Annonce
Odense

Odenses store klimaplan er forsinket: Nu skal ekspertpanel hjælpe byrådet med at være modige og nå i mål

Alle byrådets partier var med, da de i juni sidste år præsenterede ambitionen om et klimaneutralt Odense i 2030. Nu beder politikerne en taskforce om hjælp for at nå i mål. Arkivfoto: Stine Jessen Jensen
Det er sværere end ventet at veksle byrådets vision om et klimaneutralt Odense til konkrete handlinger. Derfor har politikerne udskudt klimahandlingsplanen og bedt eksperter om hjælp. Også borgernes indspark er velkomne.

Odense: Det er snart et år siden, et enigt byråd satte underskrifter på en aftale om, at Odense senest i 2030 skal være klimaneutral og derfor skal skrue markant ned for CO2-udledningen.

Og egentlig skulle partierne i løbet af dette forår have vedtaget en handlingsplan, der med konkrete initiativer beskriver, hvordan det skal ske.

- Men det er en stor ambition, vi har, og det har været svært at gå fra vision og ned i handlingsplanmodus, erkender borgmester Peter Rahbæk Juel (S).

Annonce

Derfor har Økonomiudvalget udskudt handlingsplanen til september og besluttet, at der er brug for at hente eksperthjælp. Tirsdag mødes en ny-nedsat taskforce så for første gang.

- Det er et privilegie, at så stærke kapaciteter inden for klimaområdet vil hjælpe os, siger borgmester Peter Rahbæk Juel (S) om den nye klima-taskforce, hvor professor i klimaforandringer og prorektor på Syddansk Universitet Sebastian Mernild (billedet) er formand. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen

- Taskforcen skal både være en løftestang for at få taget fat i de rigtige indsatser i den rigtige rækkefølge og en murbrækker for, at vi holder fast i det mod, vi som politikere havde sidste år, da vi tog beslutningen om at blive klimaneutrale, siger Rahbæk Juel.

- Vi ved godt, vi nu kommer ind, hvor det politisk bliver svært, og hvor vi har godt af at have nogle eksperter, der kan holde os fast på, hvad der er nødvendigt.


Det er en stor ambition, vi har, og det har været svært at gå fra vision og ned i handlingsplanmodus

Peter Rahbæk Juel (S), borgmester


I front for taskforcen står Sebastian Mernild, der er professor i klimaforandringer og prorektor på Syddansk Universitet, og sammen med resten af flokken skal han i juni præsentere byrådet for anbefalinger, der kan hjælpe den C02-neutrale ambition i mål.

Input fra borgerne

Det er imidlertid ikke kun taskforcens eksperter, der får indflydelse på handlingsplanen. Det samme gør Odense-borgerne, lover Peter Rahbæk Juel.

- Eksperter har indblik i videnskaben, og hvad der skal til for at skabe en forandring, der har effekt. Men det ændrer ikke på, at det er borgernes Odense, og derfor er det ekstremt vigtigt også at involvere borgerne både for at få deres input og for at skabe en forståelse og et stærkt ejerskab til den forandring, der skal ske, siger han.

Klima-taskforcens seks medlemmer

  1. Sebastian Mernild. Prorektor på Syddansk Universitet og professor i klimaforandring. Han er formand for taskforcen.
  2. Camilla Haustrup Hermansen. Direktør for Plus Pack og formand for regeringens klimapartnerskab for affald, vand og cirkulær økonomi.
  3. Kirsten Halsnæs. Professor i klimaøkonomi og risikovurderinger ved Danmarks Tekniske Universitet.
  4. Lars Aagaard. Administrerende direktør for brancheorganisationen Dansk Energi og medlem af Det Miljøøkonomiske Råd.
  5. Malene Freudendal-Pedersen. Professor i byplanlægning ved Aalborg Universitet.
  6. Henrik Dressbøll. Forfatter, adfærdsdesigner samt cand. mag i kognitiv semiotik.

Det er en forandring, der blandt andet vil påvirke odenseanernes måde at transportere sig på. CO2-udledningen i Odense kommer især fra energiforbrug og transport, og derfor vil det frem mod 2030 være nødvendigt at finde mere bæredygtige måder at komme rundt på.

Men i både Aarhus og København, hvor politikerne længe har arbejdet med deres ambitioner om at blive klimaneutrale i henholdsvis 2030 og 2025, er det især transportområdet, der har givet problemer.

I København har miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) kaldt det for smertensbarnet i deres klimaplan, for de er bagud med de planlagte CO2-reduktioner fra biler, ligesom der er stor politisk uenighed om, hvor drastiske midler der skal til for at mindske mængden af biler i byen.

Annonce

Drop signalpolitikken

Tilsvarende uenigheder tegner sig også i Odense, men hverken det eller de københavnske vanskeligheder skræmmer Peter Rahbæk Juel.

- Der er ingen tvivl om, at transportvaner bliver et af de svære emner. Men København har været i gang længere end os og har været det i en tid, hvor salget af elbiler har udgjort en forsvindende lille del. I 2021 er hver fjerde nye bil en elbil, og på den måde er borgerne selv i gang med at løfte opgaven, mener han.

- Og så synes jeg, alle partier skal sænke signalpolitikken og krybe ind i et realitetsrum, hvor vi sammen kan skabe forandringer. Det, tror jeg, bliver prøvelsen for de politiske partier i byrådet.

Del din idé

Frem til 23. maj kan man på Odense Kommunes hjemmeside dele sin idé til, hvordan Odense senest i 2030 bliver klimaneutral.

Blandt de foreløbige borgeridéer er:

  • Skab særlige forhold for elbiler såsom gratis parkering i centrum og andre steder, hvor familierne tager til.
  • Ved at have plantebaseret mad i de offentlige køkkener kunne det pynte i kommunes CO2-regnskab. Det kan også inspirere andre til at forsøge sig med flere planter hjemme i køkkenet.
  • Den enkleste måde at reducere CO2-udledningen er at lade naturen gøre arbejdet: plant flere træer.
  • Det ville være fedt, hvis man kunne sortere plastikaffald i en separat skraldespand ligesom madaffald.
  • For at sikre de bedste lokale forslag og give forslagene den største legitimitet, foreslår jeg, at Odense opretter et lokalt klimaborgerting.
  • Gør bymidten bilfri (eller næsten bilfri). Med letbanens åbning synes der at være et fremragende alternativ til bilen, og derfor vil jeg foreslå, at man lukker alle gader i indre by for almindelig persontrafik. Det skal selvfølgelig tillades, at beboere, erhvervsdrivende, varekørsel, buskørsel etc. fortsat kan komme til området.

Men hvorfor skal Odense overhovedet have en lokal klimahandlingsplan, når Folketinget arbejder samme vej?

- Den afgørende forskel er, at staten og regeringen ikke har borgerne tæt på - det har vi i kommunerne, og skal det have en effekt, skal vi have borgerne med, understreger Rahbæk Juel.

- Og så skal vi huske, at man nationalt vil reducere C02-udledningen i 2030 med 70 procent, mens vi i Odense vil være helt klimaneutrale. Så vi skal stå lidt mere på tæer for at vise, det kan lade sig gøre som et stort bysamfund.

Det er ambitionen, at den odenseanske CO2-udledning skal reduceres betragteligt med især grønnere transportvaner og lavere energiforbrug hos både private og virksomheder, og så skal der med blandt andet ny skovrejsning kompenseres for den CO2, som ikke kan fjernes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Trods glohedt ejendomsmarked: Ingeborg kan ikke sælge sin historiske ejendom

Kerteminde

Fynsk kulturarv havner i hænderne på ’gribbe’: En type bolig har endnu ikke nydt godt af opsvinget

Annonce