Annonce
Erhverv

Mødebranchen bløder: - Restriktioner udstikkes for to uger ad gangen - det er fuldstændigt gakgak

Mette Ravn, administrerende direktør for Vingsted Hotel & Konference Center, opfordrer myndighederne til at tænke langsigtet i forhold til restriktioner. - Når myndighederne melder en ny restriktion ud, og når den kun gælder for de næste 14 dage, så skaber det frygt og forvirring for branchens kunder, der ender med at aflyse, siger hun. PR-foto
Møde- og konferencebranchen bløder, og 14 dages restriktioner fra myndighederne betyder, at kunderne aflyser. Det begynder at blive kritisk, siger bestyrelsesformand for Gruppeforeningen af kursus- og konferencevirksomheder under Horesta, Mette Ravn.

VEJLE/NYBORG: Mette Ravn er bekymret.

Hun er administrerende direktør for Vingsted Hotel & Konferencecenter ved Vejle og bestyrelsesformand for Gruppeforeningen af kursus- og konferencevirksomheder under Horesta og bekymret for, hvad de mange restriktioner fra myndighederne gør ved møde- og konferencecentre landet over.

- Den store udfordring er de restriktioner, der bliver bygget på hele tiden. Der er aldrig nogen, der bliver rullet tilbage, indleder Mette Ravn og fortsætter:

- Når myndighederne melder en ny restriktion ud, og når den kun gælder for de næste 14 dage, så skaber det frygt og forvirring for branchens kunder, der ender med at aflyse. Jeg ved ikke, hvor mange møder regeringen har deltaget i, hvor man oplevede, at det er meningsskabende at mødes, når morgenmad, frokost og aftensmad skal indtages på den samme stol i mødelokalet, hvor mødet foregår?

- Det gør det ikke lettere for vores kunder og os at navigere i restriktioner, som alene udstikkes for to uger ad gangen og åbenbart helst en fredag eftermiddag. Det er fuldstændigt gakgak.

- Sundhedsmyndighederne siger på den ene side, at vi skal lufte ud, og der skal være afstand, og på den anden side siger de, at man skal blive i det mødelokale, man befinder sig i. Jeg kender ingen, der har lyst til at holde møde, hvis man skal blive siddende, siger hun og forklarer, at de seneste restriktioner har betydet, at stort set alle møder er aflyst for tiden.

- Der er ingen, der vil sidde i samme lokale og kigge i samme retning og indtage mad og undtagelsesvis gå på toilettet gennem en hel dag.

Brug for handlekraft

Mette Ravn tror, at politikerne har brug for at vise handlekraft, og hun er ikke i tvivl om, at det er svært for regeringen og for sundhedsmyndighederne, fordi de arbejder med krisestyring. Men de kortsigtede restriktioner virker som en stopklods for branchen, mener hun.

- Alle restriktioner bliver styret af angst og frygt. Vores kunder: Virksomheder, regioner, kommuner, staten, de tænker bare, at nu må vi ikke mødes. De begynder at melde fra også for første kvartal af 2021. Lavinen ruller nu, siger Mette Ravn.


Mange faciliteter er blevet skabt ud fra en forventning om, at der var aktivitet i markedet, så krisen kommer til at betyde konkurser blandt hoteller og konferencecentre, fordi der er alt for lav en belægningsprocent.

Mette Ravn, administrerende direktør, Vingsted Hotel & Konferencecenter


Hun håber at kunne råbe politikere og myndigheder op for at få dem til at tænke mere langsigtet.

- Regeringen og sundhedsmyndighederne er nødt til at kigge på dansk erhvervsliv. Vi skal leve med krisen længe. Vi bliver nødt til at kigge på nogle restriktioner over længere tid end 14 dage. Vi skal leve med det her langt ind i 2021, så kunder er nødt til at vide, hvad de skal forholde sig til i lidt længere tid end 14 dage. Det er alt for kort tid, og kunderne kan ikke finde ud af det, påpeger Mette Ravn.

Hun fortæller, at Vingsted hotel og konferencecenter i år har måttet afskedige 30 procent af medarbejderstaben, det vil sige 21 personer, og omsætningen er faldet med 50 procent eller 34 mio. kroner:

- Det er egentlig okay, og vi skal alle sammen være med til at betale, og vi skal også nok tage vores tab. Men politikerne bliver nødt til at forholde sig til, at vi skal skabe drift.

Trygge og sikre møder

Mette Ravn tilføjer, at branchen er med på, at man ikke skal mødes flere end 500 mennesker, selvfølgelig skal der være afstand, selvfølgelig skal der være høj hygiejne og sporbarhed, man er med på det hele, men de seneste restriktioner om at skulle blive i lokalet for at indtage morgenmad og frokost, dem er myndighederne nødt til at skære væk.

- Hvis de gjorde det, så det gjaldt indtil for eksempel 1. april 2021, så ved kunderne, hvad de skal forholde sig til. Så giver det stadig mening, at mennesker mødes. Vi har et dansk erhvervsliv med mennesker, der sukker efter at være sammen, siger Mette Ravn.

- Så lover vi til gengæld i vores branche, at vi vil afvikle trygge og sikre møder for vores kunder, og derigennem hjælpe med, at vi får gang i det danske samfund igen. Vi skal alle bidrage.

Opbakning fra Nyborg

Hotel Nyborg Strands administrerende direktør Jan G. Larsen deler Mette Ravns frustration over de mange restriktioner.

Han har måttet sige farvel til 32 medarbejdere. Her er virksomheden gået fra 130 ansatte til nu at være mellem 80 og 90 ansatte inklusive elever. Omsætningen er faldet med 55 procent eller med 85 mio. kroner i år.

- Det er ligesom at have tandpine. Vi ved, det går over, men vi ved bare ikke hvornår, siger Jan G. Larsen.

- Hele kongres- og konferencebranchen er sat under et helt urimeligt pres i forhold til regler. De er alt for firkantede i forhold til at afvikle konferencer på et ordentlig måde, siger administrerende direktør på Hotel Nyborg Strand, Jan G. Larsen. PR-foto

- Hele kongres- og konferencebranchen er sat under et helt urimeligt pres i forhold til regler. De er alt for firkantede i forhold til at afvikle konferencer på et ordentlig måde. Hvor mange er egentlig blevet smittet på en konference i den seneste tid? Der er slet ingen lægefaglig evidens for at have så stramme regler. Vi har virkelig kniven på struben, lyder det fra Jan G. Larsen.

Han har ligesom Mette Ravn et klart opråb til myndighederne:

- Giv os mulighed for at drive forretning på en ordentlig måde. Vi kan godt håndtere tingene. Vi arbejder med Safe Zones og har styr på alt. Vi har købt værnemidler for 250.000 kroner. Vi kan godt styre det. Reglerne er simpelthen ikke nuancerede nok, siger direktøren.

Skuffet over tavshed

Jan G. Larsen er samtidig overordentlig skuffet over diverse ministerier, fordi han mangler svar på en skriftlig henvendelse, som han har sendt på vegne af hele det fynske erhvervsliv.

- Ingen har svaret. Det er simpelthen mangel på opdragelse. Jeg har blandt andet spurgt, om de i ministerierne er villige til at holde møder under samme forudsætninger som dem, vi bliver tilbudt.

På trods af de svære betingelser arbejder Hotel Nyborg Strand frem mod tiden efter corona.

- Vi kommer stærkt igen og er i gang med at udvikle nye mødekoncepter.

Efterlyser fagbevægelsen

Det kommer til gengæld ikke til at gå lige godt for alle aktører i branchen, forudser Mette Ravn.

Vingsted-direktøren er ikke bekymret på sin egen arbejdsplads’ vegne, den er velpolstret, men hun gør opmærksom på, at der er bygget mange hoteller de seneste år på baggrund af en efterspørgsel, og hun peger på, at da coronakrisen satte ind, var det midt i en højkonjunktur.

- Mange faciliteter er blevet skabt ud fra en forventning om, at der var aktivitet i markedet, så krisen kommer til at betyde konkurser blandt hoteller og konferencecentre, fordi der er alt for lav en belægningsprocent.

Samtidig efterlyser hun synlighed fra fagbevægelsen. I august indgik regeringen og arbejdsmarkedets parter en trepartsaftale om en ny midlertidig arbejdsfordelingsordning på det private arbejdsmarked. En aftale, som har til formål at undgå afskedigelser.

- Hvor er fagbevægelsen lige nu? spørger Mette Ravn.

- Den er komplet usynlig. Fagbevægelsen skal sammen med arbejdsgiverne se at få kigget på aftalen om arbejdsdeling, så den bliver brugbar. Vi vil rigtig gerne anvende den, men den er alt for ufleksibel, siger hun.

Svar fra 3F

Hertil svarer John Frederiksen, næstformand i 3F Privat Service, Hotel og Restauration:

- 3F Privat Service, Hotel og Restauration kender de udfordringer, der er med den nuværende arbejdsfordelingsordning. Det har fra start været en meget svær manøvre at lave en ordning, der er tilpasset hotel- og restaurationsbranchens meget varierende behov og samtidig gøre den retfærdig og lige.

- Vi har været glade for forhandlingsresultatet, og den ordning vi fik, for det gav mange virksomheder nogle muligheder, der ikke var før. Men vi må samtidig konstatere, at det er relativt få arbejdsgivere i vores branche, der benytter ordningen, slutter John Frederiksen.

Forsiden netop nu
Odense

Efter lang tids hård diskussion: Nu er der millioner til at give børnene læ på 75 legepladser

Kerteminde

Lokal entrepenør klagede over giftigt pcb: Nu har Arbejdstilsynet været i Kerteminde