Annonce
Erhverv

Omsætning mangedoblet på tre år: Fynske legepladser skal sælges i Tyskland

- Det bedste ved det her job er den dag legepladsen bliver åbnet. Det er ubeskriveligt, når man ser børnene erobre det, man har lavet, fortæller indehaver af Copla Legepladser, Palle Wøllekær. Foto: Sugi Thiru
Efter et ejerskifte og en flytning til Fyn har legepladsvirksomheden Copla på få år mangedoblet omsætningen. Inden årsskiftet satser indehaveren på at åbne en afdeling i Tyskland.

Har man sagt legepladser og legeredskaber, har man som regel også sagt Kompan. Det fynske firma med milliardomsætningen er bredt kendt for sin indretning af legepladser og har kunder over hele kloden.

Men Kompan er ikke de eneste fynboer, der kan lave legepladser.

Virksomheden Copla, der i år fylder 25 år, er startet i det små, men er i de seneste år buldret fremad og har planer om at åbne en afdeling i Tyskland.

- Jeg er nok lidt et legebarn. Jeg skal altid lige afprøve en legeplads, når jeg kommer forbi. Da mine børn var små, sagde de altid: "Far, nu skal vi ikke ud på nogen legeplads, vel?" Det var de noget trætte af, griner 51-årige Palle Wøllekær, mens han adræt svinger sig op i legetårnet, som han selv har været med til at lave på Giersing Realskoles legeplads i Odense.

I 2016 overtog Palle Wøllekær Copla fra den tidligere indehaver John Ibsen Hansen. På det tidspunkt var Copla en lille forretning i Aarhus, men da Palle Wøllekær overtog, flyttede han virksomheden til sin hjemby Odense. I første omgang hjem i soveværelset, men virksomheden er vokset en smule siden.

Siden 2016 har virksomheden nemlig mangedoblet omsætningen, og inden årets udgang satser Palle Wøllekær på at åbne en afdeling i Tyskland.

- Vi har vores egen produktserie, og den, synes vi selv, er så god, at den burde udbredes noget mere, siger han og fortsætter:

- Med en afdeling i Tyskland regner vi med, at vi kan fordoble omsætningen.

Annonce

Copla Legepladser ApS

Copla Legepladser blev grundlagt i 1994 af arkitekt John Ibsen Hansen.

I 2016 overtog Palle Wøllekær virksomheden, og i 2018 blev Lars Andersen medejer.

Virksomheden har seks fuldtidsansatte og tre deltidsansatte, og beskæftiger desuden fire eksterne montører hele året rundt.

Årsrapport 2018 (2017):

Bruttoresultat: 2,96 mio. kr. (964.706 kr.)

Årets resultat efter skat: 751.202 kr. (347.498 kr.)

Selvstændig ved et tilfælde

- Jeg havde faktisk aldrig tænkt på at blive selvstændig. Og jeg havde aldrig troet, at jeg skulle arbejde i den her branche. Det har været lidt af en tilfældighed, fortæller Palle Wøllekær.

- Jeg har altid gerne villet være pædagog, men det flaskede sig ikke. Som ung skulle jeg finde en måde at komme ind på seminariet på, som ikke var at tage en studentereksamen, fordi jeg er ordblind. Så fandt jeg i stedet ud af, at en kort uddannelse som portør gav adgang. Men så lavede de optagelsesreglerne om, lige da jeg blev færdig som portør.

I 1990'erne arbejdede han derfor i stedet som pædagogmedhjælper i en institution, og en dag skulle den institution have ny legeplads.

Palle Wøllekær syntes, det var enormt spændende og fik derfor fire måneders orlov og nogle midler til rejse rundt i hele landet for at kigge på udearealer andre steder og snakke med forskellige fagfolk.

I den forbindelse snakkede han også med Coplas daværende ejer, John Ibsen Hansen, og inden de var færdige med at snakke, var Palle Wøllekær blevet tilbudt et job.

Vil ikke vokse mere

I dag er der hård konkurrence på legepladsområdet, hvor giganter som Kompan, der har en omsætning tæt på to milliarder kroner, sidder tungt på markedet.

- Der er hård kamp. Men vi skal udnytte, at vi ikke er større, end vi er. Vi gør meget ud af, at den første, kunden kommunikerer med, når de henvender sig, også er den, der følger processen hele vejen igennem. Det kan de store firmaer ikke, fortæller Palle Wøllekær.

- Og så er der ikke nogen opgaver, der er for små til os. Vi har mange kunder, der er blevet syltet af de store firmaer, fordi projektet er for lille. Det er også derfor, vi ikke skal være større, for så begynder vi bare at tænke på den måde også.

- Vi har fået den størrelse, vi vil have på det danske marked. Vi vil ikke blive ved med at vokse og vokse. Men det betyder jo ikke, at Copla går i stå, for vi kan hele tiden forbedre os. Der er mange andre parametre at dreje på end at øge omsætningen, konstaterer han.

Palle Wøllekær har arbejdet 12 år som pædagogmedhjælper i en dagsinstitution, før han fik smag for at lave legepladser. Foto: Sugi Thiru
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce