Enigt By- og Kulturudvalg dropper målsætning om tre procent flere buspassagerer næste år
Et enigt By- og Kulturudvalg valgte tirsdag at opgive målsætningen om tre procent vækst i busserne næste år.
- Vi er nødt til at anerkende, hvordan verden ser ud og sige det højt, siger By- og Kulturrådmand Jane Jegind (V) efter et møde i udvalget.
Beslutningen kommer, efter passagerstatistikkerne har vist, at målet om tre procent flere passagerer årligt i den kollektive trafik ikke vil kunne opfyldes hverken i år eller til næste år.
Næste sommer rykker de forberedende opgravninger forud for letbanen ind på Østre Stationsvej, og det ventes at gøre det endnu sværere for busserne at komme frem i trafikken.
Fynbus skal nu i stedet lave en analyse af, hvorfor væksten i den kollektive trafik falder, og skal desuden i første halvår af 2016 komme med på bud på, hvad der kan gøres for at vende udviklingen fra 2017.
Jane Jegind afviser, at hun og udvalget af sender sagen til hjørnespark.
- Når Fynbus siger, de mangler mere specifik detailviden for at kunne komme med bud på årsager og potentialer, så lytter jeg til det, siger hun.
Skidt nyt for letbanen
Udsigten til mindre vækst - eller ligefrem et decideret fald - i brugen af kollektiv trafik, er, som Fyens Stiftstidende skrev for nylig, skidt nyt for driftsøkonomien i Odenses kommende letbane.
Her er indtægtsgrundlaget nemlig beregnet ud fra, at kundegrundlaget for den kollektive transport i Odense frem mod letbanens forventede åbning i år 2020 skal være steget med tre procent om året. Det ser lige nu ikke ud til at lykkes.
By- og Kulturudvalget fastslår også, at der ikke kommer flere penge til busområdet for at styrke væksten.
Udvalget understreger derimod, at "tiltag og ændringer skal ske indenfor den eksisterende ramme afsat til kollektiv trafik", fremgår det af beslutningen.
Til gengæld skal der omprioriteres og indføres et nyt rutenet fra maj 2016, og samtidig skal der etableres en midlertidig busterminal på Ejlskovsgade mellem Lerchesgade og Kottesgade.
Terminalen skal aflaste Odense Banegård Center, når letbaneopgravningerne på Østre Stationsvej går i gang og besværliggør bussernes adgang til bussernes nuværende ankomstplads bag banegårdscentret.
Konservative stemte som eneste parti imod den del af forslaget, der handler om etablering af midlertid busterminal i Ejlskovsgade.