Annonce
Fyn

Odense Koncerthus forvandles til vandland i kraftfuld forestilling

Skuespillerne Rebecca Rønde Kiilerich og Anders Madsen gør det glimrende i hovedrollerne som Tanja og Michael i forestillingen "Violiner i vandland". Foto: Simon Staun
Odense Symfoniorkester har skabt forestillingen ”Violiner i vandland” med børnefamilierne for øje og øre. Det er en musikalsk tidsrejse krydret med et morsomt parløb mellem skuespillerne Rebecca Rønde Kiilerich og Anders Madsen.

Musik: - Far, hvornår er det lige, de der vandrutsjebaner kommer? Således spørger min syvårige datter et kvarter inde i forestillingen ”Violiner i vandland” i Odense Koncerthus’ store sal.

Jeg må med skam erkende, at jeg har læst pressemeddelelsen om forestillingen, som fanden læser biblen. For jeg havde helt seriøst forstået det sådan, at udstillingen ville byde på vandpjask og alternativt brug af den smukke sal.

Men efter den diffuse og lidt for hektiske indledning på ”Violiner i vandland” står det klart, at min fantasi er løbet af med mig. Tanken om at forvandle Odense Symfoniorkester er naturligvis kun en skræmmende utopi og den røde tråd i forestillingen, hvor Rebecca Rønde Kiilerich og Anders Madsen spiller henholdsvis den begejstrede ansatte Tanja i symfoniorkesteret og den enfoldige byggemand Michael fra et firma, som skal opføre det fiktive vandland.

Annonce


Intet rockband i denne verden overgår lyden af et helt symfoniorkester i bevægelse. Og det er alt andet lige mere interessant at forsøge at gætte, om det er en klarinet, obo, fagot eller klarinet, end om det er en elguitar eller en elbas, man lytter på.

Fra anmeldelsen


Før de for alvor træder i karakter i den bærende fortælling, præsenteres man for ligeledes fiktive Birk og Bjørk, hvis rolle er at tage publikum med tilbage til musikkens vugge, hvor sang angiveligt opstod for at trøste grædende børn, så de ikke lokkede vilde dyr til.

Derefter rejser publikum sammen med Birk og Bjørk hastigt gennem århundreder, hvor musikken forvandlede sig fra omvandrende syngende nyhedsformidlere til munkesang og ikke mindst musik benyttet i kirker og til royale adspredelse.

Johann Sebastian Bachs ”Toccata i d-mol” imponerer i Odense Koncerthus, der forvandler sig til en katedral. Foto: Simon Staun

Der kommer for alvor liv i kludene i salen, da en organist klædt ud som Johann Sebastian Bach indleder den monumentale ”Toccata i d-mol” og på få sekunder forvandler Odense Symfoniorkester til en katedral.

Mellem de betagende brudstykker af Mozart, Beethoven og Vivaldi udspiller dramaet om Odense Symfoniorkesters potentielle fremtid som vandland sig. Den elementært interessante diskussion om kulturinstitutioners betydning for samfundet sammenlignet med vandland og bowlinghaller går hen over hovedet på børnene. Men lige som med forestillinger med Onkel Reje, Bubber og Sigurd Barrett er det kun et plus, at der også er vitaminer for de voksne ledsagere.

Forelsker sig i musikken

Min 11-årige datter, der indledningsvist sagde: ”Far, jeg vil hellere dø end at høre på det her musik en time” sidder nu med blikket stift rettet mod skuespillet forrest på scenen. Og kommenterer lystigt de mange for hende ukendte instrumenter, efterhånden som hele symfoniorkesteret indtager scenen.

Mon ikke det er første gang for manges vedkommende, at de ser dirigent Henrik Vagn Christensen med badevinger? Foto: Simon Staun

- Den melodi kender jeg også, siger hun næsten triumferende, da Mozarts ”Ouverture til Figaros Bryllup” fortryller både publikum og Michael, der til trods for sin ihærdige jagt på en vital underskrift i tiltagende grad forelsker sig i Tanja og den klassiske musik.

Jeg har næsten glemt min fascination for klassisk musik, der i teenageårene betød, at jeg havde udgivelser med Tjajkovskij og Mendelssohn stående side om side med Nirvana og Pearl Jam. Det kommer helt bag på mig, da jeg nærmest ubevist noterer, at et af forestillingens sidste musikalske indslag minder om Tjajkovskij. Og det viser sig at holde stik.

Det får mig til at tænke, at mine døtre uden tvivl skal præsenteres for mere klassisk musik. Og ikke blot den, som ofte spiller en rolle i film. Men de store værker, som har overlevet århundreders musikalske omvæltninger og stadig tager pusten fra lytteren. Prokofiev med fuldt udtræk føles som en mavepuster, og min yngste datters øjne er på størrelse med tekopper, da messingblæserne og slagtøjsfamilien for alvor kridter banen op. Det understreger blot forestillingens potentiale som en oplagt indførsel til den klassiske musik.

Intet rockband i denne verden overgår lyden af et helt symfoniorkester i bevægelse. Og det er alt andet lige mere interessant at forsøge at gætte, om det er en klarinet, obo, fagot eller klarinet, end om det er en elguitar eller en elbas, man lytter på.

Annonce

Fut i forestillingen

Efter dirigentens ankomst udkæmper Tanja og Michael, som på intet tidspunkt spiller andenviolin, en drabelig fægteduel med en iturevet flydepind. Det sætter endnu mere fut i forestillingen og er unægtelig sjovere end indslaget med en udklædt Tanja i rollen som pruttefikseret Mozart.

"Violiner i vandland" bød i sagens natur på masser af violiner. Men også både munkekostumer og parykker spillede en central rolle. Foto: Simon Staun

I fællesskab får Tanja og Michael bag scenen besejret et uhyre, som lidt for nonchalant bliver en del af forestillingen. Det er muligvis med til at holde de yngste fokuserede, men som fortællegreb fungerer det ikke.

Efter at have set ”Ringenes Herre”-trilogien den forgangne uge, skal der mere end damp og høje skrig til at skræmme mine døtre. Men de krymper alligevel sammen i sæderne, da Benjamin Brittens ”Sea Interlude, Storm” spreder skræk, rædsel og musikalske kastevinde i salen.

”Violiner i vandland” varer blot en time, hvilket er en fordel med et ungt publikum for øje. Men forestillingen tager alligevel munden lidt for fuld med både Birk og Bjørk, Tanja og Michael samt den noble ambition om at koge årtusinders musikhistorie sammen på blot 60 minutter.

Det ændrer dog ikke ved, at både børn og voksne får leet undervejs og ikke mindst får mærket den klassiske musiks unikke kraft på egen krop. Det er derfor lyksaligt, at Odense Symfoniorkester ikke umiddelbart står foran en transformation til vandland.

Da forestillingen rundes af med Bernsteins sitrende ”Mambo” fra ”West Side Story”, har mine døtre fortrængt min lokken med vandsprøjt og rutsjebaner.

Rebecca Rønde Kiilerich og Anders Madsen er et dynamisk omdrejningspunkt i rollerne som Tanja og Michael, der umiddelbart er modsætninger, men understreger, at der kan ske meget, når sød musik opstår. Foto: Simon Staun

- Far, det var altså ret fedt med alle de violiner, konstaterer den syvårige og tilføjer, at det også var sejt, at Tanja og Michael blev gode venner og ikke mindst fik kysset.

Om forestillingen: "Violiner i vandland", Odense Symfoniorkester i samarbejde med Syddansk Musikkonservatorium. Koncerten fredag var både premiere og eneste spilledato i år. Det er tanken, at forestillingen er tilbagevendende børn- og ungeforestilling, som atter spiller til næste sæson i efteråret

Annonce
Middelfart For abonnenter

Stopper efter 15 måneders ansættelse: Middelfart skal have sin tredje turistchef på tre år

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

De blev kaldt bindegale, fordi de troede på det: Nu får de stor hæder for at redde historisk kro

Assens For abonnenter

Efter SF-drama får toppolitikeren Pia helt nye arbejdsopgaver: - Jeg har gjort mig en masse tanker om noget, jeg ikke skal lave

Odense

VM oplevelse: Mads Elholm har med stor succes skiftet tennisketsjer ud med padelbat

Nyborg

25-årig overtager en af Fyns største bilforhandlere: Med biler for flere millioner og et varelager på 100-150 biler

Forsvaret har fundet PFAS-giftstoffer på størstedelen af sine  brandøvelsespladser: Få det fulde overblik her

Leder For abonnenter

Fyens Stiftstidende mener: Lad os få ren besked om letbanens problemer - letbanen har brug for medvind

Navne For abonnenter

Genåbnet vinbar, ny cheftræner og fynsk skuespiller-baby

Fyn

OUH tæller op: Har endnu ikke overblik over konsekvenserne af sygeplejerskernes kollektive opsigelsesdag

Forsvaret forurener campingejers fiskesø: - Gå i gang med at rense op nu

Kerteminde

Ulla vil gerne have læst højt og gå en tur: Ny idé skal få flere til at arbejde på plejehjemmene

Assens For abonnenter

Slut med fitnesscenter i markant bygning: Populær privatskole har købt sukkerfabrikkens kantinebygning

Erhverv

Travlt igen efter forsinkelser: Flere ingeniører skal designe skibe og værfter i Odense

Annonce