Annonce
Odense

Omdiskuterede el-løbehjul indtager Odense: - Det er noget, vi skal prøve af

Først i slutningen af april kom el-løbehjulene til Århus, så de fleste erfaringer med dem kommer fra København. Og det er ikke alle erfaringer, der er lige gode. Arkivfoto: Axel Schütt
Politikerne i By- og Kulturudvalget er positivt stemte overfor, at el-løbehjul inden længe kan lejes i Odense. I København har udlejningen af el-løbehjul tidligere ført problemer med sig, men det skaber ikke den store bekymring i By- og Kulturudvalget.

Nu bliver det snart muligt at fare rundt i Odense på udlejede el-løbehjul.

Siden el-løbehjul blev lovlige i Danmark i begyndelsen af året, har udlejere af el-løbehjul stilet efter tilladelser fra landets største byer til at leje de små køretøjer ud. Nu er tiden kommet til, at Odenses byrådspolitikere forholder sig til de tohjuledes indtog i Odenses gader.

- Jeg synes absolut, det er noget, vi skal prøve af. Jeg tror, det er en del af fremtidens mobilitetsløsning, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

Medlem af By- og Kulturudvalget Anders W. Berthelsen (S) ser også frem til, at der kommer endnu et alternativ til biler i Odense.

- Det er klart et fremskridt for fremkommeligheden i Odense, hvis flere og flere bruger transportmidler, der fylder det samme som en cykel. Det er et stort problem med biltrafikken, der stiger og stiger i Odense, siger han.

Annonce

El-løbehjul i Odense

Indtil videre er det kun tyske Tier og svenske Voi, der vil udleje el-løbehjul i Odense. Deres service fungerer gennem en app på telefonen, som man bruger til at finde løbehjulene og betale lejen.

Begge udlejere opkræver et startgebyr på 10,50 kroner, og herefter koster det 1,50 krone for hvert minut, man lejer el-løbehjulet.

I København er el-løbehjulenes hastighed begrænset til 20 kilometer i timen. Som det ser ud lige nu, vil det kun være bestemte steder i Odense, at hastigheden begrænses til 20 kilometer i timen.

De to firmaer vil til en start hver især udleje 200 el-løbehjul. Det svarer til ét løbehjul per 500 borgere i Odense.

Ikke uden problemer

Indtil videre har tyske Tier og svenske Voi budt ind på el-løbehjulsmarkedet i Odense. De to virksomheder er allerede på gaden i København, og i Århus har Voi vundet udbuddet om udlejning af el-løbehjul.

Introduktionen af el-løbehjul i den københavnske trafik er dog ikke sket uden gnidninger. Her fik brugerne af løbehjulene for vane at henstille el-løbehjulene tilfældige steder i byen. På trods af, at udlejerne hver aften indsamlede deres løbehjul, klagede mange borgere over, at løbehjulene var til gene.

- Det er en af mine største bekymringer i forhold til det her, siger Jane Jegind.

- Men jeg synes, at forvaltningen beskriver en model, som gør, at vi kan forsøge at inddæmme det, forklarer hun.

Hun peger på, at forvaltningen kun har tænkt sig at give tilladelse til at udleje el-løbehjul for ét år ad gangen, og at forvaltningen laver en helt klar aftale med udlejerne om, hvordan el-løbehjulene skal indsamles efter brug.

- Hvis de (Tier og Voi, red.) ikke lever op til deres ansvar som forretningsdrivende og får samlet deres løbehjul sammen, så kan forvaltningen evaluere, om de skal have fornyet deres tilladelser, siger Jegind.

Det kræver, at brugerne af el-løbehjulene er med til at tage ansvar for, at løbehjulene kommer på deres rette plads.

- Den optimale tilgang til det er selvfølgelig, at når man har lejet noget, så leverer man det også tilbage til der, hvor man lejede det fra. Det tænker jeg også, at firmaerne, der byder ind, vil tænke over, når de får en aftale, der er betinget af, at løbehjulene ikke ligger og flyder alle steder, forklarer Jane Jegind.

Let til letbanen

Snakken om el-løbehjul kommer på et tidspunkt, hvor store dele af Odense er ved gøre klar til letbanen. Anders W. Berthelsen kan sagtens se muligheder for, at el-løbehjulene kan supplere Odenses fremtidige offentlige transport.

- Vi regner med, at der er en afstand på 400 meter, hvor folk synes det er attraktivt at gå eller cykle til letbanen. Den afstand kan måske blive større, hvis folk har adgang til et el-løbehjul. Det vil jo kun være en fordel for letbanen, mener Anders W. Berthelsen.

El-løbehjulene vil dog præge billedet noget tidligere end letbanen. Forvaltningen forventer nemlig, at de første 400 el-løbehjul vil indtage Odense i løbet af denne og næste måned.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Annonce