Annonce
Odense

Over 2400 bøder er sendt ud: Ulovlige varebiler er de største syndere

Odenses miljøzone har været i kraft siden 1. juli 2020, og siden oktober samme år er der udskrevet flere end 2600 bøder til ejere af køretøjer, som ikke har det lovpligtige partikelfilter. Foto: Kenneth Klingenberg
Hver dag opdager nummerpladescannere i Odense i gennemsnit tre køretøjer, som kører ulovligt i byens miljøzone. Langt de fleste bøder gives til varebiler uden partikelfilter.

Odense: Det går langsomt den rigtige vej i forhold til at holde dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler, der forurener for meget, ude af Odense. Det viser en opgørelse, som Miljøstyrelsen har lavet for Fyens Stiftstidende, over antallet af bøder, der er udstedt på baggrund af overvågningen af Odenses miljøzone.

Fra oktober sidste år til og med april i år er der sendt 678 bøder ud til ejere af især varebiler samt ejere af lastbiler og busser, der er kørt ind i Odenses miljøzone uden at have den fornødne tilladelse. Det er i gennemsnit tæt på 100 bøder om måneden - eller cirka tre om dagen.

Bødeantallet er dog faldet kraftigt, siden scannere på Nyborgvej, Grønløkkevej og i Havnegade i oktober 2020 begyndte at tjekke samtlige lastbiler, busser og varebiler for at afsløre dem, der ikke har monteret det lovpligtige filter.

Annonce

2661 bøder i Odense

Miljøzone-reglerne trådte i kraft 1. juli 2020, og ejerne af køretøjer uden et partikelfilter fik i de første tre måneder ingen bøde, men en advarsel om, at de skulle sørge for at få et filter monteret. Men da overvågningssystemet begyndte at udsende bøder i oktober 2020, blev der alligevel opdaget flere end 10 ulovlige køretøjer om dagen i Odense.

Tallet faldt hurtigt, til dels hjulpet af corona-nedlukningen i vinteren 2020/2021, men steg igen efter genåbningen sidste forår, og i september sidste år blev der sendt 177 bøder af sted.

I marts i år hed tallet 116, men i april, hvor påsken kan have haft betydning for trafikken, faldt antallet af overtrædelser til 82 - det er det næstlaveste antal hidtil.

Samlet er der fra 1. oktober 2020 til 3. maj i år udstedt 2661 bøder i Odenses miljøzone, og langt størstedelen (2430) skyldes varebiler, mens lastbiler er noteret for 213 overtrædelser og busser for 18. Det samme billede ses i de andre danske byer med miljøzoner - København, Frederiksberg, Aarhus og Aalborg.

Særligt i hovedstaden har ejere af varebiler fået mange kontante opfordringer til at få monteret det lovpligtige partikelfilter. Her er uddelt 11.362 bøder for ulovlige varebiler. Det koster hver gang ejeren en bøde på 1500 kroner.

Krav strammes fra 1. juli

Tilladelsen til at køre i Odenses miljøzone fås ved at montere et partikelfilter, som mindsker udslip af partikler og NOx-gasser fra dieselmotoren.

Filteret findes på nyere køretøjer, men der kører blandt andet stadig en del ældre varebiler rundt, og de skal have eftermonteret et partikelfilter eller være indregistreret 1. januar 2007 eller senere for lovligt at kunne køre i miljøzonen.

Fra 1. juli i år strammes kravet til varebiler, så de enten skal være indregistreret 1. januar 2012 eller senere eller have monteret et partikelfilter, for at de lovligt kan køre i en miljøzone.

Sund & Bælt, som har fået opgaven med at kontrollere køretøjerne i miljøzonen, råder også over en scanner, der kan monteres på en bil og således køre rundt i Odense.

I hele landet er der, siden overvågningen begyndte og frem til 3. maj i år, uddelt 19.944 bøder.

Annonce

Effekten er svær at måle

Formålet med miljøzonerne er at sænke luftforureningen i de byområder, hvor den er højest. Zonerne dækker områder, hvor mange bor, arbejder eller deltager i kultur- og fritidsaktiviteter. Men man kan ikke afgøre, hvor effektiv en miljøzone er, ved blot at undersøge luftens indhold af skadelige partikler før og efter, miljøzonen er indført.

For effekten drukner i andre ændringer som forskelle i de meteorologiske forhold, ændringer i baggrundsforureningen, ændringer i trafikken og den generelle tendens til lavere emissioner fra trafikken på grund af løbende udskiftning af bilparken, forklarede Steen Solvang Jensen, seniorforsker og sektionsleder på Institut for Miljøvidenskab ved Aarhus Universitet, til Fyens Stiftstidende sidste år.

En modelberegning, som han har været med til at lave, konkluderer imidlertid, at miljøzonekravene har betydet et fald på cirka 11 procent i udledningen af NOx-gasser og 25 procent i udledningen af skadelige partikler.

NOx-gasserne

  • Luftforurening med NOx-gasser kommer primært fra lokal trafik. NOx er en fællesbetegnelse for kvælstofdioxid (NO2) og kvælstofoxid (NO) - det er gasser, som opstår ved forbrænding ved høje temperaturer i fx bilmotorer og kraftværker.
  • I Danmark skyldes cirka 29 procent af NOx-udledningen udstødningen fra køretøjer.
  • NOx-gasserne kan reagere med ammoniak i luften og danne sekundære partikler, der er sundhedsskadelige, ligesom partikler der udledes direkte fra eksempelvis lastbilers udstødning.
  • NOx-gasserne kan også medføre nedsat lungefunktion og øge risikoen for lungeinfektioner.
Annonce

Personbiler står for tur

Men det ville ifølge Steen Solvang Jensen for alvor batte, hvis også diesel-personbiler skulle have et partikelfilter i miljøzonerne - og det kan blive et krav i Odense. I marts vedtog Folketinget, at kommunerne må skærpe kravene til privatbilister, der kører i dieselbil i en miljøzone, og Odenses klima- og miljørådmand, Tim Vermund (S), sagde i den forbindelse til Fyens Stiftstidende, at han "helt klart" forventede, at der ville være flertal i byrådet for at stramme kravene til ældre person-dieselbiler uden partikelfilter.

Ifølge Skatteministeriet og Skats motorregister var der sidste år flere end 2000 dieseldrevne personbiler uden partikelfilter i Odense Kommune.

FDM oplyser, at det koster 5-10.000 kroner at eftermontere et partikelfilter på en dieselbil.

Annonce
Nyborg For abonnenter

Ny direktør skal skabe ro efter kaotisk forår på rådhuset: - Jeg tror, man har ledt efter en type som mig

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Assens For abonnenter

Susanne knokler i frontlinjen for at hjælpe med MitId: - I en lang periode havde vi næsten ikke tid at spise

Kerteminde For abonnenter

Jens føler sig druknet af Odense Havn, når markerne står under vand: Så kom der også en ejendomsmægler forbi

GOG

Følg med live, når afgørelsen falder: Hvem skal GOG møde i semifinalen?

Sport

For ét hold handlede Fyen Rundt særligt om frisk luft og frihed

For abonnenter

Hans Kristian bor 350 meter fra støjende kampflys landingsbane: Nu sagsøger han og over 200 andre naboer den norske stat - et hav af danske erstatningssager kan også være på vej

Middelfart For abonnenter

Efter flere våde år på kartoffelmarkerne: Landmanden Michael har sat gang i planer om kæmpe solcellepark på Vestfyn

Odense For abonnenter

Tvangslukket vinbar fandt ud af at tjene penge under corona - men det gav et økonomisk smæk året efter

For abonnenter

Kim solgte sin virksomhed for et trecifret millionbeløb: - Man skal aldrig blive iværksætter for pengenes skyld

Nordfyn

23-årig mand er fortsat ikke fundet i Langesø: Politiet vurderer mulighederne

For abonnenter

Sommer på vej! Derfor bliver Vestkysten igen den store vinder

Nyborg

'Slagter' 22 høns: Der er grænser for kaglen

Odense For abonnenter

Etårige Anker bliver en af letbanens allerførste passagerer: Får unik oplevelse med ni andre læsere

Odense

Efterlyst 73-årig kvinde fundet omkommet

Annonce