Munkebo: Tidligere på ugen kom De Radikale i Kerteminde med et forslag om, at anden etape af letbanen til Seden skal fortsætte til Munkebo.
Nu melder Christoffer Lilleholt (V), rådmand for by- og kultur i Odense, sig ind i debatten.
Han fortæller, at han ikke er tilhænger af, at Odense og Kerteminde kommune hver især skal ud og finde penge til projektet.
- Det er noget, der ligner et tværkommunalt forslag, og jeg synes, det lyder økonomisk fuldstændig vanvittigt. Jeg vil gerne advare på det kraftigste imod det.
Christoffer Lilleholt uddyber, at den første etape af letbanen i Odense er 14,5 kilometer lang og koster knap 3,7 milliarder kroner. På den baggrund vil det ifølge ham være alt for dyrt økonomisk at finansiere en fremtidig etape til Lindø-krydset i Munkebo.
- Det er en økonomisk skandale på linje med IC4-toget, fordi det er så lang en strækning med så få passagerer.
- Med lidt sund fornuft kan man konstatere, at letbanens etape to til Vollsmose har meget dårlig passagergrundlag og koster i omegnen af 60 millioner kroner at drive om året svarende til halvanden folkeskole. Hvis du fortsætter letbanen længere ud, så kommer der kun færre passagerer jo længere, du kommer ud.
Christoffer LilleholtJeg synes, det lyder økonomisk fuldstændig vanvittigt.
Ingen har fem milliarder kroner liggende
Christoffer Lilleholt er overbevist om, at ingen af to kommuner, som vil være involveret i en potentiel letbane-etape til Munkebo, vil have økonomien til at poste penge i flere skinner.
- Jeg mener på ingen måde, at Odense Kommune har råd til det. Sidste jeg kiggede på Kertemindes økonomi, så var det ikke, fordi de havde fem milliarder kroner, som de ikke vidste, hvad de skulle bruge til.
Vil du gå så langt og kalde letbane-forslaget for urealistisk?
- Ja, fordi jeg vil aldrig bruge så mange penge på letbane, når vi kan se, at vores velfærdsinstitutioner ikke har det godt nok.
Han foreslår i stedet, at der kigger mod alternativer til letbanen.
- Jeg vil hellere kigge på noget cykel- og businfrastruktur til Kerteminde, hvis der er brug for det, som jeg også kan se flere af de lokale politikere udtrykker, da de ønsker flere bæredygtige busser.