Annonce
Debat

Odense er stor nok Letbaner

Cowis vurdering om at droppe anlæg af letbane i Odense, der har ca. 185.000 indbyggere, ser ud til at bygge på et meget spinkelt grundlag. Firmaet har udarbejdet lignende beregninger for Ring 3 letbanen i Storkøbenhavn, der på det grundlag er stillet i bero.

I passagerprognoserne har man ikke taget højde for den såkaldte skinneeffekt, hvor det er dokumenteret, at den kollektive trafik stiger med ca. 25 pct. i løbet af få år i områder, hvor letbaner erstatter busser.

Vurderingen tager heller ikke højde for de store miljømæssige fordele, man får ved en reduktion i biltrafikken på tilsvarende 25 pct. Dertil kommer, at mobiliteten i byen vil stige, fordi letbanen har en kapacitet, der svarer til fire vejbaner. F.eks. giver 10 pct. færre biler 50 pct. kortere bilkøer.

Letbaner er den kollektive bytrafikform, der tiltrækker flest bilister, og det er vel netop det, der er brug for i Odense.

I Sverige, hvor man har mange års erfaringer med sporveje og letbaner i de store byer, har man planer om inden for de næste 10 år at anlægge letbaner i Malmø, Helsingborg og Lund, byer med mellem 92.000 og 270.000 indbyggere.

Ligesom Odense har Malmø behov for en bedre kollektiv trafik og renere miljø. Resultatet af undersøgelsen "Malmös framtida kollektivtrafik" betyder, at der er enighed blandt de politiske partier om, at Malmø behøver sporvogne.

Det ser således ud til, at den svenske undersøgelse bygger på mangeårige svenske erfaringer, hvorimod Cowi ikke tidligere har bygget letbaner.

Inden man finder andre løsninger, bør politikerne i Odense nok kontakte Malmø kommune, der har ansat folk med erfaringer i anlæg og drift af letbaner og sporvogne, for at få indsigt i den svenske undersøgelse.

I øvrigt er rådmand Anker Boyes letbanevisioner hel på linje med alle andre europæiske lande, undtagen Albanien og Danmark.

I gennemsnit kommer der to nye sporvejsbyer til om året i Europa, således at antallet nu er oppe på over 190.

Annonce
Odense For abonnenter

Manuellas forskning om trafikstøj gav genlyd i hele verden: Forskeren fra en brasiliansk millionby fik et chok over roen i Skibhuskvarteret

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

1500 nysgerrige fik spændende kig ind i Nyt OUH: 500 meter lange gange og nyt storkøkken

Odense For abonnenter

Strid om udbrændt øjebæ: Tidligere kontorchef i hård kritik af By- og Kulturforvaltningen

Kultur

Festivalarrangør har næsten ikke sovet i en uge: - Jeg græd af glæde til den første lydprøve

Kultur For abonnenter

Tvivlen meldte sig, da kulturredaktøren så tv-dokumentar: Bør man filme sit dødssyge, grædende barn?

Odense

Butiksejer åbner op om mareridtsepisode: - Det er ikke hver dag, en bil smadrer ind i forretningen

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Danmark For abonnenter

Mette F. vil undgå opgør mellem land og by

Middelfart

Beskidt opgang blev for meget for Hanne: Plaget af snavs, skrald og mågelort i flere måneder

Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

Kerteminde For abonnenter

Bent var miljøbevidst, før det blev moderne: Hans nye maskine sprøjter med kokos, kartofler og majs

Sport For abonnenter

Fynsk cykel-chef om Chris Ankers død: Et kæmpechok - jeg er dybt berørt

Kerteminde

Endnu ukendte folk ridser ting ind i særlig bygning: Men hvorfor gør de det?

Annonce