Annonce
Odense

Nyt våben i bandekonflikt: Nu kører de hinanden ned

Efter slagsmål i Korsløkkehaven i Odense var tre biler kørt sammen i Heltzensgade i den eskalerende konflikt mellem to stridende familiebander. En fjerde bil blev senere fundet på Ørstedsgade med store skader og blodrester. Foto: Kurt Rasmussen
Ifølge Fyns Politi bruger stridende grupperinger i Odense ikke længere våben som følge af hårdere fængselsstraffe. Nu bruger de i stedet deres biler til at køre ind i hinanden med.

Konflikten mellem stridende bandegrupperinger med rod i to forskellige familier med udenlandsk baggrund raser videre i Odense med nye måder at true hinanden på.

- De bruger bilernes muskler mod hinanden, siger Jesper Pedersen, vicepolitiinspektør i Fyns Politi.

Selv om der hen over weekenden var nogenlunde ro på bandekonflikten i Odense er den ifølge Jesper Pedersen langt fra slut, og den raser stadig videre. Det sker blandt andet omkring vandpibecafeen Sahara Lounge i Ørstedsgade, som politiet holder særligt øje med, fordi den er samlingssted for personer med kriminel baggrund.

Det skulle ifølge avisens oplysninger være tale om personer fra den ene af de to parter i konflikten, og de har tidligere haft tilknytning til bandegrupperingen Black Army. Den opløste sig selv i 2017 i forbindelse med regeringens bandepakke III.

Ifølge politiet har indehaveren af vandpibecafeen ikke noget med konflikten at gøre.

Annonce

Bandekonflikt i Odense

Siden 2008 har der været rocker- og bandekonflikt i Odense, men efter at Black Army i 2017 nedlagde sig selv har der i en længere periode været ro.

Den ro sluttede i slutningen af januar, hvor de var skyderi ved Bazar Fyn og på Bøgetorvet. Få dage senere var der igen skyderi ved Fyrreparken, og igen i februar. Det fik Fyns Politi til at indføre både visitationszone og en skærpet strafzone, og af Fyns Politi beskrevet som en nødvendighed i en verserende bandekonflikt.

Den 7. april var der om aftenen stort slagsmål mellem de to stridende grupperinger i Korsløkkehaven. Parterne flygtede fra stedet i deres biler, og senere fandt politiet tre forulykkede biler på Heltzensgade. En person skulle være blevet påkørt. En fjerde bil, en hvid Mercedes, som politiet mener var gerningsbilen, var forsvundet. Den blev senere fundet på Ørstedsgade med store skader og blodrester.

Den 8. april fik Fyns Politi anmeldelse om, at en bil var blevet påkørt med vilje på Kertemindevej.

Den 9. april fandt politiet under en ransagning en ni millimeter pistol med fyldt magasin i en postkasse i Granparken. En 30-årige mand blev senere varetægtsfængslet i et grundlovsforhør ved Retten i Odense.

Samme aften blev ni personer anholdt i Victoriagade efter en biljagt i Skibhuskvarteret og Vollsmose. De ni blev anholdt for overtrædelse af ro og orden, men politiet løslod dem igen, da det ikke stod klart, hvem der havde kørt bilerne, og førerne kunne derfor ikke sigtes.

Biler som våben

Med regeringens seneste bandepakke er straffen for besiddelse af våben i bandekonflikter skærpet betragteligt, og det er ifølge politiet en af årsagerne til, at de to familier i den nuværende konflikt har optrappet den ved at forsøge at påkøre hinanden.

- Hvor man i første halvleg af konflikten brugte skydevåben er man nu i anden halvleg gået over til at bruge bilerne som våben, siger Jesper Pedersen.

Vidner så forrige søndag en bevidst påkørsel af en person i Heltzensgade, men hvem den påkørte person var har politiet ikke fundet ud af, fordi ingen i det kriminelle miljø har haft lyst til at fortælle om det. Ved Sahara Lounge i Ørstedsgade fandt politiet en hvid Mercedes, som havde store skader og blodrester.

- Vi kan ikke afvise, at når det nu er biler, som bruges som våben, kan det dels skyldes vores målrettede efterforskning og forebyggelse med skærpet strafzone og visitationszone, og dels at det har en alvorlig konsekvens, hvis man bliver taget med skydevåben efter den seneste bandepakke, siger vicepolitiinspektøren.

Selv om våbnene tilsyneladende er gemt væk blev en 30-årig mand i sidste uge varetægtsfængslet efter fund af en 9 millimeter pistol med fyldt magasin i en postkasse i Granparken i Odense-forstaden Vollsmose.

- Så længe, de bare krøller skærme på hinandens biler, er der mere symbolik i det end noget andet, mens dels skaber det utryghed hos borgerne og dels er det drønfarligt, når de kører aggressivt og hensynsløst. Derfor ser vi meget alvorligt på deres handlinger, selv om det ikke er våben, de bruger, siger han.

Derfor strides de

Ifølge Fyns Politi er der i den verserende optrappede konflikt tale om personer, som tidligere havde haft relationer til Black Army, men hvem de to stridende familier er vil Jesper Pedersen ikke afsløre.

Efter at Black Army nedlagde sig selv i 2017 var der forholdsvis ro på bandeområdet i Odense, men både Fyns Politi og borgmester Peter Rahbæk Juel (S), som i sin valgkamp op til kommunalvalget i 2018 talte for at lægge maksimalt pres på banderne, har fortsat fulgt det kriminelle miljø tæt.

Årsagen til den nuværende eskalerende konflikt er dels retten til narkomarkedet og dels personlige fjendskaber mellem de to rivaliserende familier, som hver især har opbakning fra andre familier med udenlandsk baggrund.

- Det er en cocktail mellem to familieklaner, der er i konflikt, krydret med kampen om markederne (hash og narko/red.) og på individniveau de to grupper imellem, siger Jesper Pedersen.

Om konflikten er ved at blive op- eller nedtrappet svarer vicepolitinspektøren således på:

- Konflikten er i gang, og vi holder fortsat øje med parterne.

Video fra Ørstedsgade

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce