Annonce
Odense

Odense-stærekasse blitzer bilister i rekordfart: Lokale bilister går ofte i fælden

Den såkaldte stærekasse står lige over for nummer 103 på Bogensevej i Næsby og er den stærekasse i hele landet, som blitzer flest bilister. Foto: Nils Svalebøg
Ægteparret Ruth og Preben Madsen og Jørn Lyø Nielsen driver hver deres virksomhed tæt ved stærekassen og peger på, at Danmarks mest travle stærekasse i høj grad også blinker bøder i retning af de mange lokale bilister.

Det er ikke kun bilister, der en sjælden gang kører forbi stærekassen på Bogensevej 103 i Næsby, som bliver blitzet af den faste fartkontrol, der blev etableret for snart et år siden.

Det er i høj grad også lokale bilister fra Næsby og omegn, der jævnligt kører forbi stærekassen, men glemmer, at den står der.

- Jeg tror faktisk ikke, at der er så mange lokale, der ikke har prøvet at komme til at køre lidt for stærkt ved stærekassen, siger Ruth Madsen, der driver Næsbylund Kro & Hotel lige over for stærekassen.

Det gør hun sammen med sin mand Preben Madsen, der hører til de mange lokale, der har prøvet at få en bøde fra den permanente fartkontrol.

Selv er hun begyndt at bruge fartpiloten, så hun ikke kommer til at køre for stærkt.

- Ja, det er jeg begyndt at gøre. Det er jo nemt at komme til at køre lidt stærkere end de 50 kilometer i timen, siger Ruth Madsen.

Annonce

Så mange gange har de 20 stærekasser blinket

Rigspolitiet har for Fyens Stiftstidende trukket tal for, hvor mange gange stærekasserne har blinket i perioden fra 1. januar til 7. september 2019. Her kan du se, hvor gange de enkelte stærekasser har blinket i perioden. De fleste veje er markeret to gange, fordi de har en stærekasse i hver side af vejen.

Bogensevej, Odense: 6453

Aalborgvej, Aabybro: 5393

Vilsundvej, Nykøbing Mors: 4343

Slagelse Landevej, Slagelse: 3616

Roskildevej, Albertslund: 2540

Slagelse Landevej: 2286

Måløv Byvej, Måløv: 2216

Aalborgvej: 2177

Sæbyvej, Hjørring: 2043

Tjæreborgvej, Esbjerg: 1489

Herningvej, Ringkøbing: 1484

Vilsundvej: 1431

Tjæreborgvej: 1350

Gaabensevej, Nykøbing Falster: 1210

Herningvej: 1198

Måløv Byvej: 1074

Grenåvej, Risskov: 1050

Roskildevej: 606

Sæbyvej: 387

Grenåvej: 300

Bilforhandler blitzet flere gange

Et par hundrede meter fra stærekassen finder man bilforhandleren Jørn’s Biler og ejeren Jørn Lyø Nielsen.

Selvom han er fuldt bevidst om stærekassens placering, er han ved flere lejligheder blevet blitzet.

- Jeg er desværre selv røget i fælden for mange gange. Nye biler er jo ikke lavet til at køre 50 kilometer i timen. Du kan ikke mærke, om du kører 40 eller 60 kilometer i timen, siger Jørn Lyø Nielsen, der konkret peger på, at han har modtaget to bøder for at have kørt omkring 56 kilometer i timen.

- Jeg kender rigtig mange, der har fået bøder dernede. Rigtig mange. Det er meget få, der lægger mærke til skiltet med fartkontrollen, før stærekassen blinker, siger han.

Kængurukørsel

En af de kendte ulemper ved fartmålinger med stærekasser er såkaldt kængurukørsel, hvor bilisterne sænker farten ved stærekassen, men hæver den igen lige efter.

Når det sker, vil forbedringen af trafiksikkerheden være begrænset og nogle steder måske ligefrem blive forværret på grund af nedbremsningen før stærekassen og den efterfølgende øgning af hastigheden.

Jørn Lyø Nielsen kan konstatere, at mange bilister igen har fået sat farten op, når de når op omkring hans virksomhed ikke langt fra Rema 1000.

- Der er rigtig mange, der sætter farten ned til 40 kilometer i timen lige ved stærekassen, men så snart de kommer forbi, sætter de hastigheden op til 60 kilometer i timen. Hvis du står oppe ved Rema 1000, kan du se, at folk igen kører for stærkt, siger Jørn Lyø Nielsen.

Selvom han er blevet blitzet to gange af stærekassen, mener han umiddelbart ikke, at den burde sættes et andet sted.

- Den står jo rigtigt nok, når det er Danmarks mest indtjenende stærekasse, siger han.

Bilisterne bliver advaret om den permanente fartkontrol med et skilt et godt stykke før stærekassen, men det overser mange tilsyneladende. Foto: Nils Svalebøg

Fotovogne som supplement

Det er Vejdirektoratet, der står for driften af stærekassen på Bogensevej.

Hos Fyns Politi er man dog opmærksom på problematikken omkring bilister, der tænker, at de bare kan sætte farten ned ved stærekassen og trykke lidt for hårdt på speederen igen, når de har passeret den.

Ifølge leder af Fyns Politis operative færdselssektion, Preben Ingemansen, spiller det ind i overvejelserne omkring, hvor fotovognene skal placeres.

- Vi har da drøftet det, så det er med i vores overvejelse, når vi placerer fotovognene. Det må ikke være sådan, at man tænker, at der umuligt kan være fartkontrol, når man har passeret stærekassen, så man tror, at man bare kan sætte farten op igen, siger Preben Ingemansen.

Stærekassen på Bogensevej måler udelukkende trafikken ind mod byen. Mange andre steder i landet er stærekasserne sat op i begge færdselsretninger. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Skal vi flette vore ...

Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce