrer, at forureningen ikke spreder sig ud i resten af havnens vand. Foto: Nils Svalebøg

Undersøger flere muligheder

Afdelingschefen ved endnu ikke, hvad prisen bliver for at få kutteren bragt tilbage til overfladen.

- På nuværende tidspunkt er vi i færd med at indhente tilbud på opgaven, så jeg kan ikke komme nærmere ind på prisen, siger Henrik Littau-Jensen.

Avisen har ringet rundt til tre firmaer, der arbejder med hævninger, for at få et bud på omkostningen ved at hæve skibet. Men ingen ønsker umiddelbart give et bud på, hvad hævningen kan koste. Prisen afhænger enormt meget af de konkrete forhold omkring skibet og det sted, det ligger, lyder forklaringen.

Henrik Littau-Jensen oplyser, at der kan være forskellige måder at hæve båden på - det kan f.eks. være med kran eller luftfyldte tanke.

- Det handler i sidste ende om at finde den bedste og mest økonomiske måde at hæve kutteren på. Når den er hævet, vil den blive bortskaffet, hvilket betyder, at den bliver solgt eller hugget op, siger han.

Har ikke travlt

Imidlertid er kutteren i relativt dårlig stand, oplyser kommunens afdelingschef.

- Så vi vurderer, at transport af hele skibet bliver en udfordring. Både på vand og land. Det er også noget, som vi skal have afklaret. Alt i alt er det altså for tidligt at sætte en præcis dato for hævningen, men arbejdet er i fuld gang, forsikrer han.

Henrik Littau-Jensen tilføjer, at der fra skibet kun været et mindre udslip af brændstof, som ikke udgør en miljømæssig risiko. Desuden har beredskabet udlagt flydespærre, så de miljømæssige forhold er sikret.

- Det betyder også, at vi ikke er presset til en hurtig løsning, men har tid til at finde den bedste, siger han.

Endnu et fartøj i søgelyset

Beboere på Odense Havn har i øvrigt henvendt sig til avisen for at gøre opmærksom på, at også et andet fartøj, der ligger ganske nær Vestkapp, er i dårlig forfatning. Laura hedder båden.

Odense Kommune er opmærksom på Laura, lyder det fra Henrik Littau-Jensen.

- Vi er i gang med at kontakte ejeren af fartøjet, for at fortælle ejeren, at kommunen har konstateret, at fartøjet ser ud til at skulle inspiceres, for at sikre at det er i forsvarlig stand.

Det er ejerens ansvar at sikre at fartøjet hele tiden er i forsvarlig stand, understreger afdelingschefen.

- Såfremt kommunen vurderer, at ejeren ikke lever op til forpligtigelserne omkring forsvarlig stand, kan det blive muligt at udstede et påbud omkring fjernelse af skibet, siger Henrik Littau-Jensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Chefredaktøren anbefaler: Frygt er terrorens farligste virkemiddel

Retten i Odense valgte at dobbeltlukke dørene i landsdækkende mulig terrorsag og nedlægge navneforbud trods protester fra pressen. Manden blev varetægtsfængslet i foreløbig fire uger. Læs historien her

Annonce