x
Annonce
Sydfyn

Operativ chef for politiets færdselsafdeling: - Trafikanter ved, vi kommer og måler i Tullebølle

Preben Ingemansen, Fyns Politi. Foto: Michael Bager
Der blev uddelt to bøder ved seneste kontrol i Tullebølle - i maj var det 21 ved lignende aktion.

TULLEBØLLE: Det går bedre på Bygaden i Tullebølle end tidligere, vurderer Preben Ingemansen, der er operativ chef for færdselsafdelingen ved Fyns Politi. Den hastighedsmåling fra slutningen af januar, som Annette og Jørn Meinertsen og Christian Stenberg nævner, viste kun to, som kørte for stærkt, oplyser Preben Ingemansen efter på avisens forespørgsel at have gennemgået tallene.

Og ingen af de to kørte så stærkt, at politiet efterfølgende har uddelt klip i kørekortet. Det sker, hvis man kører mere end 30 procent over det tilladte - for Bygadens vedkommende altså mere end 65 kilometer i timen.

- Vi kan se, at der er færre overtrædelser, som vi har konstateret fra gang til gang i Tullebølle. Fra maj 2019 og året ud var vi der fire gange. Den første gang skrev vi 21 bilister, sidste gang i alt seks. Der blev nok målt nogenlunde samme tid alle gangene. Tendensen kan skyldes, at folk nu har lært, at vi kommer, og derfor generelt har sænket hastigheden, nævner Preben Ingemansen.

- Annette og Jørn Meinertsen og Christian Stenberg mener, at bilister bedre kan advare hinanden med vore dages teknik, og at det går meget hurtigt, fra I har sat en kontrol i gang?

- Det kan de jo nok have en pointe i, men hvis folk advarer hinanden, og man på den måde får bragt hastighederne ned, så har det en effekt. Det er målet. For eksempel det apparat, der kan advare om kontroller, uheld med mere, er fuldt lovligt. Vi arbejder ufortrødent videre, og jeg regner med, at vi skal en tur til Tullebølle igen til foråret, svarer den operative chef.

Spørgsmålet om, hvor der skal opstilles "stærekasser" er ikke politiets bord. Her henviser han til Vejdirektoratet.

Annonce

Kun ejer af bilen sigtes

TULLEBØLLE: Fyns Politi er lige på trapperne med at få afsluttet sagen om trafikuheldet på Bygaden ved nummer 87 og 85. Og man kommer ikke til at sigte nogen for at have kørt bilen, for det har ganske enkelt ikke været muligt at få opklaret, hvem der gjorde det, oplyser Fyns Politi.

Så sagen vil blive afsluttet som en forsikringssag.

Til gengæld får ejeren af bilen en sigtelse på halsen, fordi vedkommende enten ikke vil eller kan oplyse om, hvem man har lånt bilen ud til, og hvem der sad bag rattet, da det gik galt. /

Politiet med på råd

Mere generelt vurderer færdselspolitiet også ud fra kommuners trafikmålinger med blandt andet hastigheder, ud fra uheldsstatistikker med videre, om man bør gøre noget ved en vej.

Hvis der skal foretages noget fysisk på en kommunal vej, vil det som udgangspunkt være kommunen, som tager initiativet, og som forankrer projektet. Men politiet vil undervejs blive taget med på råd, oplyser han.

Færdselspolitiet er jævnligt ude for borgere, som mener, at netop der, hvor de bor, bliver der kørt alt for stærkt.

- Nogle gange har folk noget at have det i. Andre gange kan det være en fornemmelse, og hvis der er mange lastbiler på en bestemt strækning, vil det altid virke voldsomt, nævner Preben Ingemansen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Coronavirussen vil forandre dansk politik

I Danmark har vi – heldigvis – en politisk tradition for, at vi rykker sammen, når det gælder. Således kunne Folketinget på tværs af partiskel i et højt tempo og uden det sædvanlige politiske fnidder vedtage de nødvendige tiltag. Hvad enten det var omfattende og nødvendige tiltag på sundhedsområdet, forbud mod større forsamlinger eller en historisk stor økonomisk kompensation til ansatte og virksomheder, der er ramt af Coronaen. Også fagbevægelsen og arbejdsgiverne har med indgåelsen af en trepartsaftale, der spænder et sikkerhedsnet ud under rigtigt mange lønmodtagere og mange virksomheder vist, at de er parate til at tage ansvar i denne svære situation. Men det er ikke slut endnu, og der bliver brug for flere tiltag. Både for at håndtere sundhedssituationen, men også for at sikre, at de alt for mange virksomheder, der af den ene eller anden årsag ikke bliver hjulpet af de vedtagne hjælpepakker, kan få den fornødne hjælp. Når denne coronakrise er drevet over, er der behov for samarbejder på tværs af partiskel. Til den tid vil dansk politik være forandret. Vi vil stå med en kæmpe regning, som vi endnu ikke kender, og som skal samles op. Det kommer til at kræve politisk mod og vilje. Hvordan sikrer vi de rette politiske rammer, økonomisk vækst og dermed en fortsat høj beskæftigelse? Og hvordan får vi de mange tusinde mennesker, der i disse dage bliver afskediget eller sendt hjem, tilbage på arbejdsmarkedet? Der er mange spørgsmål, der kræver politisk handling og samarbejde i Folketinget. I den første tid af coronakrisen har Folketinget vist vilje til samarbejde, men hvor længe vil det vare ved? Vil vi se ydrefløjene grave sig ned, som vanen forskriver? Og hvad med regeringens parlamentariske grundlag – herunder ikke mindst Enhedslisten og SF – vil de have modet til også at træffe upopulære beslutninger? Der må gøres ofre i tiden efter, og det er ikke givet, at Arne får lov til at komme tidligere på pension, eller at vi kan afsætte ubegrænset med penge til klimaet, hvis pengene ikke er der. For mig at se er løsningen klar: Et tæt samarbejde mellem S-regeringen og Venstre om en omfattende plan, der skal få Danmark tilbage på sporet. En plan, der rækker mange år frem – også til efter næste folketingsvalg. De to partier har flertal tilsammen og har for mig at se en forpligtigelse til at træffe de nødvendige politiske beslutninger for at bringe Danmark sikkert videre. Coronavirussen har derfor forandret dansk politik her og nu men så sandelig også på lang sigt.

Annonce