Annonce
Fyn

OUH mangler 8000 stykker arbejdstøj: Medarbejdernes skabe skal tjekkes

Pernille Rindom fortæller, at der er kommet en ny uniformstype på hospitalet, hvilket har hjulpet på mangelsituationen. Men det har været et problem længe og især efter sommerferien oplevede hun ofte, at der ikke var noget tøj. Privatfoto
En plakat på OUH opfordrer medarbejderne til at tjekke deres egne skabe igennem og holde ekstra øje i krogene for overskydende arbejdstøj. Lige nu mangler 8000 stykker tøj. Hvis de ikke indleveres, kan det betyde en systematisk gennemgang af skabene.
Annonce

"Min arbejdsplads er mere DDR end din!"

Sådan starter læge på Odense Universitetshospital (OUH), Paul Peterslund, et Facebook-opslag, der kritiserer plakater, der er blevet hængt op i medarbejdernes omklædningsrum. Opslaget er blevet delt mere end 100 gange, og i kommentarerne melder mange sig enige med kritikken.

Plakaterne efterspørger 8000 uniformdele, der mangler på OUH, og beder medarbejderne om at se deres egne skabe igennem og indlevere overskydende uniformdele til vask for at få dem tilbage i rotation.

”Hvis det ikke er tilfældet, er vi nødt til at sætte gang i en systematiseret skabsåbningstur og søgen andre steder, hvor vi ved, at der kan ligge hengemte uniformer, varsler plakaten.

Det er især dette, der har fået flere op i det røde felt.

- Jeg synes, at det er lidt trusselsagtigt. Som om de tror, at det er os, der går og skjuler uniformer. Som om der er en mistillid til os som medarbejdere, siger Pernille Rindom, der arbejder som sygeplejerske på OUH.

Annonce

For store størrelser og defekte genstande

Pernille Rindom mærker de manglende uniformsdele i sin hverdag, og det længe har været et problem.

Blandt andet husker hun en dag, hvor hun var nede og hente tøj sammen med en sygeplejerskekollega, som hun ikke kendte. Men mødet med depotrummet efterlod kollegaen nærmest grædefærdig, for der var ikke noget tøj, hun kunne passe.

- Det var en lidt stor sygeplejerske, og der var ingenting i hendes størrelse eller større. Der var ikke nogen bukser, hun kunne klemme sig ned i, fortæller Pernille Rindom.

Hun har også oplevet at møde ind til skæve vagter, hvor depotrummet stort set var tomt for rene uniformer i den rette størrelse. Så har hun måtte prøve med alternative størrelser. Den ene nat var hendes t-shirt to numre for stor.

Nogle gange er tøjet gået i stykker. Både tirsdag og onsdag var der klippet i hendes bukser, så elastikken var blevet løs. Noget hun var opmærksom på hele dagen.

- Man er hele tiden pinlig berørt over, at ens bukser er ved at falde ned, fortæller hun.

Pernille Rindom har to dage i træk oplevet at få bukser, hvor der var klippet i elastikken. Det gør det svært at holde dem oppe i løbet af dagen. Foto: Privatfoto
Der var store tuschpletter på en af Pernile Rindoms kollegers uniform den ene dag. Hun har også oplevet, at der var pletter på patienternes lagener. Foto: Privatfoto

Når hun oplever defekte uniformsdele, sætter hun selv et rødt bændel på for at indikere, at der er noget i vejen med det, men hun tror ikke, at alle kender til systemet. Og det kan være forklaringen på nogle af de manglende genstande, tror hun.

- Jeg tror, at der er virkelig meget, der går tabt den vej. Der er så meget, der er ødelagt, fortæller hun.

Også flere kommentarer på Facebook-opslaget vidner om, at medarbejdere smider ødelagte tøjgenstande væk.

Pernille Rindom tror heller ikke, at de finder nogle uniformer i skabene.

Annonce

Beklager tonen

Lars Krause Nielsen, logistikchef på OUH, kan godt forstå kritikken af især plakatens retorik, men han er ked af, hvis det skal overskygge dens egentlige budskaber.

- Budskabet er, at vi har en fælles opgave i at få afdækket, om de her beklædningsgenstande befinder sig på OUH og få sat dem i rotation, siger han, og tilføjer:

- Det er for at sikre, at 1.: At alle har det på, som de skal have på, og 2.: At vi har mulighed for at få en drøftelse med vaskeriet om, at hvis problemet ikke ligger her, hvor er det så henne.


Jeg synes, at det er lidt trusselsagtigt.

Pernille Rindom, sygeplejerske på OUH


Samtidig understreger han, at hvis der bliver behov for en tur rundt i medarbejdernes skabe, vil det foregå på en god og ordentlig måde.

- Alle medarbejdere vil blive varslet direkte og i god tid inden, så vi sikrer os, at alle – også de, der er på barsel, sygemeldt, på ferie etc. – får mulighed for at reagere. Hvis man opbevarer noget, der er privat, har man ligeledes mulighed for at tage det med hjem den dag, ligesom vi sørger for, at der er en tillidsrepræsentant med hele vejen rundt, siger han.

Medarbejderne har fået uge 43 og 44 til at indlevere tøjet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Retfærdighed for seniorer

OB

OB rejste sig fra asken efter mandfolke-indsats

Sport

Vellykket dansk EM-premiere: Det ligner allerede en billet til mellemrunden

Annonce