Annonce
Odense

Omstridt møde holdes onsdag

Landbrugsvej blev lukket ud mod Munkebjergvej af Odense Kommune i 2014. Desværre var vejlukningen ulovlig, og naboerne blev aldrig hørt, som de burde have været, har det siden vist sig. Luftfoto: John Fredy

Mødet om et muligt kompromis for Landbrugsvej, der blev lukket ulovligt

Odense: Efter en del polemik omkring tidspunktet og om, hvem der skal deltage, er et omdiskuteret møde om Landbrugsvej blevet fastsat til onsdag aften, oplyser by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) til Fyens Stiftstidende.

Landbrugsvej blev i 2014 af Odense Kommune lukket ud mod Munkebjerg i strid med planloven, og 26. april skal By- og Kulturudvalget beslutte, om vejen skal genåbnes eller forblive lukket. Det kan gøres ved at lovliggøre den ulovlige lukning.

Der tegner sig et flertal i udvalget for at lade vejen forblive lukket, men Konservative og Socialdemokraterne, der ønsker vejen genåbnet, har bedt om et møde med hele udvalget og repræsentanter for borgere og virksomheder på Landbrugsvej. Ligesom politikerne er også folk i området delte i spørgsmålet om, hvorvidt vejen skal genåbnes eller forblive lukket.

Mødet har dog skabt en vis dramatik i By- og Kulturudvalget, hvor især Jane Jegind (V) og Peter Rahbæk Juel (S) har været uenige - eller i hvert fald har talt forbi hinanden - om vilkårene for mødets afvikling.

Men nu ender det altså med at blive onsdag kl. 20 på Odense Slot, hvor By- og Kulturforvaltningen hører til, og hele By- og Kulturudvalget, samt repræsentanter for beboere, virksomheder og skoler ved Landbrugsvej er inviteret.

Peter Rahbæk Juel gav tidligere på ugen udtryk for, at han ikke kan onsdag. Direkte adspurgt oplyser han nu, at han "satser på" at kunne være med.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Annonce