Corona er grunden til, at operaen "En usynlig fjende" overhovedet er blevet til. Corona er temaet i operaen, der er skrevet og komponeret af studerende fra Syddansk Musikkonservatorium. Coronaen er også den uforudsigelige modstander, som i værste fald kan forhindre, at operaen bliver opført.
Tanken om en mulig aflysning er slagtøjsspilleren Kasper Grøn og sopranen Anne-Sofie Møller Olesen ikke meget for at tænke til ende. Siden corona-nedlukningen i marts har operaprojektet været de to musikstuderendes kreative værn mod corona-kuller.
- Tanken om at skrive en opera sammen havde ulmet længe, og da vi fysisk blev udelukket fra konservatoriet, bød chancen sig. Anne-Sofie har adgang til korfløjen i kirken, hun synger i, og der står et el-klaver, så det var det perfekte mødested, siger Kasper Grøn.
Planen var, at de skulle brainstorme sammen og arbejde videre hver for sig, men sådan gik det ikke:
- Ambitionerne tog over, da vi begyndte at notere skitser ned, for det viste sig, at der kom markant bedre musik ud af det, når vi skrev sammen. Når man er to, der skal diskutere næsten hver tone, tager det længere tid, men det giver meget mere at være fælles om processen, forklarer Anne-Sofie Møller Olesen.
Personkartotek
Fra begyndelsen lå det fast, at operaen skulle handle om fem menneskers vidt forskellige måde at forholde sig til coronaen på.
- Personkartoteket faldt hurtigt på plads, for rollerne er nærmest skrevet til det cast af sangere, vi havde i baghovedet. Handlingen reviderede vi, i takt med at coronasituationen udviklede sig. Først troede vi, der var tale om et kort afbræk, og så ville alt blive normalt igen. Så forsvandt visheden om, at verden er uforanderlig, og nu aner vi ikke, om livet nogensinde bliver som før, siger Anne-Sofie Møller Olesen.
Fem arketyper
Personerne i operaen lever lige som alle vi andre i et vakuum og afventer svaret på, hvad fremtiden bringer. De repræsenterer hver sin arketype og dermed fem vidt forskellige måde at tackle nedlukning, restriktioner og forbud på.
- Den eneste tætte relation er mellem en mand og hans gamle mor, mens de øvrige karakterer står i hver deres boble, hver deres virkelighed. Én er læge i det hårdt belastede sundhedssystem, én er tvunget til at arbejde hjemme og undervise sine børn samtidig. Én er sindssygt bange og selvisolerer sig, akkurat som nogle af vores venner, som vi nærmest ikke hørte fra i de første lockdown-måneder, opremser Kasper Grøn.
Hit på P3-agtigt
Skåret til benet handler "En usynlig fjende" om en håndfuld mennesker, der skal finde vej i en ny virkelighed.
Helt så enkelt er det ikke at sætte prædikat på operaens musik.
- Musikken er ikke skrevet ind i en bestemt stil eller tid, for vi ville ikke ane, hvilken genre vi skulle vælge. Vi har skrevet musik, der matcher situationer og stemninger i handlingen. Om det er barok, pop eller atonalt betyder ikke så meget. Det vigtige er, at musikken er med til at fortælle historierne, ikke at der er en overordnet stil, siger Anne-Sofie Møller Olesen.
Operaen "En usynlig fjende"
Tekst, musik og idé: Anne-Sofie Møller Olesen og Kasper Grøn.
Medvirkende:
Anne-Sofie Møller Olesen, sopran, Alexander Fjord Nielsen, baryton, Christina Holm, mezzosopran, og Kirsten Voss Petersen, alt, samt Nadia Jasmin Nielsen, skuespiller.
Fire korsangere og et 17-mands orkester under ledelse af Elisabeth Dichmann.
Special Guest: Andreas Ferrold Clemmensen.
Operaen er en co-produktion mellem Syddansk Musikkonservatorium og Den Fynske Opera.
Opføres på Den Fynske Opera 5.-8. december kl. 19.00.
- Vores opera har karakter af klassisk musik, men er mindst lige så influeret af den musik, vi selv lytter mest til. Så man vil kunne høre en 2020-radiolyd, sådan lidt hit på P3-agtigt, og mere elektroniske harmonier og instrumenteringer, som lægger sig tætterre op ad poppen end den klassiske musiks idealer, fortsætter hun.
Corona-forsinkelse
Anne-Sofie Møller Olesen og Kasper Grøn havde tænkt "En usynlig fjende" som en nulbudget-opera sat op med tøj og ting fra de medvirkendes egne skuffer og skabe. Men en samtale med Ida Kiberg, der er kunstnerisk leder af Den Fynske Opera, førte til et formaliseret samarbejde med operahuset, som stiller sal og teknik til rådighed.
- Da aftalen var på plads, var det bare om at få skrevet operaen færdig. Med så mange karakterer, som alle fortjente at blive foldet ud, voksede operaen i omfang, så den varer en time og 45 minutter. Uden at have planlagt det, endte vi med at skrive en hellængde opera, siger Kasper Grøn.
Anne-Sofie Møller Olesen, sopranAmbitionerne tog over, da vi begyndte at notere skitser ned, for det viste sig, at der kom markant bedre musik ud af det, når vi skrev sammen.
Og så var coronaen endda ved at sætte en stopper for projektet. I ugen op til første orkesterprøve blev en musiker testet positiv. Det sendte de øvrige 16 musikere hjem og forsinkede prøvearbejdet en uge.
- Men nu er vi i fuld gang. Coronaen er en risikofaktor, vi har vænnet os til at leve med, så nu koncentrerer vi kræfterne om den sidste uges hektiske opløb, siger Anne-Sofie Møller Olesen.
"Den usynlige fjende" har premiere lørdag 5. december kl. 19.00 på Den Fynske Opera.