Annonce
Sport

OB møder mestrene: Ni klubber kæmper om tre pladser

Jakob Michelsen står foran sin og OB's største udfordring i meget lang tid i Herning. Foto: Nils Svalebøg

Jakob Michelsens OB-hold får større udfordringer nu. Fredag aften gælder det FC Midtjylland.

FODBOLD: OB's træner Jakob Michelsen vil ikke kalde opgøret i Herning for en topkamp.

- En regulær topkamp er FCK mod Midtjylland. Midtjylland møder i os et af de mange midterhold i ligaen. Det er de danske mestre på udebane, og det fås ikke sværere. Vi er inde i en god stime, som vi håber at kunne forlænge. Midtjylland har allerede point nok til at komme i slutspillet, mens vi sammen med otte andre klubber reelt slås om tre pladser. Jeg regner med, at Brøndby bliver nummer tre på grund af deres langt bedre forudsætninger, siger Jakob Michelsen.

- _Det bliver et hundeslagsmål til sidst, og selv målscoren kan gå hen og blive afgørende for, hvem der havner i top seks. Derfor vil vi gå efter at drille og måske lave en overraskelse på en af de værste udebaner, og det bliver både sjovt og svært at måle sig med toppen. De har dygtige fodboldspillere, har fremragende omstillinger, har et fysisk højt pres og de er dygtige på standarder. Centralt er Evander og Jakob Poulsen gode til at kitte det hele sammen, mener OB's træner.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce