Hvis politikerne i Odense vælger at skrotte det nuværende bycykelsystem, som blev sat op i byen, da man i 2009 indgik en aftale med firmaet AFA JCDecaux om at levere byudstyr mod at få reklameplads på eksempel busskure, så er det muligt at få et helt nyt bycykelsystem indenfor den samme aftale. Det fremgår af By- og Kulturforvaltningens oplæg til det møde i by og kulturudvalget, hvor politikerne på tirsdag skal beslutte sig for, hvad de vil.
Kommunen har været i en længere dialog med AFA JCDecaux i forhold til at nytænke bycykelsystemet. For det nuværende, hvor kun knapt 100 cykler er på gaden, og hvor man skal placere cyklerne i 10 forudbestemte stationer, fungerer ikke. En opgørelse, som Fyens Stiftstidende bad om aktindsigt i, viste, at cyklerne i højsæsonen i juni og juli kun blev brugt i gennemsnit syv gange om dagen. En nytænkning af systemet giver dog mulighed for at erstatte det nuværende system med et mere moderne system, der bygger på GPS-sporing.
AFA JCDecaux tilbyder at placere 352 bycykler i Odense, som brugerne kan finde og låse op med en smartphone, ligesom man kender det fra de elektriske løbehjul i byen. Bycyklerne vil være gratis at låse op, og de første 15 minutter pr. dag vil være gratis, hvilket betyder, at brugeren eksempelvis kan cykle gratis fra centrum til idrætsparken, OUH og Rosengårdcentret. Herefter vil prisen være ca. 1 kr. i minuttet. Til sammenligning koster det elektriske løbehjul 40 kroner, hvis man lejer det i et kvarter, herefter 2 kroner i minuttet.
Kan være klar i november
De nye bycykler skal leveres af en underleverandør til AFA JCDecaux, Donkey Republic, som er et dansk firma der leverer bycykler til blandt andre Aalborg, Aarhus, Middelfart og København. Firmaet leverer også bycykler i en række europæiske storbyer.
I oplægget fremgår det også, at man kan sætte systemet op, så man eksempelvis kan leje cyklerne i 24 timer for 100 kroner. Noget der vurderes at kunne være attraktivt for turister.
I modsætning til de nuværende cyklerne, hvor de har faste dæk og lav komfort, får de nye bycykler dæk med luft, fastmonteret lys, 2 bagagebærer, GPS og de er omfattet af fuld service. Systemet bliver også mere fleksibelt, fordi man ikke længere skal parkere dem i særlig stationer, men kan sætte dem der, hvor man skal frem til.
Vælger kommunen at takke ja til de mange nye cykler, kan de leveres allerede i november. Men i oplægget til politikerne tager forvaltningen dog også en række forbehold. For der er en risiko for at man vil opleve at de nye bycykler vil bliver parkeret til gene, som det også sker for de meget omtalte leje-løbehjul i dag. Og så er det også usikkert, hvor stor efterspørgslen vil være. Det er kommunens vurdering, at hvis der var tale om et rent kommercielt tilbud med fuld brugerbetaling, som elløbehjulene, ville der ikke være brug for mere end 100 bycykler i byen.