Annonce
Nordfyn

Ondt i nakke, skuldre eller lænd? Kiropraktorens fire gode råd til hjemmearbejdspladsen

"Den bedste stilling er den næste stilling" lyder et af Hanne Nielsens råd til alle, der har stillesiddende arbejde - hjemme eller på arbejdspladsen. Foto: Dorthe Wolff
Kiropraktor Hanne Nielsen giver her fire gode råd til, hvordan man bedst passer på kroppen på sin hjemmearbejdsplads.
Annonce

Brødtekst

1) Skift stilling

Hvis du ikke har hæve-sænkebord, så brug andre muligheder. Mange arbejder på laptop i dag, og det har den fordel, at den nemt kan flyttes, så du kan sidde ved spisebordet, sidde i sofaen, stå op ved køkkenbordet eller sætte dig ud i haven - måske oven i købet tage en halv time liggende på maven på gulvet med laptoppen foran dig. Det vigtige her er i mindre grad at finde dén rigtige stilling, da ingen stilling er sund i det lange løb. "Den bedste stilling er den næste stilling".

2) Bevæg dig

Sørg for at du lader termokanden med kaffe stå i køkkenet, så du skal rejse dig og bevæge benene for at få en frisk kop kaffe. Det er også en god idé at gå lidt rundt, hvis du for eksempel taler i telefon.

3) Hold aktive pauser

Indlæg faste pauser i din arbejdsdag, hvor du kan komme ud og strække benene rigtigt. En rask gåtur på 10 minutter 2-3 gange i løbet af arbejdsdagen er meget værd for helbredet.

4) Struktur på arbejdsdagen

Sørg for at holde arbejdstid og fritid adskilt. "Mød ind" på et fast tidspunkt, hold faste pauser og husk at "gå hjem". De tre regler er de vigtigste for at undgå at du bliver stresset af at arbejde hjemmefra. Stress kan også have negativ indflydelse på den fysiske sundhed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Groft hærværk ved ridebane

Nordfyn For abonnenter

Min sommer uden: Mette og Carsten må undvære Roskilde og Skanderborg festival - nu står deres foodtruck på Bogense Havn hele sommeren

Annonce