Annonce
Fyn

Odenses borgmester: - Kun ret og rimeligt, hvis vi kan beholde vores parkeringsindtægter selv

Parkeringskontrol Nord har og har haft flere fynske kommuner som kunder. Det jyske firma er stadig aktivt i Odense, men kommunen skal som andre kommuner aflevere 70 pct. p-indtægterne til staten. Det vil borgmester Peter Rahbæk Juel have lavet om. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) er træt af at skulle sende 70 procent af Odenses indtægter fra parkering direkte videre til staten. Han vil beholde pengene selv og bruge dem på bedre p-forhold, bedre veje og grønne løsninger i byen. Andre fynske borgmestre er enige.

Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), tilslutter sig den gruppe af borgmestre, der ønsker at beholde alle indtægterne fra parkering i deres kommuner i stedet for at skulle aflevere 70 procent af penge til staten, sådan som den tidligere regering besluttede.

- Det var en af de få ting, som Liberal Alliance fik igennem, og der var mange der stod måbende tilbage over den beslutning, siger Peter Rahbæk Juel.

- Allerede i sidste uge var jeg sammen med København, Århus og Aalborg med til at sende et brev til ministeren om, at vi ønsker at få den lov ændret. Det bør være de lokale politikere, der har hånd i hanke med de penge, der kommer ind på parkering, så vi kan bruge dem på at lave bedre parkeringsforhold, bedre infrastruktur og grønne løsninger ude i kommunerne, mener borgmesteren.

- I Odense får vi for eksempel flere og flere biler i byen, og det er sund fornuft, at vi selv skal kunne råde over de penge. Det vil kun været ret og rimeligt. Når ordningen er fuldt indfaset for vores vedkommende, kommer vil til at sende omkring 10 millioner kroner af sted til staten på den konto hvert år, og de penge bør vi kunne bruge selv.

- Jeg har selvfølgelig forståelse for, at den nye regering lige skal lande, før der kan ske noget, men det er mit håb, at regeringen vil været med til at se på det her, tilføjer han.

Annonce
- Det er kun ret og rimeligt, at vi skal kunne beholde indtægterne fra parkering i Odense Kommunes kasse og ikke aflevere det meste til staten, siger borgmester Peter Rahbæk Juel. Arkivfoto: Nils Svalebøg

Minister tøver

En række borgmestre, blandt andre Nyborgs borgmester Kenneth Muus (V), fik debatten til at blusse op i et debatindlæg mandag i Berlingske. Borgmestrene kritiserer blandt andet loven, der tvinger dem at sende 70 procent af deres p-indtægter til staten, for at ødelægge deres muligheder for at lave nye p-anlæg og bedre klimaløsninger.

Social- og indenrigsminister Astrid Kragh (S) er dog ifølge Ritzau ikke klar med en løsning her og nu.

- Det ser forskelligt ud - alt efter om vi taler landkommuner, provinsbyer eller de største byer, som har afsendt det åbne brev, siger hun.

- Så er der diskussionen, som de også rejser i forhold til klimainvesteringer. Alle de forskellige hensyn skal tages med i overvejelserne. Så det ligger ikke lige på den flade, hvilken ændring der kan løse det, siger ministeren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce