Annonce
Erhverv

Overvågning, blodprøvetransport og flyvende taxaer: Droner sættes fri fra Beldringe

I Healthdrone-projektet vil man flyve blodprøver og medicinsk udstyr mellem sygehuset på Ærø og OUHs afdelinger i Svendborg og Odense. Med etableringen af et trafikstyringssystem banes vejen for at det bliver lettere end i dag, hvor regler og lovkrav bremser dronen. Arkivfoto: Michael Bager
Ny digital trafikplatform skal testes i HCA Airport og gøre det muligt at lade droner og almindelig flytrafik dele luftrummet. Om få år vil alt fra blodprøvetransport til inspektionsopgaver og på lidt længere sig fly-taxaer indtage luftrummet i Danmark og internationalt. Transportminister giver startsignalet fredag i HCA Airport.
Annonce

Fredag sætter dronebranchen anført af transportminister Benny Engelbrecht (S) en milepæl i markerne ved Beldringe og HCA Airport, når lufthavnsområdet og området over Fyn bliver testområde for en ny trafikstyringsplatform.

Eller rettere sættes milepælen i luftrummet over Beldringe, for UTM-platformen vil med tiden lade droner operere frit i samspil med den almindelige flytrafik i Danmark. Dermed kan der åbnes op for mere brug af droner, som i dag allerede bruges til kamera, overvågning og inspektionsopgaver i stor stil - og ligeledes anvendes i landbruget. Dog altid under opsyn af droneoperatøren og ikke sammen med anden flytrafik. Det skal det nye system ændre på.

Fra asfalten i Beldringe har droneoperatører siden 2017 som det eneste sted i landet haft lov til at flyve uden for synsvidde i et 867 kvadratkilometer stort testområde. Netop den mulighed er udgangspunktet for udviklingen af den UTM-platform, som skal være med til at sætte dronerne fri ikke bare på Fyn, men i hele landet.

UMT-platform skal sætte dronerne fri

Den danske UTM-platform skal styre fremtidens dronetrafik i dansk luftrum og håndtere at den konventionelle flytrafik og dronerne kan færdes integreret og sikkert i luftrummet. I dag må droner kun flyve inden for droneoperatørens synsområde. Med UTM-platformen er målet, at droner i løbet af de kommende år kan flyve frit og uden at droneoperatøren har visuel kontakt med dronen.

Den første test-version af UTM-platformen sættes i drift den 23. oktober. Test-versionen anvendes i første omgang udelukkende i U-space Fyn luftrummet ved dronetestcenteret i HCA-Airport på Fyn. UTM-platformen anvender kun digital teknologi og bliver fuldautomatiseret, virtuelt og computerbaseret.

Firmaet Naviair er ansvarlig for at udvikle og udbygge UTM platformen i drift i tæt samarbejde med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Syddansk Universitet, HCA Airport og UAS Denmark (Danmarks internationale testcenter for droner). I samarbejdet indgår også en række andre drone-projekter og interessenter, blandt andre Healthdrone projektet og Fyns Politi.

Udviklingen og implementeringen af UTM-platformen vil foregå trinvist. Næste trin er udrulning af platformen til brug i hele det danske luftrum i løbet af 2021. Herefter skal platformen udbygges videre med stadig mere avancerede funktioner, som muliggør mere og mere komplekse typer af droneoperationer år for år.

- Det svarer til, at vi skal bygge et trafiksystem for luftrummet med lyskryds, trafikregulering, skiltning og ikke mindst lovgivning og regulering i et fuldautomatisk system. Det er en milepæl for udviklingen og arbejdet med droner og allerede i løbet af 2021 er det meningen, at vi skal kunne bruge platformen i hele landet i en eller anden form, siger kommunikationsansvarlig hos firmaet Naviar, som har 640 ansatte, Bo Pedersen.

Annonce

Dronebranchen flyver højere og frit

Partnerne i det danske drone-samarbejde er Naviair, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST), Syddansk Universitet (SDU), HCA Airport og UAS Denmarks internationale testcenter, som ligger i og er en del af HCA Airport i Odense. Hertil kommer en række drone-projekter og interessenter såsom Healthdrone-projektet og Fyns Politi. Naviair skal sørge for at etablere systemet, mens TBST står for myndighedstilladelser og godkendelser og UAS Danmark stiller testfaciliteter til rådighed både for danske og internationale virksomheder.

- Med systemet kan en dronepilot logge ind og straks få godkendelse eller no-go til en flyvning, hvorefter han kan sætte dronen i gang og lade den flyve afsted. Og det skal foregå helt fuldautomatisk via en pc, siger Bo Pedersen.

Der arbejdes og investeres heftigt i brugen af droner til persontransport. Herhjemme har Falck netop annonceret, at man vil flyve med mandskab ud til ulykker inden for en kort årrække. Her er det drone-ansvarlig hos Falck, Nicolai Søndergaard. Pressefoto

Det betyder, at eksempelvis droneprojektet Healthdrone, hvor man gerne vil flyve blodprøver og medicin til yderområder som bl.a. Ærø fra Svendborg eller OUH i Odense bliver muligt. I dag skal luftrummet lukkes ned, før man må sende en drone afsted - eller droneoperatøren skal (teoretisk) køre i en bil under dronen, hvis lovgivningen skal følges.

Naviar kender det danske luftrum særdeles godt i forvejen. Firmaet har 400 flyveledere ansat, som på et normalt (corona-fri) døgn, sikrer, at 2000 fly bevæger sig ind og ud af det danske luftrum.

Annonce

2000 fly og 2000 droner på et døgn

Fem af de ansatte har dog bevæget sig ind på droneområdet og skal nu udvikle det trafikstyringssystem, som er grundlaget for at løfte dronebranchen til et nyt niveau - sammen med flytrafikken.

- Det europæiske luftfartagentur EASA har lavet en fremskrivning, der viser, at der i 2025 konstant vil være omkring 200.000 droner i luften over Europa - og der vil formentlig være 2000 droner i luften på et døgn om nogle år bare over Danmark, siger Bo Pedersen fra Naviar.

Det nye fuldautomatiserede UTM-platform vil netop gøre det muligt at lade tusindevis af droner få en plads i luftrummet - samtidigt med flytrafikken vel at mærke.

Platformen vil i første omgang kun blive anvendt og testet i det såkaldte U-space over Beldringe og Nordfyn, hvor droner og operatører kan flyve såkaldt BVLOS (beyound visual line of sight)-flyvninger.

Annonce

Bøvlet i dag

I dag er der åbent for flyvninger af den slags i det store U-space-område, men interessen har været begrænset hidtil, da dronefirmaer godt kan udvikle teknologien og afprøve den fra Beldringe, men de stadig ikke flyve BVLOS uden for området.

- Det er simpelthen for bøvlet at gøre det i dag, og det har gjort, at der er opgaver, vi har sagt nej tak til. På længere sigt vil det give os mange flere muligheder som firma, og det vil åbne for, at vi kan automatisere langt flere opgaver med brug af droner end i dag, siger adm. direktør Kristian Skaarup i drone-virksomheden Lorenz Technology.

Virksomheden arbejder i dag med overvågning og inspektion med droner bl.a. i havne og andre større anlæg.

- I dag skal vi have vagten med rundt, for dronen må ikke flyve alene, så hvis vi kunne lade dronen flyve rundt alene, ville det helt sikkert gøre vores forretning økonomisk bedre og mere effektiv, siger han.

Annonce

SDU: Det er gået alt for langsomt

En af de parter, der benytter sig mest af mulighederne i Beldringe i dag, er SDU, hvor de drone-studerende, har masser af plads stadigvæk, men det forventer dekan fra det tekniske fakultet på SDU, Henrik Bindslev, vil ændre sig med etableringen af det nye system.

- Vi har store forventninger til området og med rette, men det er gået alt for langsomt med udviklingen, og det skyldes bl.a. regler og reguleringen. Nu bliver det mere attraktivt for firmaer at komme i lufthavnen og udvikle deres teknologi, så vi håber på, at det kan være med til at øge interessen for området, siger Henrik Bindslev, som også er formand for UAS Dronetestcenter i HCA Airport forud for dagens åbning i Beldringe.

Herhjemme har Falck netop offentliggjort planer for at bruge droner til at flyve reddere ud til ulykker og i Californien investerer firmaer som Uber og Toyota milliarder i udviklingen af drone-taxier. Firmaet bag kørselstjenesten Uber har planer om at lancere flyvende taxi-kørsel indenfor en kort årrække, hvilket er et godt eksempel på mulighederne i teknologien, når først et trafiksystem er på plads, siger Henrik Bindslev.

- Det er ikke noget, vi ser lige med det samme, men det er bestemt realistisk, selv om det måske lyder lidt for fantastisk. Mercedes har allerede lavet en helikopter-baseret drone, og der er andre koncepter derude, som fungerer, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Retfærdighed for seniorer

OB

OB rejste sig fra asken efter mandfolke-indsats

Sport

Vellykket dansk EM-premiere: Det ligner allerede en billet til mellemrunden

Fyn

Smitten i Odense tager endnu et hop: Indlæggelsestallene på OUH er stadig stabile

Annonce