Annonce
Odense

Den største koncertweekend i Odense nogensinde: Byen vil opleve tre dage i fuld fest

Fra 26. juli til 28. juli skal flere end 113.000 mennesker til koncerter i Odense. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg
113.000 koncertgæster på tre dage - plus det løse. Den kommende weekend bliver den største koncertweekend nogensinde i Odense. Grøn Odense indtager Dyrskuepladsen fredag, og både lørdag og søndag fylder Ed Sheeran Tusindårsskoven. Arrangørerne melder alt klar til det store rykind.

Fredag, lørdag og søndag bliver den største koncertweekend i Odense nogensinde, når i alt anslået 113.000 skal til koncert. Først tager omkring 27.000 til Grøn Odense om fredagen, og lørdag og søndag kommer der 43.000 til hver af de to Ed Sheeran-koncerter.

De to Ed Sheeran koncerter, der arrangeres af Down the Drain, solgte på rekordtid alle 86.000 billetter. Samme arrangør afholdt for knap en måned siden Tinderbox festivalen samme sted med nogenlunde samme antal, men her var de fordelt mere ud på området, der rummede flere scener. Selv om alle nu skal samles om kun én scene, skulle der gerne være plads til alle.

- Den store plads har en kapacitet på 50.000 og har en perfekt indretning og hældning til en koncert af den her kaliber. Til de største koncerter under Tinderbox er vi ikke langt fra den samme mængde gæster foran rød scene, fortæller Helena Rudolph, der er kommerciel chef hos Down the Drain.

Annonce

Tre dages fest

Med så store arrangementer tæt på hinanden kunne man tro, at de rent logistisk kunne spænde ben for hinanden. Det lader dog ikke til at være tilfældet, hvis man spørger arrangørerne. Som indsamlingschef hos Muskelsvindfonden, Theis Petersen, siger:

- Det er klart, at vi har snakket med Down the Drain, som arrangerer koncerterne med Ed Sheeran. Vi finder selvfølgelig ud af, hvordan vi kan hjælpe hinanden, så det går bedst muligt, og vi bruger vores ressourcer bedst muligt.

For eksempel kan de to arrangører hjælpe hinanden med opvasken af de genbrugelige plastglas. Det er et bæredygtigt projekt og samarbejde mellem Northside, Tinderbox, Grøn, Roskilde Festival og Tuborg, betyder, at både krus og vaskemaskine allerede er til stede i Odense.

Uanset hvilket af de tre arrangementer, man har billet til, er der ingen grund til at frygte, at der går kludder i koncerternes afvikling. Og selv om der stadig er ledige billetter til Grøn, kommer Muskelsvindfondens Theis Petersen med en skråsikker spådom.

- Byen vil opleve tre dage i fuld fest, forudser han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce