Annonce
Odense

OFF-profil har lavet lyd til 200 film: Tonemester med et legende hjerte

- Danmark producerer film af virkelig høj standard til trods for, at budgetterne er helt anderledes end i USA. Det handler om, at vi har styr på håndværket, siger Peter Albrechtsen. Foto: Simon Staun
Årets kunstneriske profil på OFF er lyddesigneren Peter Albrechtsen, der har lavet lyd på flere end 200 film. Til august sætter han fokus på sanselighed, kreativitet og samarbejde på filmfestivalen, hvor han lavede sin første film i 1991.
Annonce

Åbningsscenen i filmen om Peter Albrechtsen udspiller sig på Riget i København i 1976, hvor han kommer til verden. Anden scene foregår i Nyborg i 1977 – i øvrigt samme år ”Star Wars” havde premiere – hvor han voksede op omgivet af Beatles- og Dylan-plader samt klassisk musik. Omstændigheder som i udpræget grad har formet hans liv og karriere.

Tredje scene kunne være den, hvor Peter Albrechtsen som dreng lyttede til faderens vinyler, mens han kreerede sine egne tegneserier. Så han sit snit til det, tændte han for tv’et og slugte de film, DR måtte vise.

På mange planer er Peter Albrechtsens liv et virvar af scener, der smelter sammen på kryds og tværs. Præcis som to af hans livslange passioner gjorde det, da han som blot 19-årig begyndte på Filmhøjskolen i 1995.


- Jeg er også filmfanatiker med stort f. Filmsamler med en gigantisk fysisk samling. Fagidiot og et meget følsomt menneske. Og ikke mindst far

Peter Albrechtsen, lyddesigner og tonemester


- På Filmhøjskolen gik det op for mig, at jeg kunne kombinere min fascination for musik og film. Jeg kunne smelte lydfortællinger sammen med et visuelt univers og skabe noget helt unikt, siger Peter Albrechtsen med lys i øjnene.

Blå bog

Peter Albrechtsen er født i 1976 i København og opvokset i Nyborg. Som lyddesigner og tonemester har han arbejdet på en lang række spillefilm, dokumentarfilm, kortfilm og tv-serier.

Han er uddannet tonemester i 2001 fra Filmskolen i København.

Han var med til at vinde både en Robert og en Bodil for ”Idealisten” i 2016 og har været nomineret til en Robert for bedste lyddesign syv gange.

I 2017 blev han inviteret til at være medlem af det amerikanske Oscar-akademi.

Alene i 2020 har han haft spillefilm med i konkurrencer på Sundance Film Festival, Berlin Film Festival, South by Southwest og Tribeca Film Festival.

Han rejser desuden verden rundt for at fortælle om sit arbejde med filmlyd senest ved Berlinale Talents i Beirut og Berlin samt Sheffield Doc/Fest.

Hans leg med filmmediet bragte ham allerede til Odense og Odense International Film Festival i 1991, hvor han som 15-årig deltog på en animations-workshop.

- Det er sjovt at tænke på, at min karriere i teorien har sit udspring i OFF. Selv om jeg rejser jorden rundt for at lave film, betyder det noget særligt for mig at vende tilbage til rødderne. Tegnefilmen med titlen ”Grisen” var i øvrigt en anti-reklame mod stegt lever, som jeg stadig har på VHS i en kasse hos mine forældre, siger Peter Albrechtsen.

Han præsenterer sig selv som lyddesigner, selv om han er uddannet tonemester. Det hænger sammen med en hyldest til de amerikanske lydpionerer, som i 1970’erne medvirkede til at revolutionere lyddelen i film.

- Der kom en bølge, hvor George Lucas og Francis Ford Coppola arbejdede kreativt med lyden i ”Star Wars”, ”The Conversation”, ”Godfather” og ”Apocalypse Now”. Det var især de to lydfolk Walter Murch og Ben Burtt som gik forrest, og de kaldte sig netop lyddesignere, fordi de var med hele vejen fra manuskript til færdig film. Den titel tillod jeg mig at låne, siger Peter Albrechtsen.

Hans forkærlighed for George Lucas springer i øjnene med logoet på hans hvide T-shirt. ”Skywalker Ranch” er den berømte filmskabers ranch, hvor Skywalker Sound har hjemme. Et sted, Peter Albrechtsen naturligvis har arbejdet flere gange.

- Jeg har mixet fire film på Skywalker Ranch: “The Cave”, “We Are As Gods”, “Generation Wealth” og “Bill Nye: Science Guy”. Jeg har kun set George en enkelt gang, men ikke talt med ham. Men jeg har set Indiana Jones’ oprindelige pisk og Luke Skywalkers oprindelige lyssværd, siger Peter Albrechtsen og smiler.

Annonce

En markant medfortæller

Peter Albrechtsens karriere, som i øvrigt også har budt på mange år som musikanmelder i Ekstra Bladet, tog for alvor fart i 2015 med ”Idealisten”, som er instrueret af Christina Rosendahl.

- Lyden var lavet i Dolby Atmos, som er et specielt 3D-lydformat. Da vi viste filmen i USA, gik amerikanere helt amok. Christopher Nolans lyddesigner spurgte, om han ikke måtte se filmen igen, fordi han var så begejstret. En lyddesigner fra Skywalker Sound havde filmen med på sin top 5 over de vigtigste lydfilm nogensinde. Så bliver det ikke større i min verden. Den film har været løftestang for mange af de projekter, jeg har været involveret i siden, siger Peter Albrechtsen.

Han tror, at hans varemærke eller kendetegn som lyddesigner er kreativiteten og evnen til at digte med.

- På OFF20 ville jeg gerne have præsenteret min finske samarbejdspartner Heikki Kossi, som jeg har samarbejdet med på cirka 75 film. Men der er for mange rejserestriktioner til, at det giver mening, siger Peter Albrechtsen. Foto: Simon Staun

- Jeg er meget ekspressiv og ofte musikalsk i mit arbejde. Det betyder, at det ikke er mig, man ringer til, hvis man skal have lavet lyd til ”Min søsters børn”. Jeg er ham, man kontakter, hvis lyden skal være en markant medfortæller. Jeg involverer mig ekstremt meget i de projekter, jeg er en del af, og det tiltaler nogen og skræmmer andre. Hver eneste film, jeg kaster mig over, betyder alt for mig. Jeg er vel det, man kan kalde en passioneret perfektionist, siger Peter Albrechtsen.

Han stopper med at tale et øjeblik. Og fortsætter opremsningen med tillægsord og navneord, der afslører en veludviklet sproglig sans med tydelige lydmæssige kvaliteter.

- Jeg er også filmfanatiker med stort f. Filmsamler med en gigantisk fysisk samling. Fagidiot og et meget følsomt menneske. Og ikke mindst far.

Annonce

Fællesnævner er sanselighed

Peter Albrechtsen var jurymedlem i OFF for et årti siden, og de efterfølgende år har han løbende været i kontakt med festivalleder Birgitte Weinberger om at være del af festivalen på en ny måde.

- Da Birgitte kontaktede mig i begyndelsen af i år og spurgte, om jeg var interesseret i at være den kunstneriske profil, sprang jeg til med det samme. Allerede under den samtale kom jeg på syv-otte idéer, jeg gerne ville føre ud i livet på festivalen, siger Peter Albrechtsen.

Han anser kortfilm for i højere grad at være kunstneriske frirum, fordi der sjældent skal tages så mange kommercielle hensyn som med spillefilm.

Fem idéer som føres ud i livet på OFF:

1. Peter Albrechtsen mødte Christina Rosendahl på Filmhøjskolen i 1995. Hun er den instruktør, han har arbejdet sammen med længst. De har premiere på filmen ”Vores mand i Amerika” lige inden OFF i august, og Christina kommer til Odense og fortæller om samarbejdet med Peter Albrechtsen og det kreative rum, de skaber sammen. De begyndte allerede at lave lydkollager til filmen, mens hun skrev manuskriptet, hvilket er yderst utraditionelt.

2. Festivalleder Birgitte Weinberger interviewer Peter Albrechtsen om hans arbejde og karriere, der indtil videre har resulteret i omkring 200 film og en lang række kortfilm.

3. Peter Albrechtsen har inviteret den amerikanske instruktør Robert Machoian, som han har lavet to spillefilm og en kortfilm med. Kortfilmen ”The Minors” vandt en pris på den berømte Sundance Film Festival. De fortæller også om, hvordan det i højere og højere grad er normalt, at man arbejder på tværs af grænser og kontinenter. Og så får filmen ”The Killing of Two Lovers” dansk premiere under OFF.

4. Sidste år lavede Peter Albrechtsen filmen ”Forget Me Not” med Sun Hee Engelstoft, som blev vist på filmfestivalen CPH: DOX. Under arbejdet med lyddesignet fandt de ud af, at de havde et kreativt bånd. Det har de siden benyttet til at skabe to lydinstallationer til Glyptoteket i København og en installation på Roskilde Festival 2019. De skriver på et spillefilmmanuskript og vil på OFF fortælle om deres samarbejde.

5. Maren Gilling står bag foreningen ”5 skoler”, som bygger skoler til syriske flygtningebørn i Tyrkiet. Hende mødte Peter Albrechtsen under sit arbejde med den Oscar-nominerede film ”The Cave”. De taler om film som formidling af humanitært arbejde og som eksponering af krig og krise.

- Kortfilm er ofte mere legende og kreative end spillefilm, fordi forventningen ikke er, at de skal ses af 50.000 i biografen. Det giver en frihed, som man for eksempel kan se med Lynne Ramsey, som instruerede ”You Were Never Really Here” med Joaquin Phoenix. Hun har lavet de to glimrende kortfilm ”Swimmer” og ”Gasman”, hvor hun eksperimenterer med filmformatet. Det er netop den eksperimentelle ånd, der er med til at løfte OFF og tale lige ind i mit legende hjerte, siger Peter Albrechtsen.

De seneste år er hans fokus på formidlingsdelen af film vokset støt, hvilket også gør det oplagt at være kunstnerisk profil på OFF.

- Det siger sig selv, at jeg med mit arbejde har fokus på lyd, men jeg synes i højere og højere grad, at jeg beskæftiger mig med, hvordan man eksponerer en film og fortæller en films historie. Hvordan får vi som filmmagere kontakt til publikum? I den kontekst passer det perfekt at blive kunstnerisk profil på OFF, hvor nærkontakten med publikum er unik, siger Peter Albrechtsen.

Den røde tråd i de fem arrangementer, han deltager i, er sanselighed.

- Jo mere, jeg reflekterer over, hvad jeg godt kan lide ved film, jo tydeligere står det klart, at fællesnævneren er sanselighed. Intet medie kan som film åbne en verden eller et univers, man ikke kendte på forhånd. Uanset om det er action, kærlighed eller drama, kribler det i huden på mig, hver gang jeg ser en film. Den oplevelse vil jeg gerne videregive til de film, jeg laver lyd til, siger Peter Albrechtsen.

Det kan være rørende at sidde i en fyldt biografsal og overvære, hvordan publikum reagerer på de film, hvor han har stået for lyddesignet. Han glemmer aldrig, da den Oscar-nominerede ”The Cave” blev vist i USA.

- Jeg var en del af kampagnen for ”The Cave”, hvor man rejser rundt og præsenterer filmen. Publikum var dybt rystet og berørt af filmen, og det kan ikke undgå at påvirke dig, når du sidder i en sal, hvor samtlige mennesker græder. Mit bud er, at de ikke havde siddet og grædt, hvis de havde læst en bog om et underjordisk hospital i krigshærgede Syrien. Det handler igen om den sanselighed, filmmediet besidder, fortæller Peter Albrechtsen.

Annonce

Yndlingslyd er barnejubel

Han har de seneste 10 år haft flere bolde i luften end en jonglør i Cirque du Soleil. Det illustreres blandt ved, at han under arbejdet med ”The Cave” også var om bord på produktionen af den danske fantasyfilm ”Valhalla”.

- Der er enorm forskel på de to film, men alligevel er fællesnævneren, at de skal omfavne dig. I den henseende spiller lyddesign en vital rolle, fordi lyd taler til dig på en måde, som går hinsides logikken. Det er altid interessant at tale om, hvordan lyde påvirker os. Det kunne jeg tale i timevis om, siger Peter Albrechtsen nærmest som en advarsel.

Årets kunstneriske OFF-profil har altid en optager med, når han går ud. Tænk nu, hvis han spottede en interessant lyd, han ikke kunne fange.

- Mine børn er blevet ret gode til at lade som om, at de ikke kender mig, når jeg pludselig standser for optage lyden af trin på en trappe eller en knirkende køleskabsdør i Irma. Min absolutte yndlingslyd blev også optaget på gaden ved et tilfælde, konstaterer Peter Albrechtsen.

Det er et lykkeligt skrig fra et barn, som han opfangede fra en baggård, da han gik på filmskolen.

- Jeg hørte kun barnet og har aldrig set det. Men råbet har jeg brugt i nærmest samtlige film i min karriere. Den barnlige glæde er vanvittig smuk, og det er en min jubel-signatur-lyd. Det er min version af det legendariske Wilhelm-skrig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce