Annonce
Sport

OB skriver med Grytebust-afløser

Mande Sayouba hedder den nye keeper. Her er han under træningen i Stabæk. Foto: Knud Bjerke/Budstikka.

Stabæk bekræfter, at målmanden Mande Sayouba har lavet en fire-årig kontrakt med OB

FODBOLD: Så er det bekræftet.

OB får ny målmand i stedet for Sten Grytebust. OB har skrevet en fire-årig kontrakt med Mande Sayouba, der har stået på mål i seks år norske Stabæk.

- Mande er glad for overgangen, men samtidig vemodig. Han har haft en fantastisk tid i Stabæk. Det er klubben, som har gjort ham til den, han er i dag, siger hans rådgiver Jack Karadas til avisen Budstikka.

OB og Stabæk er blevet enige om at udbetale kompensation til målmanden fra Elfenbenskysten. Han havde yderligere et halvt år tilbage af sin kontrakt, men OB vil have ham nu, fordi Sten Grytebust sælges til udlandet, erfarer Sport Fyn. Sayouba har stået i Stabæk siden 2012.

Endnu er det ikke officielt, hvor Grytebust skal hen, men Sten Grytebust står formentlig sin sidste kamp for OB på søndag mod FC Midtjylland.

Mande Sayouba var i Ådalen forleden og ordne de sidste formaliteter: Næsten samtidigt blev rygterne om, at Sten Grytebust skulle til en spansk klub intensiveret. Den oplysning er endnu ikke bekræftet. Tidligere har også tyskere, Groningen og Vitesse Arnhem været på rygtebørsen sammen med Brøndby og endda FC Midtjylland.

I sine syv sæsoner i Stabæk har Sayouba oplevet både op- og nedture. Højdepunktet for den 25-årige og 1,93 meter høje afrikaner var at blive udtaget til Elfenbenskystens VM-trup til Brasilien i 2014. Men omvendt har Stabæk afprøvet flere andre målmænd i Sayoubas tid i klubben, hvor den tidligere OB'er Håkon Skogseid også spiller.

Ifølge norske medier har denne sæson båret præg af, at Mande Sayoubas udvikling er stagneret. Han har haft flere skovture, der har ført til farlige situationer i kamp efter kamp, meddeler mediet "Budstikka".

Efter 34 indkasserede mål i 17 runder. De mål skyldes langt fra alle Sayouba, men det var Marcus Sandberg, som vogtede buret for Stabæk mod Rosenborg i søndags. Sandberg fik ros for sin ro og trygge ageren i den kamp.

Sayoubas sidste kamp for Stabæk blev nederlaget med 3-1 til Sarpsborg.

.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce