Annonce
Fyn

Opfordring til bilister: Bliv klogere på risikoen før I kører over Storebælt

Nu kommer blæsten. Tænk dig om, før du bliver grebet af den på Storebælt, lyder opfordringen fra Sund & Bælt, som håber, at kampagnen kan hindre nogle af de uheld med væltede køretøjer, der blokerer for den øvrige trafik på broen. Foto: Sund & Bælt.
Kraftig blæst fører jævnligt til farlige situationer på Storebæltsbroen, når køretøjer bliver væltet af vinden. Det giver også forsinkelser for trafikken, og derfor opfordrer Sund & Bælt nu alle bilister til at tænke sig om, inden de kører ud på broen i blæsevejr.

Storebælt: Den 14. januar i år væltede en lastbil med trailer på Storebæltsbroen. Det betød, at broen var lukket for al biltrafik i cirka fire timer. Det gav lange køer og kostede penge for nogle af de ventende, og det kunne måske have været undgået, hvis lastbilens chauffør havde vidst, hvor vindfølsomt hans køretøj var.

Forud for uheldet frarådede Sund & Bælt kørsel over broen med vindfølsomme køretøjer, men det fik ikke lastbilchaufføren til at vente med turen over Storebælt. I stedet væltede lastbilens trailer ind over autoværnet på midten af broen.

For at undgå nye spærringer af broen på grund af væltede køretøjer har Sund & Bælt startet en kampagne, som skal sænke antallet af uheld, der sker på grund af vinden på broen.

- Det håber vi at gøre ved at gøre trafikanterne klogere på, hvad et vindfølsomt køretøj er, og hvor det er, vinden kan gøre det særligt farligt at passere Storebæltsbroen, når det blæser, siger Kim Agersø Nielsen, Teknisk Chef for konstruktioner og anlæg i Sund & Bælt, i en pressemeddelelse.

Førerne af vindfølsomme køretøjer advares jævnligt mod at krydse Storebælt, når vinden er kraftig, og kampagnen skal forbedre deres evne til at vurdere, om det er forsvarligt at køre over broen, når det blæser.

- Det er ikke alle, der ved, om deres køretøj er vindfølsomt eller ej. En lastbil kan for eksempel veje 10 ton uden last, men alligevel være vindfølsom. Så en lastbilchauffør må ikke automatisk gå ud fra, at han kan køre over broen, hvis det blæser, siger Tom Trude, linjechef for Beredskabet i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Annonce

FAKTA Pas på sidevinden

  • Vindfølsomme køretøjer er eksempelvis campingvogne, høje trailere, lastbiler uden eller med let last samt påhængsvogne til lastbiler. Særligt tværvind er problematisk, dvs. når vinden kommer fra siden. Ved pylonerne og ankerblokkene skal trafikanter være ekstra opmærksomme, fordi der ofte opstår kraftige vindstød.
  • Allerede ved 10 m/s skal førerne af vindfølsomme køretøjer være særligt opmærksomme, når de kører over broen.
  • Når vinden kommer over 15 m/s, og der er sidevind, fraråder Storebæltsbroen kørsel over broen for vindfølsomme køretøjer.
  • Vinden skal op på 25 m/s, dvs. blæse i stormstyrke, før al biltrafik indstilles på broen.

Kilde: Sund & Bælt

Lukket i over 22 timer

Det er mandskab fra denne politikreds, som rykker ud, hver gang en bil eller lastbil er væltet på broen. Det er sket 65 gange, siden Storebæltsbroen åbnede for biltrafik i 1998, det vil sige i gennemsnit cirka tre gange om året.

- Når køretøjerne vælter, opstår der en farlig situation, hvor andre trafikanter også kan komme i fare. Samtidig må flere tusind trafikanter holde i kø for at komme over broen, og det er dyrt – både for samfundet og erhvervslivet. Derfor sætter vi fokus på området, siger Kim Agersø Nielsen.

Væltede køretøjer har betydet, at broen har været lukket for biltrafik i en eller begge retninger i samlet over 22 timer siden åbningen i 1998.

DTL-Danske Vognmænd, som repræsenterer vognmænd med samlet knap 10.000 lastbiler, slog efter uheldet, som lukkede Storebæltsbroen i januar, til lyd for, at det helt skulle forbydes lastbilchauffører at køre over broen i stærk vind.

- Det er en god idé at lægge nogle niveauer ind, hvor man forbyder kørsel med lette køretøjer i stedet for at lade det være op til den enkelte chauffør, for så er der en risiko for at fejlvurdere vinden og dermed risikere ulykker, sagde administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd Erik Østergaard.

Det er stadig kun, når vinden når op på 25 m/s, at al biltrafik indstilles på broen.

 

Nu kommer blæsten. Tænk dig om, før du bliver grebet af den på Storebælt from Sund & Bælt on Vimeo.

Sidevinden kan give problemer

Den 14. januar i år væltede en trailer efter en lastbil på Storebæltsbroen. Det blev nødvendigt at lukke broen for biltrafik i begge retninger i cirka fire timer. Arkivfoto.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Michelin misser Fyn endnu engang

Læserbrev

Debat: Lad os gøre Ærø til affaldsfrit samfund i 2030

Læserbrev: Ærø dækker et geografisk overskueligt område. Det giver muligheder, som vi bør udnytte. Administrativt er vi en kommune i samme ret som landets øvrige 97 kommuner, men også på det punkt er Ærø med 6.000 indbyggere mere overskueligt end for eksempel nabokommunerne Sønderborg og Svendborg, med omkring 50.000 indbyggere. Ærø har en unik mulighed for at blive modelsamfund for andre kommuner, vi kan lave forsøg og eksperimenter i kommunalt regi, som kan gøre os til frontløbere og inspirere andre. Jeg synes vi skal give Ærø videre til vores børn mindst lige så frodigt og rent, som vi overtog øen fra vores forfædre. Affald - de første ca. 15 år, jeg boede på Ærø, blev affaldsbjerget i Husmarken fordoblet. Nu sender vi vores affald til forbrænding i Svendborg - ude af øje, ude af sind. Da mine oldeforældre var børn, var der ikke noget der hed affald. Jo, selvfølgelig var der det, men det var ikke affald der blev dynget op på lossepladser eller brændt af, det indgik i naturens kredsløb som gødning eller blev genanvendt. De havde heller ikke de mængder af emballage, som fylder min skraldespand, før det bliver kørt og sejlet til Svendborg. Hvis vi vil, kunne Ærø blive det første (næsten) affaldsfrie samfund i Danmark. Vi kunne informere hinanden massivt om hvilke emballagetyper og produkter der kan genanvendes og samle dem behørigt ind - disse vil være en ressource, der kunne sorteres og raffineres på Ærø. Det er teknisk muligt at indføre afregning af dagrenovation efter vægt, så blev det billigere for dem der tænker i genanvendelse når de køber varer og sorterer effektivt, eller bare har lidt affald, og det ville blive dyrere for dem, der fylder meget i beholderen til forbrænding. Organisk affald kunne hjemmekomposteres, eller vi kunne producere biogas. Mulighederne er mange, og vi kan, hvis vi vil. Jeg synes, vi skal sætte en ambition om, at Ærø er et affaldsfrit samfund i 2030.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod sig

Annonce