Annonce
Odense

Odense Blomsterfestival bliver en del af H.C. Andersen Festivals

Odense Blomsterfestival fortsætter trods det kommunale tilskud forsvinder. Festivalen bliver en del af HCA Festivals. Billedet her er fra forberedelserne til sidste års festival. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Odense Blomsterfestival bliver til næste år en del af H.C. Andersen Festivals. Beslutningen er taget som følge af, at kommunens tilskud til blomsterfestivalen forsvinder, men den betyder, at festivalen holder niveauet.

Odense Blomsterfestival bliver fremover en del af H.C. Andersen Festivals. Så selv om Odense Blomsterfestival mister tilskuddet fra Odense Kommune som følge af en større spareplan, kommer det ikke til at gå ud over publikums oplevelse, lover festivaldirektør i H.C. Andersen Festivals, Peter Bøgholm:

- Vi har lovet hinanden, at vi næste år leverer en blomsterfestival minimum på niveau med det, man kender. Men vi vil også gerne udvikle på festivalen.

Og netop det aspekt tiltaler i den grad Gitte Bargholt, bestyrelsesformand for Odense Blomsterfestival:

- Blomsterfestivalen skulle gerne udvikle sig uanset besparelser eller ej, fordi den lokaløkonomisk er så interessant for byen. Og det skal vi i dialog om nu.

Annonce

Odense Blomsterfestival

Odense Blomsterfestival har eksisteret siden 1999, og den trækker hvert år tusindvis af gæster til byen. Festivalen er en privat forening, hvor både Kold College, Odense Kommune, Gartnerkreds Fyn og Cityforeningen er repræsenteret. Festivalen kan kun gennemføres takket været et stort antal private sponsorer og gartnere. Den har hvert år et særligt tema, der former blomsterdekorationerne.

H.C. Andersen Festivals er en af Danmarks største kulturfestivaler og finder sted hvert år i uge 34 i Odense. I 2020 afvikles festivalen for ottende gang.

Besparelse fremmer processen

De to festivaler har siden den første H.C. Andersen Festivals i 2013 arbejdet sammen, men beslutningen om at lægge dem sammen blev fremskyndet af det netop overståede budgetforlig, der indeholdt store besparelser på kulturområdet. Blandt andet at kommunens tilskud på en million kroner til blomsterfestivalen helt forsvandt over en treårig periode.

Peter Bøgholm understreger, at initiativet til sammenlægningen kommer fra festivalerne selv:

- Vi er i flere år rykket tættere på hinanden, og besparelserne har fremmet processen, kan du sige. Men vi har diskuteret det her i flere år.

- Blomsterfestivalen er vigtig for byen, og ved at lægge de to festivaler sammen kunne vi spare 400.000 kroner på driftsomkostningerne. Målet har været at optimere, så publikum får den bedste oplevelse, og det tror jeg på lykkes. Vi vil gerne flytte lidt flere begivenheder fra blomsterfestivalen ind i ugen for HCA Festivals og prøve at sikre, at så meget af det, der bygges op, kan blive. Jeg synes, der opstår en sær tomhed under festivalen, når man fjerner blomsterdekorationerne, siger han.

Gitte Bargholt er helt på linje:

- For mig er det her et rigtigt udviklingsskridt for Odense Blomsterfestival, mere end det er noget andet. Og det er blændende, at vi har fundet en så stærk samarbejdspartner, siger hun.

Eventyrlige temaer

Som en del af den nye virkelighed skal blomsterfestivalen fra 2020 også have et tema, der spiller sammen med H.C. Andersens eventyrlige univers.

Den opgave er lagt i hænderne på H.C. Andersen Centret på SDU, forklarer Peter Bøgholm:

- Vi vil gerne, at centret prøver at beskrive, hvordan et univers omkring blomster kunne se ud i forhold til H.C. Andersen. Altså ikke noget håndfast som Klodshans eller et andet eventyr, men noget mere overordnet, så der stadig bliver plads til den sprudlende kreativitet. Det bliver så op til den kunstneriske leder at sikre, at det passer ind i festivalen.

Partnere vigtige

For Kold College, hvor Gitte Bargholt er direktør, har beslutningen også konkret betydning:

- Det er vigtigt, at vi fastholder læringsplatformen for de 100 elever fra gartner- og anlægsgartneruddannelserne på Kold College, som hvert år hjælper os i mål, siger hun.

Odense Blomsterfestival har eksisteret siden 1999 og har resulteret i, at tusindvis af gæster hvert år besøger Odense. Festivalen er gratis og byder på forskellige kreative blomstermiljøer, der er spredt ud i byens gader og på forskellige pladser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Julestjerner til alle

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce