Annonce
Indland

Nyt ulvepar har fået seks hvalpe i Vestjylland

Ulvepar bestående af danskfødt hunulv og tyskfødt hanulv har fået mindst seks hvalpe syd for Holstebro.

Det er nu bekræftet, at et nyt ulvepar i Vestjylland har fået mindst seks hvalpe.

Det oplyser Aarhus Universitet og Naturhistorisk Museum Aarhus, der overvåger ulvene i Danmark for Miljøstyrelsen.

Vildtkameraer fotograferede søndag 23. juni ulvehvalpene, der vurderes at være halvanden måned gamle.

Miljøstyrelsen kunne i marts fortælle, at et nyt ulvepar bestående af en danskfødt hunulv og en tyskfødt hanulv havde etableret sig syd for Holstebro.

Det er dette par, der nu har fået hvalpe.

Det var i 2012, at ulven vendte tilbage til den danske natur efter næsten 200 års fravær.

Det skete, da en ulv blev fundet død i Thy.

Siden er der observeret ulve og indsamlet dna-spor i det meste af Jylland.

Eksperterne har senest vurderet, at der befinder sig tre til fire ulve i Danmark. Det er dog en opgørelse, der er lavet før, de nye ulvehvalpe blev bekræftet.

Danmark har siden 2014 haft en forvaltningsplan for ulve. Den sikrer, at der kan udbetales erstatning til husdyrholdere, der får deres dyr angrebet af ulve.

Planen sikrer også, at der kan gives tilskud til etablering af ulvesikre hegn i et afgrænset område i Vestjylland.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce