x
Annonce
Odense

Odense kan få 352 nye bycykler - hvis man vil

Det er bycykler af denne type fra firmaet Doneky Republic, som Odense kan få i stedet for de nuværende. Cyklerne kan låses op med en smartphone. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Skrotter Odense Kommune et forældet bycykelsystem, så tilbyder AFA JCDecaux at erstatte det med et helt nyt - med 352 bycykler med indbygget gps og bedre komfort.

Hvis politikerne i Odense vælger at skrotte det nuværende bycykelsystem, som blev sat op i byen, da man i 2009 indgik en aftale med firmaet AFA JCDecaux om at levere byudstyr mod at få reklameplads på eksempel busskure, så er det muligt at få et helt nyt bycykelsystem indenfor den samme aftale. Det fremgår af By- og Kulturforvaltningens oplæg til det møde i by og kulturudvalget, hvor politikerne på tirsdag skal beslutte sig for, hvad de vil.

Kommunen har været i en længere dialog med AFA JCDecaux i forhold til at nytænke bycykelsystemet. For det nuværende, hvor kun knapt 100 cykler er på gaden, og hvor man skal placere cyklerne i 10 forudbestemte stationer, fungerer ikke. En opgørelse, som Fyens Stiftstidende bad om aktindsigt i, viste, at cyklerne i højsæsonen i juni og juli kun blev brugt i gennemsnit syv gange om dagen. En nytænkning af systemet giver dog mulighed for at erstatte det nuværende system med et mere moderne system, der bygger på GPS-sporing.

AFA JCDecaux tilbyder at placere 352 bycykler i Odense, som brugerne kan finde og låse op med en smartphone, ligesom man kender det fra de elektriske løbehjul i byen. Bycyklerne vil være gratis at låse op, og de første 15 minutter pr. dag vil være gratis, hvilket betyder, at brugeren eksempelvis kan cykle gratis fra centrum til idrætsparken, OUH og Rosengårdcentret. Herefter vil prisen være ca. 1 kr. i minuttet. Til sammenligning koster det elektriske løbehjul 40 kroner, hvis man lejer det i et kvarter, herefter 2 kroner i minuttet.

Annonce

Kan være klar i november

De nye bycykler skal leveres af en underleverandør til AFA JCDecaux, Donkey Republic, som er et dansk firma der leverer bycykler til blandt andre Aalborg, Aarhus, Middelfart og København. Firmaet leverer også bycykler i en række europæiske storbyer.

I oplægget fremgår det også, at man kan sætte systemet op, så man eksempelvis kan leje cyklerne i 24 timer for 100 kroner. Noget der vurderes at kunne være attraktivt for turister.

I modsætning til de nuværende cyklerne, hvor de har faste dæk og lav komfort, får de nye bycykler dæk med luft, fastmonteret lys, 2 bagagebærer, GPS og de er omfattet af fuld service. Systemet bliver også mere fleksibelt, fordi man ikke længere skal parkere dem i særlig stationer, men kan sætte dem der, hvor man skal frem til.

Vælger kommunen at takke ja til de mange nye cykler, kan de leveres allerede i november. Men i oplægget til politikerne tager forvaltningen dog også en række forbehold. For der er en risiko for at man vil opleve at de nye bycykler vil bliver parkeret til gene, som det også sker for de meget omtalte leje-løbehjul i dag. Og så er det også usikkert, hvor stor efterspørgslen vil være. Det er kommunens vurdering, at hvis der var tale om et rent kommercielt tilbud med fuld brugerbetaling, som elløbehjulene, ville der ikke være brug for mere end 100 bycykler i byen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Coronavirussen vil forandre dansk politik

I Danmark har vi – heldigvis – en politisk tradition for, at vi rykker sammen, når det gælder. Således kunne Folketinget på tværs af partiskel i et højt tempo og uden det sædvanlige politiske fnidder vedtage de nødvendige tiltag. Hvad enten det var omfattende og nødvendige tiltag på sundhedsområdet, forbud mod større forsamlinger eller en historisk stor økonomisk kompensation til ansatte og virksomheder, der er ramt af Coronaen. Også fagbevægelsen og arbejdsgiverne har med indgåelsen af en trepartsaftale, der spænder et sikkerhedsnet ud under rigtigt mange lønmodtagere og mange virksomheder vist, at de er parate til at tage ansvar i denne svære situation. Men det er ikke slut endnu, og der bliver brug for flere tiltag. Både for at håndtere sundhedssituationen, men også for at sikre, at de alt for mange virksomheder, der af den ene eller anden årsag ikke bliver hjulpet af de vedtagne hjælpepakker, kan få den fornødne hjælp. Når denne coronakrise er drevet over, er der behov for samarbejder på tværs af partiskel. Til den tid vil dansk politik være forandret. Vi vil stå med en kæmpe regning, som vi endnu ikke kender, og som skal samles op. Det kommer til at kræve politisk mod og vilje. Hvordan sikrer vi de rette politiske rammer, økonomisk vækst og dermed en fortsat høj beskæftigelse? Og hvordan får vi de mange tusinde mennesker, der i disse dage bliver afskediget eller sendt hjem, tilbage på arbejdsmarkedet? Der er mange spørgsmål, der kræver politisk handling og samarbejde i Folketinget. I den første tid af coronakrisen har Folketinget vist vilje til samarbejde, men hvor længe vil det vare ved? Vil vi se ydrefløjene grave sig ned, som vanen forskriver? Og hvad med regeringens parlamentariske grundlag – herunder ikke mindst Enhedslisten og SF – vil de have modet til også at træffe upopulære beslutninger? Der må gøres ofre i tiden efter, og det er ikke givet, at Arne får lov til at komme tidligere på pension, eller at vi kan afsætte ubegrænset med penge til klimaet, hvis pengene ikke er der. For mig at se er løsningen klar: Et tæt samarbejde mellem S-regeringen og Venstre om en omfattende plan, der skal få Danmark tilbage på sporet. En plan, der rækker mange år frem – også til efter næste folketingsvalg. De to partier har flertal tilsammen og har for mig at se en forpligtigelse til at træffe de nødvendige politiske beslutninger for at bringe Danmark sikkert videre. Coronavirussen har derfor forandret dansk politik her og nu men så sandelig også på lang sigt.

Annonce