Annonce
Fyn

Opfordring til bilister: Bliv klogere på risikoen før I kører over Storebælt

Nu kommer blæsten. Tænk dig om, før du bliver grebet af den på Storebælt, lyder opfordringen fra Sund & Bælt, som håber, at kampagnen kan hindre nogle af de uheld med væltede køretøjer, der blokerer for den øvrige trafik på broen. Foto: Sund & Bælt.
Kraftig blæst fører jævnligt til farlige situationer på Storebæltsbroen, når køretøjer bliver væltet af vinden. Det giver også forsinkelser for trafikken, og derfor opfordrer Sund & Bælt nu alle bilister til at tænke sig om, inden de kører ud på broen i blæsevejr.

Storebælt: Den 14. januar i år væltede en lastbil med trailer på Storebæltsbroen. Det betød, at broen var lukket for al biltrafik i cirka fire timer. Det gav lange køer og kostede penge for nogle af de ventende, og det kunne måske have været undgået, hvis lastbilens chauffør havde vidst, hvor vindfølsomt hans køretøj var.

Forud for uheldet frarådede Sund & Bælt kørsel over broen med vindfølsomme køretøjer, men det fik ikke lastbilchaufføren til at vente med turen over Storebælt. I stedet væltede lastbilens trailer ind over autoværnet på midten af broen.

For at undgå nye spærringer af broen på grund af væltede køretøjer har Sund & Bælt startet en kampagne, som skal sænke antallet af uheld, der sker på grund af vinden på broen.

- Det håber vi at gøre ved at gøre trafikanterne klogere på, hvad et vindfølsomt køretøj er, og hvor det er, vinden kan gøre det særligt farligt at passere Storebæltsbroen, når det blæser, siger Kim Agersø Nielsen, Teknisk Chef for konstruktioner og anlæg i Sund & Bælt, i en pressemeddelelse.

Førerne af vindfølsomme køretøjer advares jævnligt mod at krydse Storebælt, når vinden er kraftig, og kampagnen skal forbedre deres evne til at vurdere, om det er forsvarligt at køre over broen, når det blæser.

- Det er ikke alle, der ved, om deres køretøj er vindfølsomt eller ej. En lastbil kan for eksempel veje 10 ton uden last, men alligevel være vindfølsom. Så en lastbilchauffør må ikke automatisk gå ud fra, at han kan køre over broen, hvis det blæser, siger Tom Trude, linjechef for Beredskabet i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Annonce

FAKTA Pas på sidevinden

  • Vindfølsomme køretøjer er eksempelvis campingvogne, høje trailere, lastbiler uden eller med let last samt påhængsvogne til lastbiler. Særligt tværvind er problematisk, dvs. når vinden kommer fra siden. Ved pylonerne og ankerblokkene skal trafikanter være ekstra opmærksomme, fordi der ofte opstår kraftige vindstød.
  • Allerede ved 10 m/s skal førerne af vindfølsomme køretøjer være særligt opmærksomme, når de kører over broen.
  • Når vinden kommer over 15 m/s, og der er sidevind, fraråder Storebæltsbroen kørsel over broen for vindfølsomme køretøjer.
  • Vinden skal op på 25 m/s, dvs. blæse i stormstyrke, før al biltrafik indstilles på broen.

Kilde: Sund & Bælt

Lukket i over 22 timer

Det er mandskab fra denne politikreds, som rykker ud, hver gang en bil eller lastbil er væltet på broen. Det er sket 65 gange, siden Storebæltsbroen åbnede for biltrafik i 1998, det vil sige i gennemsnit cirka tre gange om året.

- Når køretøjerne vælter, opstår der en farlig situation, hvor andre trafikanter også kan komme i fare. Samtidig må flere tusind trafikanter holde i kø for at komme over broen, og det er dyrt – både for samfundet og erhvervslivet. Derfor sætter vi fokus på området, siger Kim Agersø Nielsen.

Væltede køretøjer har betydet, at broen har været lukket for biltrafik i en eller begge retninger i samlet over 22 timer siden åbningen i 1998.

DTL-Danske Vognmænd, som repræsenterer vognmænd med samlet knap 10.000 lastbiler, slog efter uheldet, som lukkede Storebæltsbroen i januar, til lyd for, at det helt skulle forbydes lastbilchauffører at køre over broen i stærk vind.

- Det er en god idé at lægge nogle niveauer ind, hvor man forbyder kørsel med lette køretøjer i stedet for at lade det være op til den enkelte chauffør, for så er der en risiko for at fejlvurdere vinden og dermed risikere ulykker, sagde administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd Erik Østergaard.

Det er stadig kun, når vinden når op på 25 m/s, at al biltrafik indstilles på broen.

 

Nu kommer blæsten. Tænk dig om, før du bliver grebet af den på Storebælt from Sund & Bælt on Vimeo.

Sidevinden kan give problemer

Den 14. januar i år væltede en trailer efter en lastbil på Storebæltsbroen. Det blev nødvendigt at lukke broen for biltrafik i begge retninger i cirka fire timer. Arkivfoto.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme For abonnenter

Gamle nyheder, 1994: 47 husmødre fra Vester Hæsinge kørte galt

1994 47 medlemmer af Vester Hæsinge Husmoderforening fik i går formiddag en grim forskrækkelse, da den udflugtsbus, som de var passagerer i, løb løbsk, fordi bussens fører pludselig sank død om bag rattet. Den førerløse bus fortsatte ind på en markvej og væltede om på siden med bagenden hængende ud over en to meter dyb grøft. To passagerer blev lettere kvæstet og kørt til Aabenraa Sygehus, men det kunne være gået langt værre, siger den vagthavende hos Haderslev Politi. Bussen var på vej fra Vester Hæsinge til Møgeltønder, da ulykken skete. De forskrækkede passagerer kunne ikke komme ud af bussen, men måtte vente på assistance fra Falck, der ved hjælp af en stige fik passagerne ud. 1969 - Jeg er helt på det rene med, at det er et spring ud i det uvisse, og ikke mindst derfor er jeg lykkelig for, at teaterchef Kai Wilton er indstillet på, at jeg kommer tilbage, hvis jeg ”brænder fingrene”. Det siger skuespillerinden Lone Helmer, der har fået orlov fra Odense Teater med udgangen af denne sæson for at prøve kræfter med nye opgaver i København. Lone Helmer, der kom til Odense Teater for syv år siden, har været en af teatrets flittigst benyttede skuespillerinder. Hun mener, at det vil være afgørende for hendes videre udvikling, at hun får lejlighed til at arbejde i andre ensembler og med andre instruktører. Der har allerede været bud efter hende fra både tv og filmselskaber. 1944 Opførelsen af de 340 bunkers, som vi skal have i Odense, skrider kun langsomt fremad. Det går ganske godt med støbningen af cementskelletterne, men der er store vanskeligheder med at få inventaret i orden. De sidste dage har arbejdet på de ellers fuldførte dækningsrum ligget stille, fordi der er opstået diskussion om, hvorvidt der skal være fire eller færre elektriske lamper i hvert rum. Driftsbestyrer Westergaard, Randers Elektricitetsværk, har over for Statens Civile Luftværn protesteret mod opsætning af fire lamper, hvilket han hævder er spild af materialer, da man kan nøjes med mindre. Da spørgsmålet er aktuelt for hele landet, vil Elektricitetsværkernes Forening behandle sagen.

Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Kerteminde

Apoteksejer dropper udbringning: - Vi får 5,49 kroner for at levere en æske medicin

Odense

2000 indviede julefestival i Odense

Annonce