Annonce
Debat

Opråb: Du er produktet på nettet

Vincent F. Hendricks

Aldrig har det været så let at få information, og aldrig har der været så meget af den. I dag er en mobiltelefon med internetadgang i mange tilfælde tilstrækkeligt til at være tæt på den information, man søger: nyheder, politik og videnskabelige resultater, litteratur, underholdning, sladder, babybilleder og kattevideoer. Men er det alt til det bedre - eller er vi nu nærmere som brugere blevet produkter i en opmærksomhedsøkonomi?

I informationssamfundet er der er så meget information, at vi risikerer at drukne i den. Det gigantiske udbud af frittilgængelig information online har omvendt fået værdien af den til at falde drastisk. Mange, der er opvokset med internettet, har en forventning om, at information er - og bør være - gratis, og vægrer sig ved at skulle betale for aviser, bøger, kunst eller underholdningsprodukter. Men information i hyldemeter betyder imidlertid ikke, at den er gratis: Prisen, vi betaler for information, er vores opmærksomhed. Tænk på det engelske udtryk »to pay attention«. At optage, behandle og eventuelt handle på baggrund af information sker i bytte for ens opmærksomhed. Og da der kun er 24 timer på et døgn og vi kun kan være opmærksomme på en ting ad gangen, er opmærksomhed er en knap ressource.

Men ens opmærksomhed er også meget værd for andre end en selv. Folks opmærksomhed i bytte for annoncepenge er et grundprincip i marketing. Opmærksomhed er indgangen til folks bevidsthed og en nødvendig betingelse for al succesfuld kommunikation. Det gør den værdifuld for alle aktører, der har noget at sælge. Om det, der sælges, er traditionelle forbrugsvarer, et budskab eller en politisk kandidat til et valg, gør her ingen forskel; opmærksomhed er forudsætningen. Derfor handles opmærksomhed i form af seere, lyttere, læsere eller kliks på et marked, hvor vores opmærksomhed, er det produkt, som sælges til annoncører og marketingsbureauer. Det er forretningsmodellen for både gratisaviser og kommercielt radio og tv.

På internettets sociale netværk og platforme florerer et udtryk, der siger, at hvis du ikke betaler for produktet, er du selv produktet. Hvis man opfatter tjenester som Google og Facebook som »gratis«, har man misforstået forretningsmodellen og sin egen rolle i den. Facebook, Google og en lang række mindre online tjenester og spil, som brugeren ikke betaler for i kroner og øre, har nemlig overvågningsmarketing som forretningsmodel. De sælger ikke alene brugernes opmærksomhed videre, men indsamler også data om vores adfærd på nettet i stor stil, som videresælges til reklamerende tredjeparter, der er de reelle kunder. Det gælder alle de informationer, som man selv deler ud af ved at udfylde sin profil, angive sine interesser, alder, køn, politiske tilhørsforhold, forholdsstatus osv. Hver information, man afgiver, er penge værd som handelsvare. Men det gælder også de store mængder data, som konstant generes om vores onlineadfærd gennem eksempelvis cookies og andre (usynlige) tracking-programmer. Data om alt fra ens søgninger, besøgte sider, engagement på sociale medier til mailkontakter og forbrugsmønster indsamles. Har man en ikke-oldnordisk telefon i lommen, gælder det også ens fysiske bevægelser, og har ens barn en Hello Barbie-dukke at tale med og til, indsamler og sender dukken information om, hvad barnet taler om, og dermed kan lide, ønsker sig osv. tilbage til legetøjsproducenten Mattel. De indsamlede data kan handles på et blomstrende marked, hvor informationer om brugere og borgere - og børns ønsker - er handelsvarer i høj kurs. Den information, som høstes, bruges til at målrette annoncer til den enkelte bruger, så de rammer plet i forhold til dennes behov, interesser og standpunkter.

Den nye informationsvirkelighed vi alle er en del af giver indtryk af, at vi får noget helt gratis. Fri adgang til nettet, gratis profiler på sociale medier, oceaner af frittilgængelig information i form af underholdning, videnskab, litterære klassikere og sådan fremdeles. Men dersom man troede, at det hele var gratis, så betænker man ikke samtidig, at al den information, der synes gratis sker i bytte for ens opmærksomhed og personlige informationer. Information og opmærksomhed som igen kan omdannes til penge, magt, politisk indflydelse for alle mulige aktører i informations- og opmærksomhedsmarkedet. Så vær påpasselig med hvad du skænker din dyrebare opmærksomhed og personlige information næste gang du er på - og det er vi stort set hele tiden.

Vincent F. Hendricks og Mads Vestergaard udgiver i dag bogen "Fake News: Når virkeligheden taber" på Gyldendal.

Mads Vestergaard
Illustration: Gert Ejton
Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Charlottes børn har flere gange sovet på banegården: Transportminister vil nu have undersøgt behovet for nattog på Svendborgbanen

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nordfyn

Beredskabet måtte opgive søgningen: Mand svømmede ud på midten af sø og forsvandt fra overfladen

Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Odense

- Det er et meget specielt øjeblik: I årevis har Ole jagtet det perfekte billede- pludselig sad ugleungerne lige foran ham

Navne For abonnenter

Som far så datter - Anika får energi af sit frivillige arbejde

Mens ledigheden nærmer sig bundrekord, kan Agnetha ikke skaffe faglærte medarbejdere: - Nu er vi ude i alle muligheder for at finde folk

OB

Se videoanalyse og højdepunkter: VB fik skovlen under OB til sidst

Navne For abonnenter

Stjerne i "Langt fra Las Vegas": Nu er Sofie revystjerne på Fyn

For abonnenter

Kim solgte sin virksomhed for et trecifret millionbeløb: - Man skal aldrig blive iværksætter for pengenes skyld

Erhverv

Stålgigant ansætter på livet løs til ny fabrik - breder sig over kæmpe areal

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Sport For abonnenter

Modgangen vendt til endnu en triumf - Odense Håndbold ser frem til drømmefinalen mod Esbjerg

Odense For abonnenter

Kendt fra Bagedysten - nu sælger hun kager i Odense: - Folk kan blive helt chokerede over prisen

Sydfyn

Slut med Stenstrup-manøvren: Bramsen og Helveg vil lave vigespor på Svendborgbanen

Annonce