Annonce
Odense

Jørgen har altid elsket tog: Nu er han den eneste, der må køre kopien af Danmarks første lokomotiv

Odin bruger mellem 300 og 400 kilo kul på en dags sommerkørsel i Odense - her er Jørgen Andersen (th) ved at skovle kul på, mens Jørgen Lindevall ser til. Foto: Sugi Thiru
56-årige Jørgen Lindevall har været vild med tog, siden han var knægt, men ét tog udrangerer alle andre - kopien af Danmarks første lokomotiv, som har sin første sommer på skinner i Odense.

Lyntog, regionaltog, godstog....

Nævn et dansk tog og Jørgen Lindevall har kørt det og ført det. Og har han ikke kørt det, kan han med statsbanegaranti alligevel togets detaljer forfra, bagfra og i mørke.

Sådan er det, når man er togtosse. Eller damptosse, som han selv siger, mens han smiler og kigger stolt på Odin, som pruster og sender en sky af sort røg op i sommerhimlen over Odense.

Da jeg først havde set ét tog, måtte jeg bare se det næste og det næste og det næste. Og ja - sådan er det vel bare blevet ved.

Jørgen Lindevall, togentusiast

Annonce

Farmor og Farumbanen

Odin udrangerer alle de andre modeller, der har været i Jørgen Lindevalls 56-årige liv. I hvert fald togmodeller.

- Den kører som et flyvende tæppe, siger han om kopien af det første lokomotiv, der kørte i Danmark.

Originalen kom til landet i 1846, kørte første gang i 1847, og i september blev Odin præsenteret på jernbanemuseet efter 14 års forarbejde og byggeri på museets fredede remise i Roskilde. Jørgen Lindevall er uddannet lokomotivfører og ansat på jernbanemuseet, og han er endnu også den eneste, der må og kan køre Odin, som denne sommer giver turister og togentusiaster i alle størrelser én på opleveren.

- Jeg har været bidt af tog, siden jeg som lille dreng besøgte min farmor og gik ned og så på togene på Farumbanen. Da jeg først havde set ét tog, måtte jeg bare se det næste og det næste og det næste. Og ja - sådan er det vel bare blevet ved, siger Jørgen Lindevall, der bor på Sjælland og derfor har været oppe kl. 5.30 for at nå til Odense og gøre Odin klar.

Annonce

400 kilo kul

En tur tager cirka ti minutter, tophastigheden er 50 kilometer i timen, og denne lørdag har Jørgen Lindevall selskab af to af de uundværlige frivillige, som hjælper med driften af Odin. De bor også på Sjælland, men kører gladeligt til Fyn for at give et nap med.

Jørgen Andersen er tidligere pladesmed i bilbranchen og har været med til at bygge lokomotivet.

- Jeg blev pensionist for fem år siden og skulle finde noget fornuftigt at bruge tiden på. Det blev Odin, og det har jeg ikke fortrudt - det er dejligt at kunne sige, at man har været med til at lave den, siger han, som blandt andet hjælper med at skovle de 300-400 kilo kul, der skal til i løbet af en dag i Odins tjeneste.

Knap så beskidt arbejde laver 30-årige Peter Ronge, der er trukket i togførerens blå uniform. Han arbejder til daglig på DSBs klargøringscenter i Kastrup, og det passer ham strålende at være omgivet af tog i både arbejds- og fritiden.

- Jeg ved ikke, hvorfor jeg lige blev bidt af tog. Nogle bliver bidt af biler - jeg blev det så af tog. Jeg plejer at sige, at der et eller andet sted er gemt en tognørd i os alle sammen - hos nogle er den bare større end andre, smiler han, mens Odin glider gennem sommervejr og skinner.

Har man lyst til en tur med Odin, kan man komme det tirsdage og lørdage til den 10. august, men da Jørgen Lindevall også har brug for sommerferie, kører Odin ikke, når han har det i uge 29 og 30. Så kan man til gengæld komme med en anden solid model, damplokomotivet HS 415 fra 1901.

Skinnende blank og velpasset, så det fløjter - sådan fremstår det nye, gamle lokomotiv, der blev vist frem for offentligheden for første gang i september. Foto: Sugi Thiru
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Borgmester anede intet om Lindøs jordkøb: - Det kom som en overraskelse

coronavirus

Sådan genåbnes der løbende for rejser: Her er de fire faser

Odense

Beboere kæmper med vanvidskørsel: Påvirket bilist bragede ind i vejtræ ved legeplads

Annonce