Annonce
Erhverv

Overlevelsestrang: Fynske bryggere har fundet nye veje i krisetid

Anders Coisbo har ikke sit eget bryggeriudstyr, men får brygget øl til sit mærke The Man Behind hos Ørbæk Bryggeri og Bryggeriet Vestfyen. Det har gjort ham i stand til at skrue kraftigt ned for omkostningerne. Arkivfoto: Victoria Mørck Madsen.
Lukkede værtshuse og faldende salg i butikkerne har tvunget de mindre fynske bryggere til at finde nye måder at sælge deres øl. De tror på, at de også har en forretning, når coronakrisen er overstået.
Annonce

Fyn: Siden 11. marts, da nedlukningen af Danmark begyndte, er danskernes forbrug af øl faldet markant. Grænsehandlen er suspenderet, restaurationsbranchen må holde lukket for servering, og der er intet salg ved sportsarrangementer og på festivaler.

Selvom det kan være en fordel for folkesundheden, er det en akut trussel for flere bryggerier. Nogle af dem sælger normalt op til 80 procent af deres produktion til barer og restauranter, og mange balancerer derfor på kanten af en konkurs. Sådan lød den dystre forudsigelse forleden i en pressemeddelelse fra Bryggeriforeningen.

Men de fynske bryggere har ikke mistet troen på fremtiden. De seneste tre uger har blot skærpet virkelysten, viser en rundringning til tre bryghuse.

Eddie Szweda, stifter af Midtfyns Bryghus, skaber normalt cirka 80 procent af sin omsætning i detailhandlen. Han holder stadig sin butik ved bryggeriet i Årslev åben, og de seneste to uger har han kørt øl ud til kunder, der bestiller direkte på bryggeriets hjemmeside eller i en mail til ham.

- Når søndag er overstået, har jeg været Danmark rundt tre gange. Og jeg mener hele Danmark. Men jeg kan ikke leve af at køre rundt med øl, siger Eddie Szweda, der som noget af det første skar ned på sine omkostninger.

- Vi stoppede produktionen, sendte to en halv mand hjem og måtte desværre også fyre en. Jeg havde færdigvarer for omkring halvanden million kroner på lageret, og det har været en fordel for mig, for dem bruger jeg nu til at skabe noget likviditet. Og så kan vi køre en midlertidig produktion, der ikke kræver så mange ansatte.

Jeg købte et bryghus i 2006. Så kom finanskrisen. Det har været svært at låne penge, og finansiering har været dyr. Jeg kan nævne de første 100 gange, hvor jeg har tænkt: Hvor får jeg penge fra? Så den her coronakrise kommer ikke til at slå mig ned. Jeg giver ikke op.

Eddie Szweda, stifter og ejer af Midtfyns Bryghus

Annonce

Alt der kan give likviditet

- Så de første tre uger har vi ikke mærket krisen så hårdt, men det kommer vi til nu. Vores største udfordring er likviditet, så vi har lavet en plan a, b, c, d og e. For hvis vi ikke kan skabe omsætning, vil vi mærke det efter to-tre måneder.

- Men jeg brokker mig ikke, for når jeg kigger ud i verden, er der mange, der har det værre end mig, siger Eddie Szweda, som føler sig sikker på også at have et bryggeri, når coronakrisen er overstået.

- Jeg købte et bryghus i 2006. Så kom finanskrisen (i 2008, red.). Det har været svært at låne penge, og finansiering har været dyr. Jeg kan nævne de første 100 gange, hvor jeg har tænkt: Hvor får jeg penge fra? Så den her coronakrise kommer ikke til at slå mig ned. Jeg giver ikke op.

Bryggeriforeningen mener, staten bør hjælpe branchen ved at give bryggerierne og deres kunder et halvt års momsfritagelse, og den idé tager Eddie Szweda gerne imod:

- Alt, som kan give likviditet - for eksempel moms - vil hjælpe.

Annonce

- Vi skal have samfundet i gang igen

Om der er penge i kassen til at betale faste udgifter er en bekymring, der også lurer i baghovedet hos Anders Coisbo, der har bryggeriet The Man Behind. Men han har en fordel, fordi hans øl bliver brygget hos Ørbæk Bryggeri og Bryggeriet Vestfyen.

- Jeg kan reducere mine omkostninger relativt meget, fordi jeg ikke har noget produktionsapparat stående - men selvfølgelig kan det blive for gammelt, og likviditeten kan løbe tør. Men jeg tror, jeg har økonomisk overskud til at komme igennem, siger Anders Coisbo, som ikke forventer at få brug for en eventuel momsfritagelse.

- Når vi ligger stille, er omkostningerne ikke så store. Selvfølgelig er jeg presset, for jeg skal have mit salg. Det er slemt, at restauranter og beværtninger er lukket ned. Oveni er jeg ved at lancere en ny serie af øl på 75 centiliter-flasker. Den 1. april sendte jeg to nye varianter på markedet, og de får absolut ikke det aftræk, de skulle have. Det er træls.

- Men nu kæmper vi, og min mavefornemmelse er, at det ikke er så alvorligt endnu. Det kan det blive, men når vi kommer på den anden side af påsken, skal vi jo have samfundet i gang igen.

Med det manglende salg til værtshuse og detailhandel er Anders Coisbo gået i gang med optimere tilgængeligheden til sine øl for private kunder. Det skal ske med en butik på nettet, som vil være klar om "ganske kort tid".

Bryggerier skaber tusindvis af job

Der er 216 bryggerier i Danmark, som beskæftiger flere end 3700 mennesker. Bryggerierne omsætter for mere end 70 milliarder kroner og skaber ifølge Bryggeriforeningen flere end 12.000 arbejdspladser i andre brancher.

20 procent af de øl, som danskerne drikker, bliver købt ude i byen. 25 procent køber danskerne i tyske forretninger. Det betyder, at der for tiden er lukket for cirka 45 procent af det normale ølsalg.

Kilde: Bryggeriforeningen

Annonce

Har rigeligt at lave

Samme vej er det lille Svendborgsund Bryghus gået. Da statsminister Mette Frederiksen 11. marts annoncerede den begyndende nedlukning af Danmark, besluttede bryghusets ejere, Susanne og Bo Abelgren Ehlers, at lukke deres butik i forbindelse med bryggeriet for at bakke op om forsøget på at mindske spredningen af coronavirus.

Bryghuset har også mistet omsætningen fra salget til restauranter i Svendborg, og det har tvunget parret til at finde andre veje.

- Vi tænkte: Det her bliver dyrt, så vi må tænke alternativt. Derfor begyndte vi at tilbyde udbringning, og det kører nu ret godt. Og vi har startet en webshop for at fyre op under indkomsten. Det har vi snakket om så mange gange, men vi har ikke haft tiden til det. Nu måtte vi arbejde i døgndrift for at få det op at køre, fortæller Susanne Abelgren Ehlers.

- Med de tiltag er vi ikke så nervøse, som vi var i begyndelsen, for vi kan se, at der er fin efterspørgsel, og vi har nok at lave. Som det ser ud lige nu, har vi ikke brug for en hjælpepakke, siger hun.

Faktisk har hun og hendes mand rigeligt at se til - foruden deres to børn.

- Vi har øl på en tank, som vi sådan set ikke har tid til at tappe, men vi skal have det tappet. Vi skal også køre øl ud til vores kunder. Og så er vi med i Danmarks største ølsmagning langfredag med 2000 flasker. Men det er et luksusproblem - fordi vi har noget at lave, siger Susanne Abelgren Ehlers.

Smagningen langfredag er arrangeret af Royal Unibrews specialøl-bryggeri Theodor Schiøtz Brewing Co. og foregår som en livestream på Facebook. Der er solgt 2000 smagekasser med 12 flasker øl fra forskellige bryggerier, og meningen er blandt andet, at det skal støtte de små bryggerier i en tid, hvor deres normale salg er udfordret.

Smagekasserne er udsolgt, men Sundbajeren, som er Svendborgsund Bryghus’ bidrag, kan stadig købes i bryggeriets webshop.

- De første tre uger har vi ikke mærket krisen så hårdt, men det kommer vi til nu, forudser Eddie Szweda, Midtfyns Bryghus. Arkivfoto: Robert Wengler.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Kirsebærfestival og aftenkoncerter: Boliger til 5-10 mio. kr. får ikke særstatus

Kerteminde

At blive voksen

Odense

Politichef om drabssagen fra Egeparken: - Det er for tidligt for os at melde ud, hvad der præcis er sket

Nordfyn For abonnenter

Min sommer uden: Mette og Carsten må undvære Roskilde og Skanderborg festival - nu står deres foodtruck på Bogense Havn hele sommeren

Annonce