Annonce
Udland

Overvågningsgruppe: Krigen i Yemen har kostet 91.600 liv

Mohammed Huwais/Ritzau Scanpix
Langt flere end hidtil antaget har mistet livet i Yemen som følge af den fire år lange krig, vurderer gruppe.

Mindst 91.600 mennesker har mistet livet i krigen i Yemen siden 2015.

Det vurderer overvågningsgruppen The Armed Conflict Location & Event Data Project ifølge en pressemeddelelse.

Hidtil har meldinger om krigens ofre været, at mindst 10.000 mennesker har mistet livet siden krigens start for fire år siden.

Krigen begyndte i slutningen af marts 2015, da Saudi-Arabien med opbakning fra otte andre lande gik i krig mod houthi-bevægelsen i Yemen.

I dag mangler 24 millioner mennesker i landet mad, rent drikkevand, medicin og andre fornødenheder. Det svarer til godt 75 procent af befolkningen. Derudover er over tre millioner drevet på flugt.

Det skriver nyhedsbureauet AP.

Tallene har fået FN og Red Barnet til at beskrive situationen som den værste humanitære krise på globalt plan.

Tallene fra The Armed Conflict Location & Event Data Project dækker kun over mennesker, der har mistet livet som følge af kamphandlinger og altså ikke som følge af den voksende hungersnød i landet.

Alene i årets første seks måneder er 11.900 mennesker blevet dræbt, oplyser overvågningsgruppen. I 2018 var tallet 30.800 dræbte, hvilket er det højeste siden krigens start.

I 2015 mistede 17.100 livet i kampe i Yemen, året efter var tallet 15.100. I 2017 steg antallet af ofre til 16.800.

Krigen trækker tråde tilbage til Det Arabiske Forår i 2011, hvor den mangeårige præsident Ali Abdullah Saleh blev tvunget til at overdrage magten til sin stedfortræder, Abdrabbuh Mansour Hadi.

Dette træk skulle øge stabiliteten i Yemen, men den nye præsident formåede ikke at tage hånd om en række store problemer i landet såsom korruption, fødevaremangel og angreb begået af militante.

I 2014 begyndte houthi-bevægelsen at udnytte, at præsident Hadis position i befolkningen var svækket. Der opstod kampe i landet, og oprørerne tog kontrol over et område i det nordvestlige Yemen.

Senere rykkede houthi-oprørerne videre til hovedstaden, Sanaa, og fordrev Hadi fra præsidentposten. Hadi flygtede herefter til Saudi-Arabien.

Konflikten eskalerede dramatisk i 2015, da Saudi-Arabien med støtte fra blandt andre USA, Storbritannien og Frankrig gik i krig mod oprørerne.

Målet var at genindsætte Abdrabbuh Mansour Hadi som præsident.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce